Varför vill ni ha barn?
Alla måste inte ha barn. En del tror att föräldraskap är enda sättet att vara lycklig. De har helfel. Jag ville inte innan, men med rätt kille, så.
Men ändå. Kärleken till min man och till mitt barn är helt väsensskilda. Barnet är beroende av mig, det är egentligen inte mannen, den kärleken är liksom mer frivillig.
Min man älskar jag för att han är som han är, min son älskar jag oavsett hur han är.
Men inte glömmer jag att vara kär i mannen bara för det.
Sexlivet blev fantastiskt under graviditeten, en plåga under amningen, men nu är det fantastiskt igen. Har inga bristningar och väger samma som innan. Känns mer som en förädling snarare än en försämring. Brösten är väl lite mjukare, men de blir hängiga förr eller senare hur man än gör. Är väl bara kniven som hjälper.
Jo, visst lever jag i föräldrabubblan. Det blir så, eftersom det kräver en så stor investering. Det är känslighet, ärlighet, tid, ork, styrka och massa, massa mod. En fet utmaning. Det känns som om volymen på livet har skruvats upp. Det jobbiga är jobbigare, men det roliga är väldigt mycket roligare. Men det är bara några år, sen kommer man igen. (Ändå har jag fått höra att jag "är precis som innan".)
Barn ska vara en tillgång, annars kan man ju avstå. Och trots att det är en så stor utmaning så är det fullt möjligt att fortsätta i stort sett som vanligt.