Pappor ligger inte i underläge som de tycks tro
Anonym (hmmm) skrev 2013-09-04 17:37:38 följande:
Man måste ifrågasätta varför ni skaffar barn med dessa män. Tendensen finns ju i många fall långt tidigare än när barn kommer in i bilden. Jag är i samma sits fast tvärtom så samma fråga ställer jag till mig själv om och om igen. Hur kunde jag skaffa barn med denna kvinna. Men jag får stå mitt kast. Jag är mannen som inte kunde vara med kvinnan längre pga liknande problematik.
För er kvinnor handlar det ofta om att det är jobbigt att lämna ut barnet för umgänge pga problematiken. Men det är en begränsad period och barnet bor oftast hos er. Jag får träffa barnet några timmar i veckan och barnet bor stadigvarande hos mamman och jag undrar varje dag hur hon klarar av vårdnaden och jag våndas så för vårt barn.
Nu är det tvist men uppförsbacken för mig som pappa är enorm. Kvinnan har det mesta per automatik, boende, vårdnad osv. Men jag som man måste slåss för varenda liten detalj. Tänk er in i den situationen.
Med bakgrund av det tycker jag ändå att nuvarande regelverk är bra, föräldrar ska inte lättvindigt kunna begränsa den andra föräldern hur som helst utan det ska finnas handfasta bevis. Annars hade jag som pappa varit helt undanknuffad idag.
Vad menar du egentligen med att det för kvinnord del skulle handla om att det "är jobbigt att lämna ut barnen pga problematiken"? Problematiken med att veta att barnet blir utsatt för övergrepp och ren sadism? Jag köper heller inte att man är medveten om att den blivande pappan (eller mamman) efter barnets tillkomst förvandlas till satan själv. Att man då upptäcker att syftet från mannens sida med anskaffande av barn inte handlade om något annat än att utöva kontroll mot motparten. Jag har aldrig hört talas om att en kvinna påtvingat en man en vårdnadstvist med enda syftet att kunna utöva våld mot honom. Eller skulle det bero på att kvinnor hellre utöbvar mer psykiskt än fysiskt våld? Inte för att jag tror det. Män har oftare än kvinnor högre lön och kvinnor blir oftare boendeföräldrar. Så mannen har oftare "möjligheten" att tvinga kvinnan till rättssalen bara på pin kiv. Det är inte få kvinnor/mammor som utsätts för rent ekonomiskt våld- av män/pappor som påstår sig "älska sina barn".Egentligen avskyr jag att göra denna uppedelning av könsproblematik.