Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Går det att komma billigare undan?

Liseberg och sådana dyra nöjen med inträde är väl sådant som många unnar sig någon gång då och då, och inte varje dag på semestern. Vi brukar räkna på att varje semesterdag för oss (2 vuxna, 2 mellanstadiebarn) kostar i snitt 2000 kr, allt inkluderat. Det brukar stämma rätt bra.

Det jag ser att du kan spara på är att boka ett lite hotell lite längre ut med gratis parkering, och åka kommunalt till och från Liseberg. Liseberg är förvisso både trevligt och kul, men det har öppet till långt in på kvällen, och om ni är där och hänger på låset när de öppnar och stannar tills mörkret faller så tror jag faktiskt att ni hinner bli mätta på både området och åkattraktionerna. Satsa på ett annat nöje den andra dagen, till exempel det fantastiska Universeum, där ni går in hela familjen för 695 kr. (Vilket naturligtvis också är mycket pengar, men man kan lätt vara där en heldag!)

Sen kan man naturligtvis välja bort allt lullull som chokladhjul och souvenirer. Har man ändå betalt åkpass för dyra pengar så behöver man inte mer. (Det har vi i alla fall lärt våra barn, men det har väl lite att göra med att jag dels tycker att chokladhjul och liknande är att kasta pengarna i sjön. Dessutom är jag inte intresserad av att gå omkring och släpa på en jättelik nalle eller kexchoklad när jag är på tivoli och ska ha kul!)

Hur man har råd? I vår familj tycker vi att semestern är årets höjdpunkt, så vi lägger undan rätt mycket pengar för att ha råd med upplevelser och resor, medan vi inte lägger ner särskilt mycket pengar på materiella ting hemma.

• Stårschan

Matsäcken har man i en ryggsäck (där man också kan ha regnjacka och annat man kanske behöver). Ryggsäcken kan man antingen låsa in i ett förvaringsskåp på Liseberg, eller så kan man lägga den på golvet bredvid åkattraktionen (typ på andra sidan av "perrongen" för  berg-och-dal-banetåget) medan man åker. Många har ryggsäck med, så det brukar aldrig bli några problem.

Ta gärna med gott om egen dricka, för det brukar gå åt!

• Stårschan
    Anonym (snål) skrev 2013-07-18 09:12:06 följande:
    Oj här var det många bra tips och råd, ska noga beta igenom dem ett och ett. Detta med Scandics Lisebergspaket hittar jag inte när jag googlar däremot.

Du hittar det på Scandics egen hemsida, när du söker fram deras hotell i Göteborg.
  • Stårschan
    Turboplingen skrev 2013-07-18 09:26:59 följande:
    måste ni bo på hotel då?
    Bo på camping =)
    TS har redan förklarat varför det inte är aktuellt.
  • Stårschan
    Prisexempel
    Hotell Scandic Opalen från 1395:- per rum och natt 

Vad ingår? 
    Övernattning i dubbelrum, barn upp till 13 år bor för 0:- på alla Scandic (i extrasäng, i mån av plats) 1-dags entré till Liseberg ingår för vuxna.
    Entré för barn: Barn under 110 cm har fri entré. Entrébiljett för barn över 110 cm kan köpas separat på hotellet för 90:-.    Stor frukostbuffé

På våra hotell i Göteborg kan du även köpa voucher får åkpass. Med dessa vouchers och entrébiljetter går ni direkt till expresskassorna för att hämta ut era förbetalda pass och slipper köer vid inpassering!

• Stårschan
    Anonym (Ea) skrev 2013-07-18 09:56:57 följande:
    Hotell Apple är ju hemskt. Usch vilka äckliga rum, och maten var under all kritik! Vi bytte till Novotel efter en natt på Apple..

Vad var problemen? Jag tänkte att om man nu ändå ska dissa ett hotell kan det ju vara intressant att få veta på vad sätt rummen var "äckliga", och vad som var fel med maten, så att man själv kan bedöma om man kan leva med sådant, eller om man vill undvika stället.
  • Stårschan
    skogstjejen19 skrev 2013-07-18 10:23:59 följande:
    Jag lär hålla med om Appel, maten såg väldigt ofräsch ut, såg ut som om den plockats fram och tillbaka dag efter dag.
    Vi åt maten en dag sen åt vi inte där mer, den var inte god, det som vi vågade smaka dvs.

Rummen var skitiga, det var damm precis överallt, och det luktade damm i hela byggnaden.

Poolen var grön väldigt grön.

Personalen var inte trevlig, när vi klagade på städningen av vårt rum fick vi tillbaka, -bo inte här då... Och det lyssnade vi på aldrig mer kommer vi bo där.

Det låter ju verkligen inte som någon höjdare. Obestämd

Kommer du från Gävle?
  • Stårschan
    skogstjejen19 skrev 2013-07-18 10:40:45 följande:
    Hur vet du de?
    Jo Gävlebo är jag.

För att du skrev "Jag LÄR hålla med". Har inte hört andra än gävlebor uttrycka sig så.
  • Stårschan
    Minna1982 skrev 2013-07-18 12:26:12 följande:
    Hotelspecials.se såg jag hade nåt erbjudande nu för ca 500:-/natt. Även laterooms.com kan vara värt att kolla. Semester i sverige blir lätt dyrt, däremot kan man hitta sistaminuten utomlands i aug för 1500:- pp med hotell och boende. Då tillkommer iofs fickpengar och mat, om msn inte bor i lgh och lagar lite hemma. Skiljer inte så väldigt mycket, värt att tänka på:)

Men knepigt, om man är bonde och inte kommer loss mer än två dagar i sträck...
  • Stårschan
    ojojoj01 skrev 2013-07-18 13:59:31 följande:
    Bokade just flyg & fyrstjärnigt hotell från Sthlm - GBG  för två vuxna och två barn ink.frukost & inträde på Liseberg. 4.176,- betalade jag. Sen två dagars pass med Coops erbjudande + 1.280,- = 5.456,-  

Ganska dyrt ja men inte om jag jämför med vad andra får för siffror.....  - då är det ett fyrstjärnigt hotell, flyg (gud så skönt att slippa tåget och alla timmar) transfer till hotellet, frukost båda dagarna, Liseberg två dagar. för fyra personer.

Du har ju till exempel varken räknat med mat, dryck eller spel och glass i din kalkyl.
  • Stårschan
    Anonym (?) skrev 2013-07-18 15:04:42 följande:
    Men...helt otroligt vad folk betalar för att gå på Liseberg? Exempel i tråden på tiotusen! Är det värt det??

Nja, tiotusen för en weekend i Göteborg med både Liseberg och Universeum för en familj på fem personer. Det kostar att ha barn...
Svar på tråden Går det att komma billigare undan?