• sn2

CSN fråga....nån som kan hjälpa mig???????????

Har de senaste dygnen fösrökt att få tag på CSN via telefon, men det verkar omöjligt. Därför vänder jag mig nu till er, nån ksnke vet.

Kommer till hösten att studera.
    Mitt jobb betalar mig min halva månadslön så jag slipper ta studielån.
    Jag har räknat att jag efter skatt kommer att få ut ca. 6000:- i månaden.
    Detta är ju inte mycket, men min undran är nu:

Kan man söka studiebidrag?
    Jag har försökt gå in på CSN:s hemsida för att se hur mycket man får tjäna höstterminen, men fribeloppet är så otydligt. Det står olika summor överallt.
    Jag har dessutom jobbat i sommar och den lönen betalas ju självklart ut under denna terim.

Har ränkat ut att jag under det kalenderhalvåret tjänar ca 52 000:-.

Är det nån som vet om man kan ansöka om mindre studiebidrag om man tjänar mer än det tillåtna fribeloppet eller om man inte har rätt till studiemedel alls då?

• Svar på tråden CSN fråga....nån som kan hjälpa mig???????????
  • uniMog

www.csn.se under "vidareinformatör" finns en simuleringsfunktion där du kan fylla i studietid och inkomst etc och få fram vad du skulle kunna få i lån + bidrag! Den är jättebra!!

• Solkatten

Studiebidraget får man väl oavsett inkomst om man läser minst 15 p på en termin??!!

• vårsol

Nej jag tror faktiskt inte det...

• JsN

Även bidragsdelen minskas om man tjänar för mycket pengar!

• Börnen

Fribeloppet ligger på ca 40000kr, därefter minskar det drastiskt. Detta gäller om man studerar heltid 20p, om det är kortare eller lägre fart så får man tjäna mer!

Om du skulle leva på bara studiemedel och lån får du ut ca 6500:-, så om vi andra studenter klarar oss på det så kanske du kan klara dig också om du inte får studiebidrag från CSN?

Förbered dig på att leva på 6000:- och skicka in en ansökan (ange det du tror att du kommer att tjäna och inte vad gränsen är, annars blir du återbetalningsskyldig=DYRT!). Om du får någonting (tror dock inte på helt dock!) så blir det en glad och välkommen överraskning!

Lycka till och kram!

• Signatur

Det du gör är att du anger summan som du har tjänat/kommer att tjäna på ansökan. Sedan räknar CSN ut hur mycket pengar du fick i bidrag. Men räkna med att summan sjunker snabbt. Jag har gjort den manövern en gång. Tjänade typ 10000 över fribeloppet och fick ca 1000kr mindre per månad av bidraget...

• vivianne

Kolla med försäkringskassan hur din SGI påverkas! Jag har för mig att studier som finansieras på annat sätt än med CSN inte är överhoppningsbara och då kanske du för föräldrapenning baserat på 6000 kr/månad sen. Förhoppningsvis räcker det att du får bara lite, lite studiebidrag (det minskas successivt).

Kom ihåg att det är brutoinkomsten som är intressant!

• Malounis

Så här står mycket får man tjäna enligt infobladet jag nyligen fick med studiemedelsansökan från csn:

Heltidsstudier i 10 veckor/20 veckor:
    73687 kr / 49125 kr

Studier på 75% i 20 veckor:
    79837 kr / 61406 kr

Halvtidstudier i 20 veckor:
    85948 kr / 73687 kr

När man tjänar mer än fribeloppet minskas studiemedlen med 50% av den del av inkomsten som överstiger fribeloppet.

Bidraget och lån minskas proportionellt

• Malounis

Vid "studier på 75%" resp "halvtidsstudier" skulle det också stå 10 veckor/20 veckor. Men det förstår ni kanske

• Åsa

Det Vivianne skriver är MYCKET viktigt. Utan medel från CSN (bidrag eller lån) är studierna inte överhoppningsbar tid och SGI baseras inte på inkomsterna innan studierna utan på dina sista inkomster, alltså i det här fallet din halva lön.
    Det innebär att skulle du få barn eller bli sjuk baseras ersättningen från FK på dessa lägre inkomster. Förstår att du tycker det är förmånligt att arbetsgivaren står för detta men kolla upp reglerna riktigt noga innan du sätter igång.

• vårsol

Även om sgi sjunker så tjänar man ändå en massa på att inte behöva ta lån, det blir ju rätt mycket som ska betalas tillbaka...

• Åsa

Jag tycker också det verkar väldigt förmånligt, men det är ändå viktigt att man sätter sig in i reglerna ordentligt innan, hur det påverkar SGI och ev A-kassa (som jag inte vet) om man inte har något från CSN.
    Säg till exempel att man som här har en lön runt 18 000 och får ut 9 000 brutto. Man pluggar till exempel ett år och SGI baseras på den halva lönen. Skulle man då i anslutning till studierna behöva ta ut föräldrapenning eller till och med bli långtidssjukskriven blir hela vinsten från studieåret (vad man sluppit ta ut i lån) uppäten på 7-8 månader, allt därutöver förlust.
    Att man tar reda på vad som gäller betyder ju inte att man måste avstå. Man får ju titta på sin egen situation. Jag har haft kolleger som haft s k friår med 80% av lönen och det är ju samma sak för dem.

Svar på tråden CSN fråga....nån som kan hjälpa mig???????????