• Anonym (Juli)

Har skuldkänslor över att jag är hemma från jobbet idag pga att jag skar mig i fingret,

Igår lyckades jag med konststycket att skära mig djupt rakt över fingret precis på översta fingervecket på min dominanta hand. 
    Det blödde mycket och gjorde ont och då det inte slutade blöda efter 30 minuter ringde jag 1177. Såret blev bara större och större, troligtvis på grund av vart det satt.
    Jag blev tillsagd att åka till familjeläkarjouren där såret rengjordes, limmades, tejpades och en kompress sattes runt. Jag blev tillsagd att inte blöta ner fingret och se till att inte röra det förrän tidigast i eftermiddag idag.
    Under natten har jag knappt sovit, varje gång jag kommer åt handen (lägger huvudet på den i sömnen tex) så vaknade jag av att det gjorde ont. Nu på morgonen hade det börjat blöda igen.
    Jag tog beslutet på morgonen att inte åka till jobbet idag, förklarade för min chef och sa att jag kommer in i morgon.
    I mitt jobb använder jag händerna mycket och jag ska ju hålla fingret stilla. Men jag har ändå skuldkänslor. Känns inte alls bra att jag är hemma. Är ju inte sjuk, mår inte dåligt. Har bara ont varje gång jag rör fingret eller kommer åt det. Är bara rädd att limmet ska gå upp och att det ska bli svårläkt eller infekteras.
    Är jag dum som är hemma? 

• Svar på tråden Har skuldkänslor över att jag är hemma från jobbet idag pga att jag skar mig i fingret,
  • viseversa

Nej du är inte dum som är hemma. Jag hade också varit hemma om jag var du.

• hejblåbär

Nej det låter smart att inte göra det värre. Om det behövdes limmas låter det rätt alvarligt. Gå ut och njut av solen, ät lite isglass och låt bli att använda fingret så kan du nog jobba snart igen.

• flena

Det är klart du kan vara hemma pga av det. Särskilt när du har ett jobb där du inte kan jobba med handen när den är skadad.

Så läker den ju bättre nu också.

• Anonym (Juli)

Detta är första gången jag är hemma från jobbet, har iof bara jobbat i fem veckor. Känns lite dumt. Men bara av att skriva detta inlägg och råka använda ringfingret för att trycka på en tangent gör ont. 
    Så det är nog lika bra att jag är hemma. Känns bra dumt när jag inte mår dåligt som så :-/ 

• Anonym (2)

Jag undrar varför de inte sydde istället för limmade. Lim och tejp funkar inte så bra i en rörlig led, som dessutom blöder lite fortfarande. När skulle du öppna förbandet och titta på såret nästa gång?

Klart du skall vara hemma från jobbet med det här!

• Anonym (Juli)
    Anonym (2) skrev 2013-07-15 08:20:00 följande:

Jag undrar varför de inte sydde istället för limmade. Lim och tejp funkar inte så bra i en rörlig led, som dessutom blöder lite fortfarande. När skulle du öppna förbandet och titta på såret nästa gång?

Klart du skall vara hemma från jobbet med det här!

Hon som gjorde det sa att det inte fanns några bra kanter att sy mellan utan menade på att lim och tejp var det enda de kunde göra. Kanske är huden för tunn? 
  • Anonym (arbetsförmåga)

Alltså, så här är det ju med arbetsförmåga (innan man testas mot hela arbetsmarknaden) att DU med DITT jobb utan problem bör/ska vara hemma för liknande.

Jag arbetade som växeltelefonist och fick en virusinfektion på stämbanden = stum. Det funkade inte direkt... Däremot kan jag som växeltelefonist arbeta med brutet ben/kryckor, medan en balettdansös inte kan det

Krya på dig!

• Pallas

Jag borrade mig i långfingret för tre dagar sedan. Jag har ett jobb där jag använder händerna hela tiden. Nu hade jag turen att det tog precis "rätt" och inte blev infekterat, så jag kunde jobba. Hade jag haft en större smärta, med infektion, hade jag inte kunnat gå till jobbet.

Ta det du lugnt, sov ikapp det du missat och gör en ny bedömning i morgon. Krya på dig, det låter som att ditt sår sitter på ett jobbigt ställe!

• Anonym (Juli)
    Pallas skrev 2013-07-15 11:36:13 följande:
    Jag borrade mig i långfingret för tre dagar sedan. Jag har ett jobb där jag använder händerna hela tiden. Nu hade jag turen att det tog precis "rätt" och inte blev infekterat, så jag kunde jobba. Hade jag haft en större smärta, med infektion, hade jag inte kunnat gå till jobbet.

