Inlägg från: Djinnie |Visa alla inlägg
  • Djinnie

Vad är det nördigaste du gjort?

När jag var ung reste jag några gånger till platser från mina favoritromaner - bland annat Cornwall och Schwartzwald. Jag hade levt mig in i böckerna så mycket, att jag nästan väntade mig att möta bokens personer, eller några som var SOM bokens personer, där... Blev förstås alltid besviken!

• Djinnie

...så hann jag med att vara kär i några skådisar och andra kändisar också. Men det är så vanligt, att det kanske inte betraktas som nördigt.

• Djinnie
    Gweny skrev 2013-07-17 20:02:03 följande:
    Hade hela bröllopet i medeltid/LOTR tema. alla gäster utan 4st var klädda i temat.

åker på scfi-mässor och medeltida arrangemang och klär upp mig.

Gjorde jag också förut. Åkte på medeltidsmarknader i full medeltidsutstyrsel, liksom mina barn. Min dotter tyckte att det var roligt längre än min son - han sa ifrån hosorna vid 9 års ålder, eller så! Men jag tröttnade efter några besvikelser: 

När det skulle bli balladdans - och så blev det inte det. När det skulle komma ett vikingaskepp man fick åka med - och så gjorde det inte det. Ett gästabud där det visade sig vara endast några få gäster från allmänheten - som inte arbetade på festivalen i någon kapacitet - och bara min dotter och jag var utklädda av oss som inte hörde dit så att säga. Samt att ingen visade något intresse för oss - ingen bjöd in oss på bågskytte t.ex. som en del höll på med. Vi kände oss utanför, och jag kände mig dessutom lite dum som var uppklädd till tänderna som medeltida adelsdam... Skäms

Dessutom tröttnade jag på allt det kommersiella. Finns ju massor med människor som lever på att åka runt i Sverige och Europa på olika medeltidsmarknader och försöka kränga skit, som har mycket lite med genuin historia att göra, till välmenande besökare som vill ge sina barn kunskaper om vår historia... Till höga priser dessutom. Samt att jag tyckte att många människor i det där gamet verkade lite underliga. Liksom slummiga, bohemiska... Det kändes inte bra efter ett antal marknader. 
  • Djinnie
    camelCase skrev 2013-07-17 20:43:21 följande:
    Virkat på tunnelbanan

I så fall är jag också nörd, för jag har ofta med mig en stickning eller virkning på kommunala färdmedel när jag ska åka långt!
  • Djinnie
    Stårschan skrev 2013-07-18 07:16:47 följande:
    Vad tråkigt att känna sig utanför i det sammanhang där man vill trivas som bäst. Kul ändå att barnen hakade på så pass länge. Det blir ju lätt pinsamt annars när det är mammas intresse i grunden...

Ja, jag tycker tyvärr att många medeltidsevent var dåligt skötta. (Nu är det några år sedan jag var på något.) Speciellt det där gästabudet. Det marknadsfördes ju som en STOR grej, och då hade jag förväntat mig att det skulle bli en massa gemensamma aktiviteter, möjlighet att mingla, balladdans långt ut på natten o.s.v.. Men vi fick sitta där för oss själva på vår träbänk och ingen bjöd in oss på något... kändes jättetrist.

Och så just det där, att jag inte gillar att blivit så kommersiellt. Så fort något blir ett levebröd för människor, så försvinner det äkta intresset i min erfarenhet. Det blir bara "betala, betala!". Synd att besökare med ett genuint intresse för historia ska ses som kassakor, liksom... 
  • Djinnie
    Stårschan skrev 2013-07-18 10:19:31 följande:

Men hur funkar det med lajv då? Jag har varit sugen länge, men vet egentligen inte särskilt mycket om det. Nog finns det väl medeltidslajv där bara genuint intresserade är med, och som inte är till för allmänheten, med allt vad det innebär att kringresande marknadsförsäljare och sånt?

Jo, det tror jag också finns. Känner mig för gammal för den världen, bara, och vet inte riktigt hur jag skulle komma in i den. Har ingen att gå med heller (barnen är inte intresserade längre).
Svar på tråden Vad är det nördigaste du gjort?