• Anonym (fråga)

Hur slö är det "okej" för en nyfödd att vara?

Tänkte ringa bvc imorgon men frågar här med.

fick en lätt prematur för ca en vecka sedan, och har för två dagar sen fått komma hem, men tycker han är så slö, vaken max en kvart om dagen om ens det. Försöker väcka han ofta för att äta men han suger bara i någon minut för att sedan somna, har försökt att kittla osv. Har ingen feber eller så.

Vet att nyfödda sover mycket, men tycker ni detta låter normalt? 

• Svar på tråden Hur slö är det "okej" för en nyfödd att vara?
  • Anonym (slö)

Det låter lite väl slött. Han verkar inte få i sig så mycket mat. Min dotter var också väldigt slö, men blev piggare efter att jag gett henne lite ersättning med spruta, så att hon fick i sig det. Hon helammade i övrigt, men de första dagarna behövdes extra mat (om man inte orkar suga tillräckligt).

• Nape

Nej, det låter inte normalt. Min yngsta var sådär och det visade sig att han gått ner alldeles för mycket i vikt, han hade fortsatt rasa nedåt efter att vi lämnat bb.

Eftersom ditt barn dessutom är prematur tycker jag att du behöver kolla upp det här på en gång, det här är inte bra. Hur är huden? Ser det ut som hen har "för stor kostym"? Dvs att huden är mycket rynkig och ser tunn ut? Det tyder på uttorkning. Om fontanellen dessutom är insjunken är det verkligen kraftig uttorkning.

Ring in till avdelningen där ni låg inlagda. Jag personligen hade åkt in med babyn direkt, redan nu ikväll.

• Anonym (slö)
    Nape skrev 2013-07-14 22:32:14 följande:
    Ring in till avdelningen där ni låg inlagda. Jag personligen hade åkt in med babyn direkt, redan nu ikväll.
  • Anonym (fråga)
    Nape skrev 2013-07-14 22:32:14 följande:
    Nej, det låter inte normalt. Min yngsta var sådär och det visade sig att han gått ner alldeles för mycket i vikt, han hade fortsatt rasa nedåt efter att vi lämnat bb.

Eftersom ditt barn dessutom är prematur tycker jag att du behöver kolla upp det här på en gång, det här är inte bra. Hur är huden? Ser det ut som hen har "för stor kostym"? Dvs att huden är mycket rynkig och ser tunn ut? Det tyder på uttorkning. Om fontanellen dessutom är insjunken är det verkligen kraftig uttorkning.

Okej tack, ska ringa nu på en gång till bb. Han har iaf bajsat ca 5 ggr idag, kanske en tesked per gång, och kissat kanske 4 ggr. Tycker det är jobbigt att han inte verkar vilja äta, dels för hans skull och mina bröst skriker efter att få tömmas lite.
  • liji77

Nä. Åk in och kolla blodsockret. Hade själv en premis och de måste äta regelbundet. Det du beskriver är för lite. Jag tycker faktiskt inte alls att det låter bra. Åk till barnakuten.

• chrissepisse

Om du tycker att han känns slö tycker jag att du ska ringa till BB och rådfråga. Jag hade ringt redan ikväll.

• mamman64

När min son var nyfödd kom BB på väg hem och hon sa att det var viktigt att vara uppmärksam på att barnet inte var för snällt, dvs bara sover. Enligt henne skulle han äta minst var 3:e timme och jag fick väcka honom för det under några dagar sedan blev han piggare. Åk in tycker jag, de är sköra sär de är så små och allrahelst en prematur

• Pudel

Hade också ett "lätt prematur". Vi var tillsagda att väcka henne för mat varannan timme under de fyra första veckorna. 

Jag skulle åka in med barnet om jag var du.  

• Anonym (fråga)

Ringde bb nu, hon trodde jag har matat han för ofta, har försökt att mata han varje gång han sett hungrig ut, som när han har börjat suga på fingrarna i sömnen, så kanske varje timma nu ikväll. Skulle mata var tredje så han blir riktigt hungrig sa hon. Och att jag ska handpumpa den första mjölken så inte brösten är så spända. Och sen kunde jag mata han med sked om jag ville. 

Svar på tråden Hur slö är det "okej" för en nyfödd att vara?