Ta det du lugnt, sov ikapp det du missat och gör en ny bedömning i morgon. Krya på dig, det låter som att ditt sår sitter på ett jobbigt ställe!
    Det sitter ju precis i översta fingervecket på högerhandens ringfinger. Jag får inte böja eller sträcka ut fingret idag, för att limmet inte ska riskera släppa. Men det gör också ont när jag av misstag råkar sträcka eller böja fingret, hände några gånger i natt. Hade jag skurit mig på fingertoppen eller sidan av fingret, eller på samma ställe på vänsterhanden, är högerhänt, hade jag inte brytt mig så mycket. Men då jag greppar telefonen med högerhanden, plockar saker med högerhanden osv osv så ville jag låta handen vila idag. Jobbar i morgon, 

Det måste ha gjort riktigt ont att borra sig i fingret  
  • Sebastian72

Beror väl till viss del av vilka arbetsuppgifter du har. Och hur mycket problem det innebär för övriga på jobb i semestertider.

Själv har man jobbat nån dag efter krossad hand, brutet nyckelben och bruten arm. Dock inte samtidigt. Smärtgränsen ser lite olika ut om man är egen företagare eller anställd har jag märkt:).

• Pallas
    Anonym (Juli) skrev 2013-07-15 11:49:11 följande:
    Det sitter ju precis i översta fingervecket på högerhandens ringfinger. Jag får inte böja eller sträcka ut fingret idag, för att limmet inte ska riskera släppa. Men det gör också ont när jag av misstag råkar sträcka eller böja fingret, hände några gånger i natt. Hade jag skurit mig på fingertoppen eller sidan av fingret, eller på samma ställe på vänsterhanden, är högerhänt, hade jag inte brytt mig så mycket. Men då jag greppar telefonen med högerhanden, plockar saker med högerhanden osv osv så ville jag låta handen vila idag. Jobbar i morgon, 

Det måste ha gjort riktigt ont att borra sig i fingret  

Hua, verkligen dåligt ställe! Hoppas det läker fort!

Nej, det gjorde faktiskt inte så ont när jag borrade mig. Blev mest lite överraskad och rädd. Det tog som sagt på rätt ställe, det hade kunnat gå betydligt värre med senor och sånt, nu var det bara köttet som tog stryk.
  • Rocktrollet

Ja det låter ju urfånigt. Herregud, det är ju bara fingret.

Vad jobbar du med?

Om du är skrivmaskinist så kan jag förstå dig. Eller nej, då finns det säkert andra uppgifter att göra.
    Jag hade ALDRIG sjukskrivit mig för ett finger om jag bara jobbat på platsen i fem veckor.     

• Rocktrollet
    Anonym (Juli) skrev 2013-07-15 07:52:50 följande:
    Detta är första gången jag är hemma från jobbet, har iof bara jobbat i fem veckor. Känns lite dumt. Men bara av att skriva detta inlägg och råka använda ringfingret för att trycka på en tangent gör ont. 
    Så det är nog lika bra att jag är hemma. Känns bra dumt när jag inte mår dåligt som så :-/ 

Då VADDERAR man fingret. Alla problem går att lösa.
    Jag har jobbat (har ett fysiskt jobb, jag sitter ALDRIG ner under en arbetsdag) med magsjuka. Jag jobbade ju helt själv så fanns det ingen att smitta.
    Jag jagar inte efter en massa "oj vad du är duktig-kommentareter", jag tycker bara folk sjukskriver sig för precis vad som helst nuförtiden.
  • Pallas
    Rocktrollet skrev 2013-07-15 20:08:39 följande:
    Då VADDERAR man fingret. Alla problem går att lösa.

Jag har jobbat (har ett fysiskt jobb, jag sitter ALDRIG ner under en arbetsdag) med magsjuka. Jag jobbade ju helt själv så fanns det ingen att smitta.

Jag jagar inte efter en massa "oj vad du är duktig-kommentareter", jag tycker bara folk sjukskriver sig för precis vad som helst nuförtiden.

Jag gick och jobbade med influensa och 40-graders feber. Som tack fick jag en kronisk inflammation i brosket vid revbensfästena och sparken när jag kom med läkarintyg och inte kunde klä på mig själv...
  • trasselsudd13

Har du skuldkänslor så visste du nog innerst inne att du skulle klara att jobba endå. Använd vänsterhanden?

• Anonym (Juli)
    trasselsudd13 skrev 2013-07-17 13:34:02 följande:
    Har du skuldkänslor så visste du nog innerst inne att du skulle klara att jobba endå. Använd vänsterhanden?

Jag har skuldkänslor när jag är dunderförkyld och missar en föreläsning i skolan

Jag hade inte kunnat jobba. Jobbade igår och kunde knappt genomföra mina arbetsuppgifter.
  • Rakad Apa

Haha, vad söt du är TS :-* Självklart ska du vara hemma UTAN dåligt samvete.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
Svar på tråden Har skuldkänslor över att jag är hemma från jobbet idag pga att jag skar mig i fingret,