• Anonym (Ts)

Plocka upp hundbajset din jävel!

Det fick jag höra för en stund sen av en granne här i vår bostadsrättsförening. 

Jag stod och väntade på mina två hundar att de skulle bajsa klart och jag stod då alltså på trottoaren och hundarna var 5-10 meter in på gräsmattan, den ena hunden satt sig rakt på gräsmattan och den andre bajsade i en buske, (de var alltså lösa, men vi har inget koppeltvång i kommunen).. jag var beredd med bajspåsar och skulle just gå fram för att ta upp efter hundarna när mannen öppnade sitt fönster och skrek det som står i rubriken.

Jag blev irriterad - tyvärr - men efter att ha beskyllts ett antal gånger för att inte ta upp efter mina hundar (vilket jag gör 9 gånger av 10) - diarré, kräks och om jag är djupt inne i skogen struntar jag i bajset - och jag har tröttnat. Styrelsen vägrar att anordna en rastgård till hundarna och om du inte vill promenera på motorväg, landsväg eller upp för ett högt berg så är du tvungen att gå runt bostadsrättsområdet, och då mina hundar är fjolligt kinkiga och vägrar att bajsa på något annat än gräs så är jag tvungen att släppa lös dom ibland. Iaf..

Han skrek det som stod i rubriken och jag svarade "Kan du ta det lugnt, du ser väl påsen i handen?!", han replikerade "Det är olagligt att låta hundarna bajsa på gräsmattan, vet du hur otrevligt det är med allt jävla bajs?!"

jag svarade "Ja, men du får väl (för fan) gå på de som missköter sig, jag plockar ju upp bajset nu!.."

- han -

"Jag har allt sett dig och dina hundar förut och nästa gång kommer jag att polisanmäla dig.. jag har pratat med ordförande om det här och det är olagligt!!!"

och där brast det för mig och jag svarade "Men då får du la för fan polisanmäla mig då, men jag plockar ju upp efter dom, styrelsen vägrar ju att anordna en rasthage och nu är det som det är!" började gå därifrån varav han börjar skälla högre och högre.

Det står i ordningsreglerna: Katter skall hållas under uppsikt och hundar skall vara kopplade så att de inte stör eller förorenar i barnens sandlådor, på gångvägar, trottoarer eller vara grönområden. Det ligger alla djurägare att plocka upp efter sina djur från våra gemensamma ytor och lägga detta i en plastpåse som binds ihop innan man lägger den i papperskorg. Genom att visa hänsyn och omdöme kan vi alla njuta av vårt fina område!

Men de kan alltså inte tvinga någon att ha kopplade hundar i och med att det inom kommunen inte är förbjudet.

Hur gör jag nu?!  

• Svar på tråden Plocka upp hundbajset din jävel!
  • aurora1827

Hmm....men det är en bostadsrättsförening, och det ä'r bostadsrättsföreningens område och bostadsrättsföreningens ordningsregler.....?

Är du medlem i bostadsrättsföreningen har du gått med på ordningsreglerna, följer du dem inte kan du förmodligen bötfällas eller vräkas.

När det gäller själva bajsandet, så är det lite otydligt. Den där skrivningen skulle kunna betyda att hundar
    inte får bajsa på de där platserna, oavsett om du plockar upp efter dem eller inte. Sedan säger han också "Det är olagligt att låta hundarna bajsa på gräsmattan" - jag antar att han menar efter ordningsreglerna då. Så skulle man kunna tolka det. Och i så fall bryter du mot två av ordningsreglerna.

Precis som att kommunen kan ha striktare regler än lagen kan bostadsrättsföreningar ha striktare regler än kommunen. Inget konstigt med det. Eller skiter du i att rensa ludfiltret på torktumlaren för att kommunen inte säger att man måste det...?  

• h8him

Om du bor i föreningen har du accepterat reglerna. Så smartast är att följa dem i ditt område så du inte drar på dig varningar eller liknande.

• pluvdo

Jag tycker att du skall ringa runt till folk som vet vad som gäller där, förklara situationen och fråga vem som har rätt. Alltså, om det är okej för dig att låta hundarna bajsa på gräsmattan så länge du tar upp det efteråt eller om det inte är okej. Ifall du då får svaret att du har rätt och att dina hundar får bajsa där så länge du tar hand om det så ignorera gubben och fortsätt som vanligt. Ifall du orkar ha honom gormandes på dig, då. Ifall du får svaret att det inte är okej så får du väl hitta något annat ställe att rasta dina hundar på när de skall bajsa. Tyvärr.

• Anonym (Stor hundägare)

Känner igen de där från surkärringarna i området, stod och skulle knyta upp påsen från kopplet för att plocka upp skiten då några kärringar skriker; ''Hörru DU TJEJEN!! Du plockar upp det där!!!'' Eh? Ja jag ska, jag håller på !!! 

