• Adriana10

Vilken crystal-sand är bäst?

Hej,

Vilken sand är dryg och bekämpar doften bäst?
    Hur länge räcker en påse om man har 3 katter?
    Har hittat EverClean, Fresh & Easy, Klumpe Crystals och  Magic Clean...

Hjälp! :)

Tackar på förhand. 

• Svar på tråden Vilken crystal-sand är bäst?
  • nemo1

Har tidigare alltid använd Ever Clean men har övergått till Extreme Classic som är precis lika bra om inte bättre då den inte dammar så mycket som Ever Clean.
    Kostar 199:- för 15kg, beställer det från zooplus ibland för 258:- /2x15 kg
    Ever Clean och Extreme Classic är klart de två i topp. 

• Bedhead

Finns det någon som är någotsånär tung? De jag testat har haft så lätta korn att de sprids över hela hemmet.

It´s better to have loved and lost than to live with a fucking psycho for the rest of your life
  • Flaskpost

Ingen, kristaller gör ont för katterna att trampa på dte är fruktansvärt. Testa att krama det i handen och tänk katternas trampdynor. Kör på everclean vanlig klumpbildande sand!

• nemo1

Aha är det kristaller du är ute efter? Det finns inte i Ever Clean, som tur är. Väldigt få katter som tycker om det. Som förgående skriver, kläm en näve med kristaller i handen så får du kännas hur det känns för katternas tassar. Kattsand på golvet får man acceptera om man har äran att få äga en katt. Jag har förvaringslådor med höga kanter som kattlådor och en långhårig badrumsmatta. Bara att skaka mattan över lådan när det blir sandigt.

• Alice03

Hej Hej!

Satt och sökte lite på var man kan hitta Klumpe crystal clear sanden och kom då in på denna tråden. Vi åkte till Ge-kås och köpte hem en hel massa Klumpe crystal clear och vi är så nöjda med den sanden! Vår katt går på lådan precis som hon ska och det var inget snack ens när vi la i denna nya sand för henne hon gick rakt upp och lukta lite på sanden testade att tugga lite på den och sen körde hon på där. Sanden är hur bra som helst, luktar ingenting och lätt att rensa och hålla fräsch till vår lilla sessa. Kommer lite utanför lådan men inte mer än när man har vanlig sand tycker jag.

Nu har vi ju då problemet att sanden börjar ta slut och jag har inte hittat Klumpes kristall sand någonstans så ska gå över till vitakraft. Jag skulle ju inte tro att där är så stor skillnad på olika kristall sander, kristallerna är fortfarande gjorda av exakt samma saker och eftersom det är en luktfri sand så skiljer inte det så värst heller. 

• Adriana10

Hmmm inte bra om den gör ont i tassarna...
    Tänkte mest på att ha en sand som ta bort doften...
    Trodde bara att det var crystal-sanden som gjorde det...
    Annat förslag på grävmaterial då? :)

• Birmafröken
    Adriana10 skrev 2013-07-19 13:47:38 följande:
    Hmmm inte bra om den gör ont i tassarna...
    Tänkte mest på att ha en sand som ta bort doften...
    Trodde bara att det var crystal-sanden som gjorde det...
    Annat förslag på grävmaterial då? :)

Doften tas bort främst genom att man rensar lådan från kissklumpar och avföring regelbundet (varje morgon och kväll + när man märker att det finns bajs där).

Lådan bör vara öppen. Dels för att lufta sanden och dels för att göra lådan så bekväm för katten som möjligt.

Bra lådmaterial är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. T.ex. Extreme Classic, Everclean eller Pussi Kompakt.
  • nemo1

Huv på lådan har ju vissa endast för deras egen skull, inte för kattens vilket jag tycker är galet. Köp en stor förvaringslåda tex på Ikea, ÖB eller Rusta så får du inte lika mycket sand på golvet. Och som sagt sand på golvet får man ta om man vill ha äran att äga en katt.

Svar på tråden Vilken crystal-sand är bäst?