Inlägg från: Gumsegumsan |Visa alla inlägg
  • Gumsegumsan

Hur ska jag göra för att sambon ska förstå?

Cadencee skrev 2013-07-16 12:51:34 följande:

Klart jag skulle kunna men för det första går det bra bussar de flesta dagar han jobbar. Sen börjar han 6.30 och 6.45 ibland och då vägrar jag köra honom eftersom det är lite pillnär man ska ha med en bebis också.

fast ingen av er verkar ju intresserad av att göra någon form av uppoffring? då lär ni liksom inte komma någon vart heller.

Varannan dag är väl en schysst lösning? Alternativt skjutsen, åtminstone en väg, kanske på morgonen så han slipper gå upp så tidigt? 
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 13:17:01 följande:

Tidigt å tidigt. Han behöver åka va 6 hemifrån om han tar bussen dom dagat han börjar sp tidigt. Jah har åkt så tidigt när jag börjat jobba för jag åkt buss till jobbet utan att klaga för han haft bilen. Varannan dag skulle inte direkt funka då han jobbar turer till 23:15.

Jag vill få honom att förstå att vi kommer spara pengar om han tar bussen till jobbet istället för bil. Men det enda argument han har är "ska du ändå inte någon stans är det bättre jag har bilen till jobbet än att den är stående hemma". Det köper inte jag.
    Men fortfarande är ni TVÅ som ska vara delaktiga i beslutet. Vi här på FL kan ju förvisso leverera argument till din fördel, men du kan fortfarande inte köra över hans åsikter. Han kanske inte tycker att det behövs sparas pengar? Eller snarare tycker han kanske inte att bussåkandet är ett argument nog? 

Eftersom ni är två som är ganska åsiktsstarka uppenbarligen så är ju enda lösningen att kompromissa och mötas halvvägs. Det känns orimligt att en av er kan få igenom er vilja till 100%. Eller vad tror du själv? 
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 13:34:28 följande:

Jag har sagt att jag kan få ha bilen iaf när han jobbar hela dagar, 6:45-16, 10-19 å liknande men har jag inget planerat så ät det stopp från hsns sida. Återigen samma argument "onödigt att bilen står still hemma". Tänka på pengarna säger han till mig flera gånger att vi måste göra. Vi har inte råd med si och inte med så. Men vi har råd med att han tar bilen till jobbet jämt å ständigt??

Då får ni kanske sätta er och göra upp en budget av nåt slag och jämföra vad det kostar med bil vs buss och se hur mycket ni kan spara och sedan ta ställning till huruvida det är värt det.

Varför skulle det inte fungera med att ni tar bilen varannan dag? Eller att du skjutsar en väg? Som sagt, någon form av kompromiss verkar ju nödvändig eftersom ni resonerar på olika sätt.  
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 13:44:49 följande:

Vissa dagar måste han ha bilen (det är jah helt införstådd med) och eftersom han jobbar oregelbundet så kan det ju bli så att han måste ha bilen typ 3 dagar i rad sen kan han avstå bilen 1 dag innan det är likadant igen.

Bävar för augusti då han har två veckor i rad han jobbar hela dagsr frpn 6.45. Ena veckan 6 dagar och andra veckan 4 dagar. Då behöver han bilen enligt han själv. Så det får bli att sitta inne å häcka om jag inte går på promenad eller sitter pp balkongen...

De dagarna då ni är överens om att han har bilen är ju toppen! Då kanske du kan planera in hembesök dessa dagar tex.

Men jag ser fortfarande inte problemet i att skjutsa honom när han börjar 6,45? Han borde väl kunna ta bussen hem dessa dagar = kompromiss? Det verkar ju viktigt för dig att ha bilen så det borde ju vara en mindre uppoffring i sammanhanget att köra honom tänker jag? 
  • Gumsegumsan
    Stårschan skrev 2013-07-16 13:58:48 följande:
    Förresten är det många med 1 mil till jobbet som passar på att cykla den biten för att få vardagsmotion, framförallt under sommarhalvåret.

Sen några kontrollfrågor eftersom det här med bussresande kan skilja sig åt ganska mycket beroende på i vilken kommun man bor.

