• NovemberMommy

svarta vinbär som smakar äckligt?

vi har ganska nyligen flyttat till hus o jag har noll koll på trädgårdsgrejer.
    har dock hittat att vi har röda vinbär och svarta vinbär.
    de röda smakar precis som dem ska smaka, sött o lite surt. men de svarta, herregud!! smakar verkligen inte gott.

någon som vet varför? har de inte mognat än? smakade värre för någon vecka nu, men det är fortfarande äckligt.

• Svar på tråden svarta vinbär som smakar äckligt?
  • Lena

Här i göteborgstrakten är de röda men inte svarta mogna. De smakar starkt omoget innan de mognar.

• NovemberMommy
    Lena skrev 2013-07-15 10:58:22 följande:
    Här i göteborgstrakten är de röda men inte svarta mogna. De smakar starkt omoget innan de mognar.
    hur vet man att de är mogna då? de är mjuka och svarta. läste lite att de mognar under juli, och det är ju juli nu.
    bor i södra skåne.
  • Lena

Är de mjuka och svarta borde de vara mogna. De brukar dock mogna någon eller några veckor efter de röda vinbären.

• Nyfiken gul

är du helt säker på att det är svarta vinbär då?  Finns ju andra bär som är snarlika . 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • NovemberMommy
    Nyfiken gul skrev 2013-07-15 11:08:30 följande:
    är du helt säker på att det är svarta vinbär då?  Finns ju andra bär som är snarlika . 

har googlat bilder och de ser likadana ut. även bladen ser såsom googlebilder ser ut.
  • Nyfiken gul
    NovemberMommy skrev 2013-07-15 11:20:40 följande:
    har googlat bilder och de ser likadana ut. även bladen ser såsom googlebilder ser ut.
    ja då så  

Då kan det ju bara vara så att dom ännu inte är mogna eller att något har hänt med busken. Ser den frisk ut? Inte angripits av konstiga spindelnät , löss eller liknande? Sånt kan ju få bär att smaka illa. 
  • Fridayyy

Du kanske inte gillar svarta vinbär?Skrattande

• NovemberMommy
    Nyfiken gul skrev 2013-07-15 11:28:32 följande:
    ja då så  

Då kan det ju bara vara så att dom ännu inte är mogna eller att något har hänt med busken. Ser den frisk ut? Inte angripits av konstiga spindelnät , löss eller liknande? Sånt kan ju få bär att smaka illa. 
    tycker den ser friskt ut. får väl vänta någon vecka till o smaka igen :)
  • Purpurbräcka
    Fridayyy skrev 2013-07-15 11:30:01 följande:

Du kanske inte gillar svarta vinbär?Skrattande

Jag tycker inte att svarta vinbär är så värst goda att äta som de är. De gör sig bäst i sylt och saft.

TS, har du smakat svarta vinbär direkt från busken förr eller var detta första gången?
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • NovemberMommy
    Purpurbräcka skrev 2013-07-15 12:26:21 följande:
    Jag tycker inte att svarta vinbär är så värst goda att äta som de är. De gör sig bäst i sylt och saft.

TS, har du smakat svarta vinbär direkt från busken förr eller var detta första gången?
    det var första gången. ingen i familjen gillade det. min 3åring spottade ut det direkt och gjorde värsta grimasen.

man läser ju överallt att det ska smaka sött.
  • Lena

Svarta vinbär är inte särskilt söta men saknar mycket av syran rödavinbär har

• NovemberMommy
    Lena skrev 2013-07-15 15:19:24 följande:
    Svarta vinbär är inte särskilt söta men saknar mycket av syran rödavinbär har
    vad gör man med dem då? bara sylt o saft? har en buske fullt av svarta vinbär. tråkigt att man inte kan göra mycket med den.
  • Lena

Vin och gelé kan du även göra. Saften kan du ha i grytor.

• Purpurbräcka
    NovemberMommy skrev 2013-07-15 15:22:27 följande:
    vad gör man med dem då? bara sylt o saft? har en buske fullt av svarta vinbär. tråkigt att man inte kan göra mycket med den.
    Fast sylten och saften blir jättegod!
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Nyfiken gul

Jag har själv svarta o röda vinbär och jag kokar sylt, saft, gele av det. Röda vinbär är ju dessutom goda att ha som dekoration på tårtor, bakelser o glass  tex  eller blanda i fruktsallader. 

svarta vinbär  används med fördel tillsammans med andra bär o frukter för att få en god smak.   

svarta vinbär är i alla fall inget jag äter som det är utan man måste göra något av det hela .  

• Harmagedon

Väldigt få svarta vinbär är goda råa. Jag gillar dem bäst i saft. Svärmor gör sylt på dem. Googla rårörd saft+ svarta vinbär för superenkla recept. Går att göra på frysta bär så bara att plocka och fylla frysen så kan du koka saften vart efter.

Svar på tråden svarta vinbär som smakar äckligt?