• Fidelis ad urnam

Har du åkt Route 66? Vad gjorde du?

Nu är iaf flygbiljetterna till nästa sommars USA resa bokad och våra planer är att åka Route 66 från en bit under Chicago för att vika av innan Los Angeles och åka till San Francisco. Därifrån ska vi åka coastal highway ner till San Diego och sedan rakt över landet igen till Florida för några veckor i vårt himmelrike på jorden, Fort Lauderdale by the sea. 
    Nu är jag nyfiken på om just DU har åkt längst route 66. Vad gjorde du? Vad såg du? Var får vi inte missa?

• Svar på tråden Har du åkt Route 66? Vad gjorde du?
  • Fidelis ad urnam

Ingen som har åkt Route 66, om än delar av den?

• Hellan73

Vi gjorde en roadtrip New Orleans - Los Angeles för 1,5 år sen, vi körde route 66 en sträcka mellan Amarillo och en bit efter Flagstaff när vi svängde upp mot Las Vegas. Vi var ett par dagar i Santa Fe som var superfint och i Arizona är det helt fantastisk natur överallt längs vägen där nationalparkerna avlöser varandra. Grand Canyon var ju den bästa.

Något lustigt är att varje byhåla längs gamla route 66 tycks ha en egen "Historic District". När man väl besöker ett sådant så är det svårt för oss att förstå vad som är så historiskt över det, ofta är det ett gäng hus från 60-talet med någon "antikaffär" som säljer grejer från den tiden också. Inte direkt vad vi i Europa skulle kalla gammalt..

Men det finns några riktigt coola motel och diners längs vägen som varit verksamma sen 50-60-talet, jänkarna är duktiga på att använda tripadvisor så tips är att kolla där för recensioner. Vi skaffade ett kontantkort för datatrafik och kunde surfa med bra täckning under hela resan på paddan. 

Låter som ni har en drömresa planerad! Vår resa var fantastisk och vi skulle ha gjort östkusten i sommar om det inte var så att vi ska ha barn i november. Vi gifte oss f.ö i Las Vegas, så det är verkligen en roadtrip vi kommer minnas.        

• Fidelis ad urnam
    Hellan73 skrev 2013-07-15 13:58:52 följande:
    Vi gjorde en roadtrip New Orleans - Los Angeles för 1,5 år sen, vi körde route 66 en sträcka mellan Amarillo och en bit efter Flagstaff när vi svängde upp mot Las Vegas. Vi var ett par dagar i Santa Fe som var superfint och i Arizona är det helt fantastisk natur överallt längs vägen där nationalparkerna avlöser varandra. Grand Canyon var ju den bästa.

Något lustigt är att varje byhåla längs gamla route 66 tycks ha en egen "Historic District". När man väl besöker ett sådant så är det svårt för oss att förstå vad som är så historiskt över det, ofta är det ett gäng hus från 60-talet med någon "antikaffär" som säljer grejer från den tiden också. Inte direkt vad vi i Europa skulle kalla gammalt..

Men det finns några riktigt coola motel och diners längs vägen som varit verksamma sen 50-60-talet, jänkarna är duktiga på att använda tripadvisor så tips är att kolla där för recensioner. Vi skaffade ett kontantkort för datatrafik och kunde surfa med bra täckning under hela resan på paddan. 

Låter som ni har en drömresa planerad! Vår resa var fantastisk och vi skulle ha gjort östkusten i sommar om det inte var så att vi ska ha barn i november. Vi gifte oss f.ö i Las Vegas, så det är verkligen en roadtrip vi kommer minnas.        
    Vi gifte oss också i Las Vegas Under denna roadtrip har vi sett till att vår bröllopsdag firas i Las Vegas. 

• Fidelis ad urnam
    Hellan73 skrev 2013-07-15 14:18:14 följande:
    Little chapel of the Bells?
    Little white chapel blev det för oss. Vi gifte oss i en helikopter
    Ni då? 
  • Hellan73

Åh va coolt! Vi gifte of på Litte chapel of the Bells, vi tog paketet "I Do - with transportation"... En sån grym kliché med vit cadillac och plastblommor men det är så det ska va när man gifter sig i Vegas tycker jag :)

• Fidelis ad urnam
    Hellan73 skrev 2013-07-15 14:25:48 följande:
    Åh va coolt! Vi gifte of på Litte chapel of the Bells, vi tog paketet "I Do - with transportation"... En sån grym kliché med vit cadillac och plastblommor men det är så det ska va när man gifter sig i Vegas tycker jag :)
    Vi kollade lite på sådana alternativ också men föll för idén att få flyga över Las Vegas på kvällen och säga våra I do över kapellet
    Hade limousin till och från hotellet. Jättemysigt.  
  • Hellan73

Nice! Vi åkte också highway one mellan San Fransisco och LA, grymt vacker väg att köra. Vi stannade till ett par dagar på ett resort i Monterrey och vilade upp oss efter tre veckor på vägarna, det var behövligt.. Måste ändå säga att det absolut bästa på resan var texas och louisianna, kan rekommendera det till kommande resor. Hur länge ska ni vara borta? Funderar på att göra New york -Miami nästa sommar, med färd inåt landet till Tennessee/Kentucky. Vi får väl se om det är läge med en sju-åtta månaders bebis...

