Går det att komma billigare undan?
Liseberg och sådana dyra nöjen med inträde är väl sådant som många unnar sig någon gång då och då, och inte varje dag på semestern. Vi brukar räkna på att varje semesterdag för oss (2 vuxna, 2 mellanstadiebarn) kostar i snitt 2000 kr, allt inkluderat. Det brukar stämma rätt bra.
Det jag ser att du kan spara på är att boka ett lite hotell lite längre ut med gratis parkering, och åka kommunalt till och från Liseberg. Liseberg är förvisso både trevligt och kul, men det har öppet till långt in på kvällen, och om ni är där och hänger på låset när de öppnar och stannar tills mörkret faller så tror jag faktiskt att ni hinner bli mätta på både området och åkattraktionerna. Satsa på ett annat nöje den andra dagen, till exempel det fantastiska Universeum, där ni går in hela familjen för 695 kr. (Vilket naturligtvis också är mycket pengar, men man kan lätt vara där en heldag!)
Sen kan man naturligtvis välja bort allt lullull som chokladhjul och souvenirer. Har man ändå betalt åkpass för dyra pengar så behöver man inte mer. (Det har vi i alla fall lärt våra barn, men det har väl lite att göra med att jag dels tycker att chokladhjul och liknande är att kasta pengarna i sjön. Dessutom är jag inte intresserad av att gå omkring och släpa på en jättelik nalle eller kexchoklad när jag är på tivoli och ska ha kul!)
Hur man har råd? I vår familj tycker vi att semestern är årets höjdpunkt, så vi lägger undan rätt mycket pengar för att ha råd med upplevelser och resor, medan vi inte lägger ner särskilt mycket pengar på materiella ting hemma.