Hjälp! Ätit salami och är gravid!
Ätit en subwaymacka, som innehöll kanske 4 salamibitar. Nu är jag livrädd att åka på listeria, eller är det toxoplasmos!? Hur stor är risken, finns det någon statistik? Vill bara gråta!
Ätit en subwaymacka, som innehöll kanske 4 salamibitar. Nu är jag livrädd att åka på listeria, eller är det toxoplasmos!? Hur stor är risken, finns det någon statistik? Vill bara gråta!
Helly - njae, alltså det är ovanligt att man blir smittad men OM man blir det beror ju inte på hur MYCKET salami man satt i sig utan att man råkat få den lilla olyckliga biten som vart smittad...
O jo, det går alldeles utmärkt att följa kostråden.. Det är liksom ingen avancerad vetenskap att frysa in salami i tre dagar, se till att fläskkött är genomstekt o undvika mögelost...
Mkt mer än så är det inte..
Men tycker du det är omöjliga saker att leva efter i nio månader så är det ju upp till dig - men att gå ut med att det är "onödiga" råd..
Visst har vi olika råd i olika länder - men de finns där av en anledning...
Helly: Stämmer ju inte alls. Räcker att man äter en enda gång om just den biten är smittad. Klart man ska undvika sånt och följa kostråden. Det är inte svårt alls. Det är inte mycket som ska undvikas.
Helly - vilka undersökningar har du gjort för att komma fram till din slutsats?
Mer undersökningar än Livsmedelsverket mfl?
Du vet väl att i vissa länder testar man automatiskt gravida efter toxoplasma, dock inte i Sverige - men det kanske beror på att vi förväntas följa kostråden...
Anonym (H): Jo sannolikheten ökar om man äter det ofta som jag också skrivit i mitt tidigare inlägg men risken finns även om man äter det endast en gång så därför undviker man det såklart. Och du kan inte jämföra med kaffe. Kaffe är farligt i stora mängder. Med smittad korv räcker det med en liten bit för att det ska vara skadligt.
Jag fryste min salami i 3 dygn och trodde det var lugnt , nu när jag ätit hela såg jag att det ska frysas - 21 grader, det är det knappast i min frys hemma! Hur gör man härifrån ?
när jag var gravid blev jag också hysteriskt orolig för toxoplasma infektion, eftersom jag har 3 katter:p pratade med bm, men tydligen måste ett sånt prov godkännas av läkare, och jag fick inget....just eftersom jag har varit kattägare i hela livet osv. för hon menade att jag med 98% sannorlikhet var immun...oroade med tills den dagen jag födde faktiskt. och det var ingen trevlig upplevelse.
HAHAHA!!!
På riktigt TS??
Jag fryste min salami i 3 dygn och trodde det var lugnt , nu när jag ätit hela såg jag att det ska frysas - 21 grader, det är det knappast i min frys hemma! Hur gör man härifrån ?
man blir inte gravid av att äta salami