• ADHD Mamman

ADHD-mamman har tidsbrist

Hej

min dotter på 11år har ADHD och ODD

Hur får ni tiden att räcka till så att ni hinner med att stötta hjälpa finna svar kontakta Bup och habiliteringen, sköta jobb och övriga familjen    
    så många timmar finns ju inte på dygnet?

i augusti börjar dottern åk6 på högstadieskolan   stress panik inför detta stora steg mot vuxenlivet
    vill skydda mot dumma kommentarer och kränkande bemötande  både från elever föräldrar och lärare....vill klona mig så jag kan vara på flera platser samtidigt    

• Svar på tråden ADHD-mamman har tidsbrist
  • Nyfikna72

Varför vill du skydda ditt barn på det viset? När är det lagom att sluta med det då? Vid 15? 25?

• Hexe

Varför skulle hon inte vilja skydda sitt barn?!?!? Föräldrar är vi så länge vi lever.

• Hexe

Jag förstår så väl din stress!
    Jag har en son med svår ADHD och det är helt enkelt svårare att räcka till för ett barn med funktionsnedsättningar. Forskning kan även berätta att föräldrar till barn med just ADHD i mycket större utsträckning är sjukskrivna/långtidssjukskrivna pgav. stress och utmattning, inte ens föräldrar till barn med Autism eller andra diagnoser blir lika slitna.
    Nu vill jag gärna stötta dig och sprida lite ljus över situationen men vill också uppmana dig att skapa goda kontakter och ett bra nätverk inom skola och socialtjänst - LSS eftersom det blir tuffare när barnen blir större och kraven ökar i skolan.
    Att man orkar, beror bland annat på att man inte har något val. Men sedan tycker jag verkligen att stressen, trytande tålamod och sömnlösa nätter har kompenserats rejält av att få vara nära denna unika pojke (som hunnit bli man)  All denna nyfikenhet, alla dessa frågor (som krävt svar och tankemöda i från mig) energin som gett många mil i naturen i ur och skur (eftersom man inte orkar vara inne en hel dag med ett överaktivt barn) Alla uppfinningar som planerats och  iscensatts (med varierat resultat).
    Utan honom hade jag aldrig fått reda på hur min gamla väckarklocka såg ut inuti eftersom det var hans oreserverade nyfikenhet som orsakade att den pillades upp över huvud taget.
    Livet är trotts allt långt (även om du kanske inte alltid känner det just nu) men det är helt ok att känna sig trött och sliten, Men för mig har det varit en livlina att ha kontaktfamilj då jag en hel helg i månaden fått möjlighet att vila kropp och öron för att orka med. Lycka till!

• Little Ms Chatterbox

Be soc eller LSS, om ODD ingår i det. Ni ni behöver båda två avlastning, Du för att orka med och hon för att bli självständig och växa. Kortis eller avlastningsfamilj iaf 1 helg i månaden. Nu börjar hon blivit stor att det kan vara aktuellt med följeslagare (tror jag det heter).

Har ni Vårdbidrag? Skulle det kunna räcka för att gå ner lite i arbetstid så du skulle kunna få någon mer tid till alla saker som ska göras. Telefon till BUP, hinna med iaf lite tvätt och övrigt i hemmet. 

Det är inte meningen att man som förälder ska vara med sitt barn 24*7 när de kommer upp i åren men när det finns olika diagnoser, som tex inom NPF så måste det finnas någon mer i bakgrunden på ett annat sätt som andra utomstående kan ha svårt att förstå.  Om det inte är en förälder som har hittat förmågan att klyva sig på två så måste man be om hjälp. Det år en rättighet som alla har här i Sverige, det är det som man betalar för och skatten går till.
    Har inte skolan med lärare, rektor och övrig personal förstått hur hennes problematik ser ut så får BUP kalla till ett nytt skolinformationsmöte så det kan sätta in rätta åtgärder för din dotter.  

Svar på tråden ADHD-mamman har tidsbrist