Vart kan man röntga sin hund för att kolla att allt är bra?
Vart kan man röntga sin hund Typ HD/höft eller vad det nu är för att kolla så allt är ok? Hur mkt kostar det?
Vart kan man röntga sin hund Typ HD/höft eller vad det nu är för att kolla så allt är ok? Hur mkt kostar det?
Hos vet
Hos veterinären ,kostar ca 1200-1400 för både höft och armbåge...
Har i efterhand visat sig att uppfödaren som jag köpt min hund av, avlar på sjuka hundar och totalt sönderavlar dom incest och har problem med höfter och många valpar som dött innan 1 års åldern.
Min hund är nu 1,5 år och är helt frisk, visar inga tecken på sjukdom. Bör jag röntga för säkerhetsskull eller ska jag invänta ifall hunden visar tecken på att den mår dåligt?
Kostnaden kan variera rejält från veterinär till veterinär och även beroende på vart man bor. Här kostade det nästan 2300kr för HD/ED på min tik, på den kliniken vi brukar gå till.
Görs inte det innan valparna säljes också?
Man röntgar väl inte valparna heller?Har fått rekommendationen att röntga vid 18månaders ålder för att få så korrekt bedömning som möjligt :-S kanske är olika det med...TS du bör kolla din hund om det du skriver stämmer!!
Eller alltså, man brukar röntga föräldrarna till valparna man säljer menade jag
Ja precis :D
Klart du skall röntga! Jag är en av dem som anser att en alltid skall röntga en hund som är av en ras som lider av höftledsdysplasi. Oftast har veterinären ett paketpris på höfter och armbågar, och då är det lika bra att ta armbågarna också. Om en upptäcker det tidigt så kan en göra desto mer för att förebygga att hunden kommer att lida av den eventuellt dåliga höften. Klart värt de där (ca) 1500kronorna som det kostar, och är själv glad att vi röntgade vår hund när han fyllde 1,5år (vilket brukar vara standardålder för större hundar) trots måttligt problem med höfterna inom rasen.
Rottiss: Jamen precis! Och tänk såhär; att om nu hunden skulle ha en kass höft så sparar du kanske in pengar på framtida vård genom att du redan nu vet vad din hund inte kan göra och vad den bör göra istället i motions - och aktiveringsväg. Men vi håller såklart tummarna för bra höfter och armbågar ;)
Om jag fått reda på att uppfödaren avlat på dåligt material så skulle jag definitivt ta alternativet med avläsning på skk. Då registreras resultatet och vem som helst kan gå in och kika. Vid allvarligare "fel" kan kennelklubben lägga avelsspärrar och liknande på enskilda individer. Förhoppningsvis kan andra bli varnade för uppfödaren och undvika att köpa valp därifrån.
Efter en snabb googling så förstår jag att du är orolig. Och det kommer vara skönt när du får resultatet från röntgen oavsett vad det visar tror jag. En lättnad.
Och det är så djävla pissigt att avla hundar på det där sättet som utges, tänk hur många av hundarna som han sålt som i sin tur fått valpar också. Stackars hundar och ägare :/ Hoppas din hund får vara frisk iaf.