Hjälp! Måste vi flytta isär pga. mina skulder hos KFM?
För mindre än ett år sedan träffade jag mitt livs kärlek. Vi klickade direkt och trivs verkligen ihop. Men vi har väldigt olika bakgrund och har därför gjort våra "egna spelregler" när det kommer till den ekonomiska delen av förhållandet.
Jag studerar, har två barn sen tidigare och skulder hos Kronofogden. Äger ingenting, inga tillgångar alls.
Han jobbar, äger hus och sommarställe helt utan lån, bilar, båtar etc.
Vi har skrivit samboavtal som avsäger mig all rätt till hans tillgångar. Och vi har separat ekonomi, delar alltså inte. Utan var och en har sin del. Jag står för all mat, städ-hygien artiklar hem och han står för kostnaden kring husen.
Vi har flyttat ihop och väntar nu ett barn tillsammans. KFM skickade i förra veckan ut ett brev till mig med en blankett där jag ska fylla i min ekonomiska situation, det var då tanken slog mig att vi kanske inte alls kommer kunna ha separat ekonomi när barnet föds? Kommer de räkna med hans inkomst och hans tillgångar i våran "situation" trots att skulderna är gamla och MINA, och trots att han skaffat sina tillgångar innan vi träffades?
Om så är fallet måste vi flytta i sär, för jag VÄGRAR ha på mitt samvete att han, som alltid skött allt galant, ska bli utmätt också.
Hoppas någon har svar!