• Anonym (Orolig)

Farligt med chips när man är gravid?

Blev så sugen på salta chips igår så köpte en påse och stoppade i mig ett par rejäla nävar innan jag kände att det var nog. Berättade för en kollega idag och hon såg helt förskräckt ut och sa att chips var jättefarligt och att jag borde ringa bm direkt. Är det verkligen så? Har gått 30 v.

• Svar på tråden Farligt med chips när man är gravid?
  • Anonym (nej)

Haha, alltså... va? Nej? Varför skulle det vara farligt... :( Säg till din kollega att vara tyst bara om hon ändå inte vet. Skitsnack ju :D

• Anonym (Orolig)

Blev orolig så googlade lite och hittade en gammal artikel om Akrylamid(?) som tydligen finns i chips och som inte är så bra. Men det står ju inte i slv:s råd och dessutom äter jag ju chips väldigt sällan.

• Anonym (jossan)

Hur skulle chips kunna vara farligt!? Hade det varit det hade det garanterat stått med i livsmedelsverkets råd om saker man bör undvika.

• Anonym (chips)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-07-18 11:47:59 följande:
    Blev så sugen på salta chips igår så köpte en påse och stoppade i mig ett par rejäla nävar innan jag kände att det var nog. Berättade för en kollega idag och hon såg helt förskräckt ut och sa att chips var jättefarligt och att jag borde ringa bm direkt. Är det verkligen så? Har gått 30 v.
    Nej, men chips är inte farligt.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-07-18 12:00:04 följande:
    Blev orolig så googlade lite och hittade en gammal artikel om Akrylamid(?) som tydligen finns i chips och som inte är så bra. Men det står ju inte i slv:s råd och dessutom äter jag ju chips väldigt sällan.
    Står det inte i livsmedelsverkets råd så är det ju ingen fara :) sen så är det väl inte hälsosamt att äta chips hela tiden, men som du sa så gör du ju det sällan så alltså.. oroa dig inte. Tycker du borde skälla ut din kollega som oroar dig sådär :p var fan har hon hört det ifrån liksom?
  • Anonym (Orolig)

Nej jag håller med. Även om man tror eller vet att något är farligt behöver man ändå inte reagera som hon gjorde. Det var typ som om jag hade dödat bebisen i magen.

• Anonym (åhhhh)

Men TÄNK lite. Tror du inte att det skulle ha gått ut information om det var så att chips var dödligt för foster?

• Anonym (.)

Kan du inte fråga henne varför chips skulle vara farligt? Det vore intressant att veta!

• Anonym (b)

Herregud vad hysteriska folk är.. NEJ chips och choklad är inte farligt.

• Anonym (japp)

Ja, det är livsfarligt. Luft med har jag hört, bäst o sluta andas pronto! 

Svar på tråden Farligt med chips när man är gravid?