• Fidelis ad urnam
    Hellan73 skrev 2013-07-15 15:53:59 följande:
    Nice! Vi åkte också highway one mellan San Fransisco och LA, grymt vacker väg att köra. Vi stannade till ett par dagar på ett resort i Monterrey och vilade upp oss efter tre veckor på vägarna, det var behövligt.. Måste ändå säga att det absolut bästa på resan var texas och louisianna, kan rekommendera det till kommande resor. Hur länge ska ni vara borta? Funderar på att göra New york -Miami nästa sommar, med färd inåt landet till Tennessee/Kentucky. Vi får väl se om det är läge med en sju-åtta månaders bebis...
    Vi kommer vara borta 5 veckor. Är ganska vana vid roadtrips i USA nu så själva färdplanen är enkel att få ihop. Det blir ett återbesök till coastal highway mellan SF och LA och vidare till San Diego. Sedan åker vi till Dallas, New Orleans, Pensacola och ner till Fort Lauderdale. 
  • Lennie

Har inte åkt rutten men det låter superkul!

Däremot blir det två veckor i Florida (+ två i Texas) i vinter. Vad bör man inte missa och vad är överskattat? 

• Fidelis ad urnam
    Lennie skrev 2013-07-17 20:33:27 följande:
    Har inte åkt rutten men det låter superkul!

Däremot blir det två veckor i Florida (+ två i Texas) i vinter. Vad bör man inte missa och vad är överskattat? 
    Har ni bestämt vilka städer ni ska besöka? Har ni någon rutt bestämd?
  • Lennie

Planen är att vi bilar från Houston och till Miami för att stanna 6 nätter och sen Orlando några nätter då vi ska till Disney med barnen. Sedan bilar vi tillbaka till Houston och flyger hem efter en eller två nätter

• Fidelis ad urnam
    Lennie skrev 2013-07-17 21:28:54 följande:
    Planen är att vi bilar från Houston och till Miami för att stanna 6 nätter och sen Orlando några nätter då vi ska till Disney med barnen. Sedan bilar vi tillbaka till Houston och flyger hem efter en eller två nätter
    Nu vet ju inte jag hur ni är som människor, men jag och maken trivs absolut bäst i Fort Lauderdale by the Sea. Det tar ca 30-40 minuter in till Miami därifrån. Tempot är lite lägre i Fort Lauderdale. Stränderna är underbara och områdena jättefina. I närheten ligger Sawgrass miss. Himmelriket, enligt mig, om man älskar shopping. Ett gigantiskt outlet mall. 

Everglades i Florida är läckert. Ta en airboat tur och kolla på alligatorerna

New Orleans kan vara kul att besöka på väg till Orlando, eller från. Jättefin stad.  

Vi har besökt alla parker utom Magic Kingdom. Gillade epcot och seaworld bäst, men det beror ju också på ur man är som person. Vill ni bo lite billigare än inne vid parkerna rekommenderar jag Kissimmee. Men kolla Tripadvisor innan ni bokar motell för att slippa sunkiga ställen

Beroende på hur mycket tid ni har rekommenderar jag Key West. Underbara vyer längst vägen ner. Älskar det stället!

Kommer säkert på mer senare. Bara att fråga om du undrar någonting.  
  • Lennie

Funderade på om man ska ta ett första stopp i NO, vilket är ca 5 timmars resa från där vi börjar. Key West ser jättefint ut, är det barnvänligt? Barnen kommer vara 7 och 8½ år när vi åker.
    Sawgrass ska absolut besökas Känns bra att vi åker i rätt tid för reor också! Sist jag och dottern var i USA köpte jag med jeans till sonen för 3 år framåt  

• Fidelis ad urnam
    Lennie skrev 2013-07-17 21:45:13 följande:
    Funderade på om man ska ta ett första stopp i NO, vilket är ca 5 timmars resa från där vi börjar. Key West ser jättefint ut, är det barnvänligt? Barnen kommer vara 7 och 8½ år när vi åker.
    Sawgrass ska absolut besökas Känns bra att vi åker i rätt tid för reor också! Sist jag och dottern var i USA köpte jag med jeans till sonen för 3 år framåt  
    Jag har faktiskt ingen aning om huruvida Key West är barnvänligt Men det var mycket barnfamiljer där. 
Svar på tråden Har du åkt Route 66? Vad gjorde du?