• Anonym (30 år)

Vad kan man förvänta sig när man fyller 30 år?

Jag fyller 30 om 2 veckor. Jag kanske är dum men jag har förväntat mig (och sagt det) att jag tycker det är den man lever med som hittar på något iom att man fyller jämt. Jag förväntar mig egentligen inga stordåd men när min man fyllde 30 bokade jag en resa till Kroatien och vi hade en jättefin resa tillsammans. Andra födelsedagar har jag alltid överaskat honom med både små och stora saker.

Nu verkar det som om min man inte planerat något alls. Jag vet att många kommer skriva att han säkert gjort det, men jag vet 100% säkert att han inte har. Nu vet jag att det inte finns några pengar till någon resa, för han har prioriterat lite annat... Och det stör mig också såklart eftersom han faktiskt vetat att min 30 års dag kommer och han borde ha kunnat planerat lite bättre.

Är det vanligt att man inte gör något alls när man fyller 30?

Hjälp mig tackla detta på bästa sätt!

• Svar på tråden Vad kan man förvänta sig när man fyller 30 år?
  • Essie1984

Jag fyller 30 nästa år och ser inte fram emot det eftersom jag inte, sedan jag var barn, tycker om all uppmärksamhet när det firas födelsedagar. Helst vill jag åka borr någonstans... Jag och sambon har inte pratat om det så mycket. En delnfirar med familj och/eller vänner, andra åker bort eller firar inte alls.

• faithfully

Jag firade min sambo på hans trettioårsdag som vi firar alla andra födelsedagar. Tycker att alla är lika värdefulla om man säger så. Men det är klart, om man har stor bekantskapskrets där det ofta görs 30-årsfester mm så är väl det brukligt att sånt anordnas. Men personligen så lägger jag inte mer pengar än vanligt på presenten inom förhållandet bara för att det är jämn födelsedag.

Hur vet du till 100 % att han inte planerat något? 

• Anonym (30 år)
    Essie1984 skrev 2013-07-13 21:42:16 följande:
    Jag fyller 30 nästa år och ser inte fram emot det eftersom jag inte, sedan jag var barn, tycker om all uppmärksamhet när det firas födelsedagar. Helst vill jag åka borr någonstans... Jag och sambon har inte pratat om det så mycket. En delnfirar med familj och/eller vänner, andra åker bort eller firar inte alls.
    jag har ju pratat mkt om det, tom försökt spara undan pengar men som tyvärr gick till annat... jag kommer bli så ledsen om jag intef år en fest eller en resa... det har jag sett fram emot i flera år.. nu VET jag att så inte är fallet och vet inte hur jag ska tackla det...
  • tjej87

Jag hade förväntat mig nån överraskning, tex övernattning på spa, weekendresa, överraskningsfest etc. När sambon fyllde 30 överraskade jag med spaövernattning, var student så någon weekend hade jag inte råd med :) sen fick han en fin klocka också. Vid vanliga födelsedagar brukar vi äta fin middag, hemma eller på restaurang som den andra styr upp.

• Majsan70
    Anonym (30 år) skrev 2013-07-13 21:43:53 följande:
    jag har ju pratat mkt om det, tom försökt spara undan pengar men som tyvärr gick till annat... jag kommer bli så ledsen om jag intef år en fest eller en resa... det har jag sett fram emot i flera år.. nu VET jag att så inte är fallet och vet inte hur jag ska tackla det...
    Då får du väl säga det till hono0m att du hade förväntat dig något och att du är besviken.

• Sandylol

Jag gav mitt ex en fallskärmshoppning i 30 års present eftersom det va något han verkligen ville göra! Men jag vet inte om fest osv, den ordnade han själv eftersom det var han som ville ha den!

• Anonym (30 år)
    tjej87 skrev 2013-07-13 21:44:29 följande:
    Jag hade förväntat mig nån överraskning, tex övernattning på spa, weekendresa, överraskningsfest etc. När sambon fyllde 30 överraskade jag med spaövernattning, var student så någon weekend hade jag inte råd med :) sen fick han en fin klocka också. Vid vanliga födelsedagar brukar vi äta fin middag, hemma eller på restaurang som den andra styr upp.
    Ja något sådant tänker jag mig också.. De hade inte behövt vara något jättemärkvärdigt, mer att han planerar något bara.. Kommer kännas SÅ PINSAMT när folk frågar vad jag gjorde eller vad jag fick i present och svaret blir ingenting...
    Majsan70 skrev 2013-07-13 21:45:44 följande:
    Då får du väl säga det till hono0m att du hade förväntat dig något och att du är besviken.

Jag tror bara han kommer bli sur då och bråka och säga jag måste förstå det inte finns pengar typ.. Jag förstår bara inte hur man inte kan spara till något sånt här långt innann......

• Majsan70
    Anonym (30 år) skrev 2013-07-13 21:50:46 följande:
    Ja något sådant tänker jag mig också.. De hade inte behövt vara något jättemärkvärdigt, mer att han planerar något bara.. Kommer kännas SÅ PINSAMT när folk frågar vad jag gjorde eller vad jag fick i present och svaret blir ingenting...
    Jag tror bara han kommer bli sur då och bråka och säga jag måste förstå det inte finns pengar typ.. Jag förstår bara inte hur man inte kan spara till något sånt här långt innann......

Fast å ena sidan säger du först att du inte förväntar dig nåt stort o sen förväntar du dig att han skall spara långt innan?
    Jag förstår inte riktigt din logik nu?
    Finns inga pengar får du nöja dig med nåt mindre och gör du inte det så tycker jag att han har rätt att bli sur på dig. Men kommunikationen bör ni nog öva på skulle jag tro.
  • faithfully

Hur vet du att han inte har planerat något?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (30 år) skrev 2013-07-13 21:50:46 följande:

Jaha, sa det som raknas ar vad "folk" tycker om detta?

Jag vet inte hur er ekonomi ser ut, men sjalv skulle jag tycka det var oansvarigt av en partner att ruinera sig pa ett fodelsedagsfirande, i alla fall om fodelsebarnet var mer an 8 ar gammalt ...
Svar på tråden Vad kan man förvänta sig när man fyller 30 år?