Plocka upp hundbajset din jävel!
Det fick jag höra för en stund sen av en granne här i vår bostadsrättsförening.
Jag stod och väntade på mina två hundar att de skulle bajsa klart och jag stod då alltså på trottoaren och hundarna var 5-10 meter in på gräsmattan, den ena hunden satt sig rakt på gräsmattan och den andre bajsade i en buske, (de var alltså lösa, men vi har inget koppeltvång i kommunen).. jag var beredd med bajspåsar och skulle just gå fram för att ta upp efter hundarna när mannen öppnade sitt fönster och skrek det som står i rubriken.
Jag blev irriterad - tyvärr - men efter att ha beskyllts ett antal gånger för att inte ta upp efter mina hundar (vilket jag gör 9 gånger av 10) - diarré, kräks och om jag är djupt inne i skogen struntar jag i bajset - och jag har tröttnat. Styrelsen vägrar att anordna en rastgård till hundarna och om du inte vill promenera på motorväg, landsväg eller upp för ett högt berg så är du tvungen att gå runt bostadsrättsområdet, och då mina hundar är fjolligt kinkiga och vägrar att bajsa på något annat än gräs så är jag tvungen att släppa lös dom ibland. Iaf..
Han skrek det som stod i rubriken och jag svarade "Kan du ta det lugnt, du ser väl påsen i handen?!", han replikerade "Det är olagligt att låta hundarna bajsa på gräsmattan, vet du hur otrevligt det är med allt jävla bajs?!"
jag svarade "Ja, men du får väl (för fan) gå på de som missköter sig, jag plockar ju upp bajset nu!.."
- han -
"Jag har allt sett dig och dina hundar förut och nästa gång kommer jag att polisanmäla dig.. jag har pratat med ordförande om det här och det är olagligt!!!"
och där brast det för mig och jag svarade "Men då får du la för fan polisanmäla mig då, men jag plockar ju upp efter dom, styrelsen vägrar ju att anordna en rasthage och nu är det som det är!" började gå därifrån varav han börjar skälla högre och högre.
Det står i ordningsreglerna: Katter skall hållas under uppsikt och hundar skall vara kopplade så att de inte stör eller förorenar i barnens sandlådor, på gångvägar, trottoarer eller vara grönområden. Det ligger alla djurägare att plocka upp efter sina djur från våra gemensamma ytor och lägga detta i en plastpåse som binds ihop innan man lägger den i papperskorg. Genom att visa hänsyn och omdöme kan vi alla njuta av vårt fina område!
Men de kan alltså inte tvinga någon att ha kopplade hundar i och med att det inom kommunen inte är förbjudet.
Hur gör jag nu?!