• Anonym (xxx)

Hjälp! Måste vi flytta isär pga. mina skulder hos KFM?

För mindre än ett år sedan träffade jag mitt livs kärlek. Vi klickade direkt och trivs verkligen ihop. Men vi har väldigt olika bakgrund och har därför gjort våra "egna spelregler" när det kommer till den ekonomiska delen av förhållandet.

Jag studerar, har två barn sen tidigare och skulder hos Kronofogden. Äger ingenting, inga tillgångar alls.
    Han jobbar,  äger hus och sommarställe helt utan lån, bilar, båtar etc. 

Vi har skrivit samboavtal som avsäger mig all rätt till hans tillgångar. Och vi har separat ekonomi, delar alltså inte. Utan var och en har sin del. Jag står för all mat, städ-hygien artiklar hem och han står för kostnaden kring husen. 

Vi har flyttat ihop och väntar nu ett barn tillsammans.  KFM skickade i förra veckan ut ett brev till mig med en blankett där jag ska fylla i min ekonomiska situation, det var då tanken slog mig att vi kanske inte alls kommer kunna ha separat ekonomi när barnet föds? Kommer de räkna med hans inkomst och hans tillgångar i våran "situation" trots att skulderna är gamla och MINA, och trots att han skaffat sina tillgångar innan vi träffades?
    Om så är fallet måste vi flytta i sär, för jag VÄGRAR ha på mitt samvete att han, som alltid skött allt galant, ska bli utmätt också.

Hoppas någon har svar! 

• Svar på tråden Hjälp! Måste vi flytta isär pga. mina skulder hos KFM?
  • FlamingRed

Från KFM's hemsida, www.kronofogden.se/Utredningutmatningochavbetalningsplan.html

Dölj svarHar ni rätt att ta mina saker om min make/sambo har skulder hos Kronofogden?

Om det blir aktuellt med en utmätning av egendom, anses personen som har skulder vara ägare till de saker som finns i er gemensamma bostad. För att undvika utmätning av något som tillhör dig, måste du kunna styrka att det är din egendom. Annars har Kronofogden möjlighet att utmäta dem.
  • Anonym (nina)

Ring till KFM och fråga! Vet tyvärr inte hur det är, men när jag var hos KFM, var dem väldigt hjälpsamma!

• Anonym (xxx)
    FlamingRed skrev 2013-07-15 09:36:03 följande:
    Från KFM's hemsida, www.kronofogden.se/Utredningutmatningochavbet...
    Dölj svarHar ni rätt att ta mina saker om min make/sambo har skulder hos Kronofogden?

Om det blir aktuellt med en utmätning av egendom, anses personen som har skulder vara ägare till de saker som finns i er gemensamma bostad. För att undvika utmätning av något som tillhör dig, måste du kunna styrka att det är din egendom. Annars har Kronofogden möjlighet att utmäta dem.
    Så bevis på att det fanns där innan jag flyttade in borde räcka?!
  • Anonym (xxx)

På blanketten vill de ju att jag ska fylla i hans inkomst etc. 
    Känns som om det inte finns någon annan utväg än att flytta isär då, trodde liksom att skulden var MIN, annars hade jag inte flyttat ihop med honom.

Kan inte sluta gråta just nu. Allt känns så jäkla hopplöst. Och allt för att min ex-man sket i att betala mina fakturor det sista halvåret vi var tillsammans - utan min vetskap. Han skötte alltid ekonomin hos oss så jag la alltid bara kuverten på skrivbordet. Det hade ju funkat i alla år så jag hade ingen anledning att misstänka vad han höll på mig.  

• arianne03

Har du löneutmätning? Varför du ska fylla i hans inkomst är troligtvis för att de kommer dra mer på din inkomst när ni bor ihop, eftersom de räknar med att det blir billigare att bo ihop.
    Fråga waldo eller kjell2, de brukar ha mycket bättre koll.

• Grappa
    arianne03 skrev 2013-07-15 09:56:57 följande:
    Har du löneutmätning? Varför du ska fylla i hans inkomst är troligtvis för att de kommer dra mer på din inkomst när ni bor ihop, eftersom de räknar med att det blir billigare att bo ihop.
    Fråga waldo eller kjell2, de brukar ha mycket bättre koll.
    Det stämmer, de vill veta hans inkomst för att beräkna vad du måste bidra med i hemmet, men de kommere inte kräva honom på något.
    Varför ringer du inte KFM? Du kan ringa anonymt och be dem berätta hur det funkar.
  • Kjell2
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-15 09:39:44 följande:
    Så bevis på att det fanns där innan jag flyttade in borde räcka?!

Kfm kommer inte ta hans pengar eller saker. Däremot, om du har löneutmätning, kan de ta mer pengar av dig då han förväntas försörja dig. Så i praktiken kan det bli så att han får betala din mat och kläder mm.
  • sextiotalist

Är det stora skulder du har, en sak kunde vara att han löste skulderna åt dig, och ni skrev ett skuldebrev sinsemellan.

• Avalie

Tyvärr så blir det så att de utmäter väldigt mkt av din inkomst. Hände mig då de gjorde utmätning på min mans lön. Han fick typ bara behålla 5000 varje månad, och av det skulle Han dessutom betala underhåll till 2 barn. Jag föreslår att du skriver dig på en Annan adress. Tro mig det är inte kul att behöva stå för ngn annans skulder.

Svar på tråden Hjälp! Måste vi flytta isär pga. mina skulder hos KFM?