Äger ni bilen tillsammans?

Är det så dyrt att åka buss där ni bor att man egentligen inte sparar några pengar?

Åker man buss gratis om man har åker med barnvagn där ni bor?
    cykel är ju ett jättebra alternativ!

busspriserna är en bra aspekt, här är det dyrt att åka buss. Ska det bli en vinning i det så får man nästan ha månadskort och åka buss varje dag... 
  • Gumsegumsan
    Ramborg skrev 2013-07-16 20:41:34 följande:

Kräv bilen varannan dag då. Oavsett när han börjar och slutar.

Alternativt sälj bilen och köp två billiga bilar.

verkar vara det bästa förslaget efter omständigheterna.
    Cadencee skrev 2013-07-16 17:20:55 följande:
    Jag vill inte göra iordning sonen och skjutsa sambon när han gått och väl kan ta bussen till jobbet. Bussen går från dörr till dörr i princip. När jag också jobbade, innan sonen kom, var det alltid jag som tog bussen och han bilen. Han verkar inte riktigt vilja "lämna ifrån sig" bilen.

fast här är ju problemet att DU tycker att han gott och väl kan åka buss. uppenbarligen håller han inte med och därför är en kompromiss av något slag nödvändig. Du får ju börja sätta hårt mot hårt och kräva lika stor tillgång till bilen om ni nu äger och betalar den 50/50
    (sen kan jag ju hålla med dig i att det verkar vara både smidigast och billigast att han åker buss jämt, men det är ju en annan sak

• Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:00:02 följande:

Jag försöker sätta hårt mot hårt. Men slutar alltid i bråk för han blir irriterad och arg å tycker det är smidigare för mig att ta bussen (vilket det är ibland men sbdolut intr alltid).
    försök att ta upp frågan till diskussion när ni är på bra humör och gå lite försiktigt fram. fråga tex vad han har för idéer och tankar kring ett 50/50 upplägg. han kan ju knappast neka dig tillgång?

som någon frågade, hur vill HAN ha det när han ska gå fp-ledig? han måste ju börja se det hela lite mer ur ditt perspektiv. Hur kan han bli arg för att du kräver halva tillgången som ni båda äger och delar kostnader på?? 
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:11:02 följande:

Han blir sur för att han inte vill åka buss. Han vill bestömma själv när han kan åka buss eller inte.

då kan jag nog inte hjälpa dig. har din sambo så stora skygglappar på sig att han inte kan kompromissa med dig eller se ditt perspektiv så vet jag inte hur ni ska lösa situationen om ni inte ens kan diskutera. han låter väldigt egoistisk måste jag säga. skrämmande.. som småbarnsförälder känns kompromissandet ännu viktigare för relationen än som barnlös...
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:33:40 följande:

Jag försöker prata och diskutera men han vill inte. Säger ofta att det funkar som vi har det eller att det får vi prata om sen.
    Får tacka för att du försökt iallafall! !

klart att han tycker att det funkar så länge han får som han vill! Skrikandes Vad är det för karl du har hittat?!? Kanske dags att han inser att det finns fler viljor och behov att tillgodose i familjen!

stå på dig och kräv lika stor tillgång till ER bil som han har! 
  • Gumsegumsan
    Cadencee skrev 2013-07-16 21:59:59 följande:

Ibland undrar jag det också. Tyvärr är han rätt lik sin far i sättet och han gillar å bestämma och ska alltid ha rätt (behöver jag säga att sambons föräldrar skilde sig tillslut). Jag måste ta tag i detta. Ska nog börja prata lite om dom 2 veckorna i augusti då han börjar 6.45 alla dagar han jobbar för å se hur han tänkt.

det låter klokt att börja ta tag i det hela. inte bara för bilen, jag antar att han kör sitt race även i andra situationer och det brukar sällan fungera särskilt bra i längden när man har barn.. han bör nog få upp ögonen för er andra familjemedlemmar och ge er utrymme också. Den stilen han kör fungerar ju liksom bara om man är singel och inte har någon annan att ta hänsyn till. 
Svar på tråden Hur ska jag göra för att sambon ska förstå?