• Anonym (vet ni)

Han tar Kokain, sluta? ni som vet....

Hej....... vi har varit tillsammans i ca 14 år. Vi har ett barn som nu är 5 år. Det har visat sig att killen använt kokain dom senaste åren.....  Självklart utan min vetskap.

Jag bad han flytta för 1år sedan. Han säger fr å till att "jag gör vad som helst" fö ratt det ska bli bra igen.

Men nä då när jag ställer krav, så är han inte med på det. VA ska du veta ditt å datt å vill du ha koll etc.: Eh ja det vill jag. Enligt mig har han ju svikit brutit ett förtroende, ngt jag aldrig trodde han var kapabel till !!!

Min fråga...... ni som har erfarenhet, hur går det för er ?
                          Kan han sluta ( partyknarkat, säger han)?   

Mina känslor går upp å ner ibland har vi det bra ( träffas ibland både "vi" men även med vårat barn..... vi har inte helt gjort slut..). Men plötsligt får jag "bilder" framför mig hur han bara dissat mig å vårat liv sveket gör då så ont!!!     

• Svar på tråden Han tar Kokain, sluta? ni som vet....
  • Petrol

det är alltså bara helgbruk eller nån gång i veckan som varit aktuellt så att säga? Isåfall går det helt klart att fimpa om han vill.

Det han borde göra är att sluta dricka alkohol och festa till det helt ett tag, hitta något annat att sysselsätta sig med. Det är oftast det faktumet att det blir hysteriskt tråkigt att festa utan kokain som får de flesta helgbrukare att trilla dit gång på gång på gång när de försöker gå ut utan kokain i kroppen.

Eftersom han bara verkar ha använt det sporadiskt och inte på heltid är det ju inget fysiskt beroende som det verkar och jag vill påstå att vill  han så kan han och för att göra det lätt för sig bör han sluta med fester och liknande helt ett par månader minst.

Ett psykologiskt beroende är givetvis också tungt, men har han ingen hobby eller liknande som han kan fokusera på?

• Anonym (....)

Han bör ta avstånd från att gå på fester om han inte kan hålla sig ifrån partydroger, speciellt om man tänker på hur länge han har gjort det och sen så tappar om omdömet när man dricker. om man tänker på barnet så blir det ingen rolig uppväxt för honom om pappan har en förkärlek till droger. Sen vet man ju inte om har bara tar det på fester eller om det är betydligt fler tillfällen, om jag var du så hade jag velat ha partyförbud för sambon och helt oförberett sagt åt honom att ta ett drogtest

• Anonym (??)

Man kan ju ställa den självklara  frågan som i vad är problemet med att han festar mellan varven?

• Sebastian72

Kokain är en lömsk jävla drog. Så skön, och så lätt att sakna. Den ska han bryta med innan det blir värre. Och inte leka med tanken att bara festa på den.

• Anonym (fd missbrukare)

ojoj, de tog mig månader innan jag lyckades ens börja försöka komma ifrån de.
    Jag ville sluta men så fort ölen stod på bordet kom lusten fram till att dra en lina.
    Om han nu kombinerar kokainet med fest dvs så måste han sluta festa med och fokusera på annat.
    Jag tog upp en gammal hobby, hästar, de hjälpte mig. 

Grejen är att du kan inte tvinga en missbrukare att sluta, han/hon måste vilja de själva.
    Du kommer bli besviken flera gånger om efter som de är så enkelt att få ett bakslag.
    Så antingen står du vid dess sida, pushar på, stötar , härdar ut helt enkelt eller så separerar ni.

• Anonym (vet ni)

tack för era svar .....Anonym (...) å Petrol.....  skrev ett längre inlägg  precis men jag sjabblade bort det :-O.

Iaf mina "krav" är att han bokar tid på familjerådgivning,  beroenderådgivning el nått........ som vi båda kan gå på å få till ett bra samtal, få verktyg.

samt sluta dricka........ till å börja med 6 mån helt vitt å sen får man väl se, förhoppningsvis skulle ju nån forma av rådgivning ge svar på hur man går vidare .......

jag känner bara lite nu att ok orka kämpa, vill han inte så vill han inte. Det måste räcka hela vägen det funkar inte att sköta sig 6 dar i veckan el föralldel 14 dar, 30dar, för att sen ändå "fucka ur".   

nja intressen är ju fotbollen både att spela ( spelat div 4) och kolla på allt, alla ligor å så........ men det blir ju svårare vi är typ 40 nu :-O å många hans kompisar har ju familjer........ å dom vill ju annat så är det, men han har ju många singel polare med å dom ska han ju nu undvika då, tycker jag.

......         

• Anonym (fd missbrukare)
    Anonym (vet ni) skrev 2013-07-13 12:47:35 följande:
    tack för era svar .....Anonym (...) å Petrol.....  skrev ett längre inlägg  precis men jag sjabblade bort det :-O.

