Nattmansflickan skrev 2013-07-18 15:21:36 följande:
Okej! Vad skönt att dem kollat allt detta för er och det ser bra ut. Min erfarenhet säger att de ofta missar/väntar med att ta ALLA prover och att man tror att dem kollar allt. Har ni fått kolla TSH? Och har ni jämfört era provsvar med rådande referensvärden eller bara gått på vad läkarna sagt? Jag hade ex en läkare som sa att mitt progesteronvärde på 14 var helt okej, när jag väl vet att allt under 20 betyder på ingen ägglossning. TSH har dem också sagt till mig är okej, eftersom referensvärdet säger att allt upptill 3,5 är ok. Jag har strax under 2 och har nu fått förklarat för mig att allt över 1 kan försvåra graviditet. Hamnar man i gränslandet 1.0-3.5 så är risken att dem inte vill medicinera eller diagnostisera för hypoteros även om chansen till graviditet minskar redan vid 1,1.
Har ni testat hälsokost preparat? öka d-vitam, rosenrot (Ej för pcos dock), munkpeppar!? Jag har själv varit skeptisk men har läst att det fungerat otroligt bra för många.
Det har kollats TSH två gånger, en gång på vårdcentralen (i ett annat syfte) och en gång i fertilitetsutredningen. Det låg senast på 1.8. Vi har inte fått ta del av några siffror annat än på TSH. Jag skall höra med vår läkare nästa gång vi träffar henne. Det skulle vara intressant att få siffrorna i handen och inte bara höra att allt ser bra ut. Man vill ju veta om det är bra eller om det är bra, men på gränsen till dåligt osv.
Jag har provat bidrottninggelé, rosenrot (två olika sorter), munkpeppar, extra tillskott av d-vitamin, extra tillskott av zink, bisolvon och jättenattljusolja. Det enda som gav någonting var en av rosenroten. Jag gick ägglossning tidigare av den och jag kände av ägglossningen mer, men annars har tillskotten inte gjort någonting alls.