Nästa gång bara för att jävlas ska jag inte plocka upp den eller kasta den i kärringens ansikte.

Eller bara säga; Sug. Min. Kuk!!!!!!

Jaja, vad ska dom göra? Dom kan inte göra nåt åt dig, skit i bitterfittorna!

• Aniiee

Irriterande, TS. Men jag tycker nog att det verkar ganska klart. Antingen menar de att man måste plocka upp efter in hund eller så menar de att hundar inte är välkomna alls i bostadsområdet (om de inte får skita i sandlådan, på gångvägarna, trottoarerna eller grönområden ALLS så kan man omöjligt ha djur i området). Ryck på axlarna, fortsätt som du gör och anmäl gubben för ofredande om han fortsätter. (Alternativt prata med föreningen om vad som gäller.)

Jag blir ofta anklagad för att inte plocka upp efter mina hundar,oftast av människor som inte vet något om en hund och inte skulle se skillnad på en tax och en Belgisk vallhund. Grejen är det att jag har tikar och enda gången  jag inte plockar upp efter dem är när de kissar......

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • pluvdo
    Anonym (Stor hundägare) skrev 2013-07-16 03:10:52 följande:
    Känner igen de där från surkärringarna i området, stod och skulle knyta upp påsen från kopplet för att plocka upp skiten då några kärringar skriker; ''Hörru DU TJEJEN!! Du plockar upp det där!!!'' Eh? Ja jag ska, jag håller på !!! 

Nästa gång bara för att jävlas ska jag inte plocka upp den eller kasta den i kärringens ansikte.

"Sug min kuk"? Om kvinnorna kallade dig för tjej så har du väl ingen kuk?
  • Ramborg

Låter du hundarna skita på gräsmattorna även när de har diarre förstår jag att grannarna är sura. Även när de är vanliga i magen och du plockar upp är det ju rätt äckligt faktiskt. Ska man lägga sin picknickfilt i bajsresterna då, när det är högsommar och det inte regnar på flera veckor? Och var kissar de, inte på gräset hoppas jag? Håll hundarna i kanterna i alla fall och inte fem-tio meter in! Gräsmattan är till för fler än dina hundar.

42.
  • Olympia

Är du medlem i en bostadsrättsförening så får du följa de regler som föreningen satt upp.
    Har du inte möjlighet att rasta hundarna någon annanstans? 

• Muppajävel
    pluvdo skrev 2013-07-16 04:24:52 följande:
    "Sug min kuk"? Om kvinnorna kallade dig för tjej så har du väl ingen kuk?
    Inget slår så hårt som att som kvinna be någon suga ens kuk. Ungefär lika effektivt som att kalla en man för "fitta". 
    Helt jävla underbart! 
  • Muppajävel
    Anonym (Stor hundägare) skrev 2013-07-16 03:10:52 följande:

Hahahaha! Jag känner igen mig i ditt tankesätt :) Jag tänker precis likadant. Mula kärringarna med bajspåsen. I vår förening står krukväxtindianerna och glor hela dagarna så att inte en hund bajsar utanför deras hus.

Eller så förfärar dom sig över att ungarna leker på lekplatsen på gården...för det STÖR ju i deras förmiddagskaffe :P Hundar hatar dom allihopa. Har tillochmed varit med om att en gubbe kom utrusande ur en port för att skrika åt mig att "Här får du inet gå med hunden! Det är ett BOSTADSOMRÅDE och där får inte hundar rastas!"
    Både jag och hunden bor i detta bostadsområde förklarade jag.

Gubben blir så upprörd att han tar av sig glasögonen (?) samtidigt som han skriker om att det är ett BOSTADSOMRÅDE och hundar är FÖRBJUDNA.
    Då kunde jag inte låta bli att säga just exakt "Sug min jävla kuk din sure gubbajävel. Gå hem o runka och lägg dig sen i en jävla grav dör du inte störs av någon. Jag kan hjälpa dig att gräva!"

Ts: Skit i surkärringarna. Så länge det inte står i föreningens ordningsstadgar att hundar inte får rastas på föreningens gräsmattor-så kan dom inte gapa om olagligheter. Sen skulle jag vilja se den polispatrull som rycker ut för att fya en hundägare vars hund bajsat på "fel" gräsmatta och ägaren plockat upp skiten :) Lustigt hur naiva folk är just när det gäller saker som polisen rycker ut för. Dom kommer fan knappt när någon blir misshandlad-knappast troligt att dom skulle komma för detta :) Be dom suga din kuk som Anonym (stor hundägare) sa :) 
Svar på tråden Plocka upp hundbajset din jävel!