Iaf mina "krav" är att han bokar tid på familjerådgivning,  beroenderådgivning el nått........ som vi båda kan gå på å få till ett bra samtal, få verktyg.

samt sluta dricka........ till å börja med 6 mån helt vitt å sen får man väl se, förhoppningsvis skulle ju nån forma av rådgivning ge svar på hur man går vidare .......

jag känner bara lite nu att ok orka kämpa, vill han inte så vill han inte. Det måste räcka hela vägen det funkar inte att sköta sig 6 dar i veckan el föralldel 14 dar, 30dar, för att sen ändå "fucka ur".   

nja intressen är ju fotbollen både att spela ( spelat div 4) och kolla på allt, alla ligor å så........ men det blir ju svårare vi är typ 40 nu :-O å många hans kompisar har ju familjer........ å dom vill ju annat så är det, men han har ju många singel polare med å dom ska han ju nu undvika då, tycker jag.

......         
    låter som en bra plan iaf. :)

Men intressen, gillar han cross eller liknande? finns ju så mycket man kan göra nu för tiden. Bara han får göra annat så kommer han inte tänka på kokainet eller festandet. Om han gillar MMA, varför inte börja träna?
    Man måste hålla igång han hela tiden, näst intill iaf. 
    Eller kankse åk nånstans med barnet och dig såklart. Egen tid så han får se vad han går miste om med sin dotter/son när han väljer kokainet. Ge han en riktigt tankeställare.

• Anonym (vet ni)
    Anonym (??) skrev 2013-07-13 12:39:03 följande:
    Man kan ju ställa den självklara  frågan som i vad är problemet med att han festar mellan varven?

ja det kan man verkligen...... svaret är väl för att han vill, vill det mer än klarar ta sig ur..... el ?
    Sebastian72 skrev 2013-07-13 12:42:14 följande:
    Kokain är en lömsk jävla drog. Så skön, och så lätt att sakna. Den ska han bryta med innan det blir värre. Och inte leka med tanken att bara festa på den.

Nä har ju hört, förstått det....... men det är väl så med dom flesta droger .  Kan ju säga att hans ekonomi är i botten, å han vill ju gärna spendera pengar på saker med. Detta går inte ihop. å jag blir drabbad.
    Anonym (fd missbrukare) skrev 2013-07-13 12:42:51 följande:
    ojoj, de tog mig månader innan jag lyckades ens börja försöka komma ifrån de.
    Jag ville sluta men så fort ölen stod på bordet kom lusten fram till att dra en lina.
    Om han nu kombinerar kokainet med fest dvs så måste han sluta festa med och fokusera på annat.
    Jag tog upp en gammal hobby, hästar, de hjälpte mig. 

Grejen är att du kan inte tvinga en missbrukare att sluta, han/hon måste vilja de själva.
    Du kommer bli besviken flera gånger om efter som de är så enkelt att få ett bakslag.
    Så antingen står du vid dess sida, pushar på, stötar , härdar ut helt enkelt eller så separerar ni.
    man kan ju inte tvinga nån det vet jag verkligen(anledningen till att han fick flytta...... jag pallade inte med han sätt att se på det....). Jag blev besviken= gjorde ngt åt saken.  Jag kommer stå vid hans sida då det är HAN jag vill leva med, den jag trodde var han. Frågan är bra hur länge detta pågått bakom min rygg......

• Sebastian72

Problemet här låter som om han egentligen inte vill. För sin egen skull. Och då är nog prognoserna dystra. 

Mitt tips är att slänga ut honom, låta honom välja, familjen eller drogen. Är du inte konsekvent här och nu kommer du bara skjuta på problemet. Sorgligt men sant. Enkel empirisk statistik kan ge dej tusentals fallbeskrivningar. En missbrukare måste slå i botten och vilja själv innan det kan vända. Sen är det olika för alla var botten är, men att bli utslängd brukar vara en bra påminnelse om vart man är på väg. 

• Anonym (vet ni)
    Anonym (fd missbrukare) skrev 2013-07-13 12:53:46 följande:
    låter som en bra plan iaf. :)

Men intressen, gillar han cross eller liknande? finns ju så mycket man kan göra nu för tiden. Bara han får göra annat så kommer han inte tänka på kokainet eller festandet. Om han gillar MMA, varför inte börja träna?
    Man måste hålla igång han hela tiden, näst intill iaf. 
    Eller kankse åk nånstans med barnet och dig såklart. Egen tid så han får se vad han går miste om med sin dotter/son när han väljer kokainet. Ge han en riktigt tankeställare.

Jo det finns ju 1000 saker att göra , träns vore ju bra hehehe . Kanske vi borde göra det tillsammans, så vi blir vältränade å kan göra skojiga sköna saker med kropparna ;-P. Men ja, ngt måste ju komma före. Vi har ju alltid haft en bra skön inställning till livet, till oss i småsaker som vi gör/ gjort. Men vet inte vad som gjorde att han började med droger. Jag känner att det är ingen "sak" som gjorde att han valde detta.... hans viljan till den livsstilen då kanske.

åka ngn ja vi är ju inte det resande folket tyvärr..... han är flygrädd med   . Men ja jag har föreslagit det. men vi jobbar juh med vanliga svenssons som eg bara har helger å semestern att "spela" med.
Svar på tråden Han tar Kokain, sluta? ni som vet....