• Anonym (Förvirrad..)

Vad gäller vid ensam vårdnad och umgänge?

Vad gäller egentligen vid ensam vårdnad.

Jag har ett barn och ligger just nu i "tvist" med den andra föräldern. Det har förekommit en hel del saker som gjort att jag tvivlar på att han kan ta juridiskt ansvar och han har försvårat arbete för min del. Jag är boendeförälder och kommer, som det ser ut nu, snart ha ensam vårdnad.

MEN pappan har ju självklart umgängesrätt.. Inga problem där då jag vill att de ska kunna ha en bra relation och i framtiden eventuellt kunna ha varannan vecka när läget ser bättre ut.
    Han kommer nu och säger att oavsett hur mycket han har henne är det mitt ansvar som enda vårdnadshavare att se till så barnet har allt det behöver hos honom förutom mat. Han menar alltså att jag ska stå för alla klädkostnader, alla leksaker och sånt även hos honom.. Tycker det låter konstigt att jag skulle behöva stå för alla utgifter även när barnet är hos sin pappa.

Vad gäller egentligen? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad gäller vid ensam vårdnad och umgänge?
  • Anonym (SocFamrätt)
    Lagen ger inget konkret svar på frågan vad boföräldern respektive umgängesföräldern ska stå för vid umgänge. Men man kan få vägledning från reglerna om underhållsbidrag och praxis i frågan. 

Utgångspunkten är att en umgängesförälder fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänge. 

Praxis är att barnet ska ha tillgång till mat, hygienartiklar och ombyte hos umgängesföräldern. Förutom livsmedel kan det vara exempelvis blöjor, tvål, schampo och mensskydd. Plus underkläder och ett ombyte som kan behövas ifall medskickade kläder behöver tvättas. Umgängesföräldern ska också bekosta de aktiviteter som barnet och föräldern gör tillsammans under umgänget. 

Boföräldern ska skicka med nödvändig utrustning i övrigt. Det kan vara barnvagn, kärra, cykel, bob, kläder samt fickpengar. De kläder som barnet efterhand växer ur ersätts av boföräldern, och de ombyteskläder som umgängesföräldern ska ha tillhands ersätts av honom/henne.

http://www.socfamratt.se/fragorasvar/umgaenge/1509-vad-ska-skicka-med-naer-barnen-aer-hos-pappan
  • Anonym (Förvirrad..)
    Anonym (SocFamrätt) skrev 2013-07-18 19:40:13 följande:
    Lagen ger inget konkret svar på frågan vad boföräldern respektive umgängesföräldern ska stå för vid umgänge. Men man kan få vägledning från reglerna om underhållsbidrag och praxis i frågan. 

Utgångspunkten är att en umgängesförälder fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänge. 

Praxis är att barnet ska ha tillgång till mat, hygienartiklar och ombyte hos umgängesföräldern. Förutom livsmedel kan det vara exempelvis blöjor, tvål, schampo och mensskydd. Plus underkläder och ett ombyte som kan behövas ifall medskickade kläder behöver tvättas. Umgängesföräldern ska också bekosta de aktiviteter som barnet och föräldern gör tillsammans under umgänget. 

Boföräldern ska skicka med nödvändig utrustning i övrigt. Det kan vara barnvagn, kärra, cykel, bob, kläder samt fickpengar. De kläder som barnet efterhand växer ur ersätts av boföräldern, och de ombyteskläder som umgängesföräldern ska ha tillhands ersätts av honom/henne.

www.socfamratt.se/fragorasvar/umgaenge/1509-v...
    Gäller detta även om man har varannan vecka? Det blir ju mycket kläder och dubbla vagnar, cykel eller liknande man ska stå för då :S
  • Anonym (SocFamrätt)
    Anonym (Förvirrad..) skrev 2013-07-18 20:01:35 följande:
    Gäller detta även om man har varannan vecka? Det blir ju mycket kläder och dubbla vagnar, cykel eller liknande man ska stå för då :S
    Dom åker tillbaka till dig efter umgänget alltså. Ta med kläder till honom, och sen ska dom tillbaka vid varje umgänge. Till exempel.
  • Anonym (Förvirrad..)
    Anonym (SocFamrätt) skrev 2013-07-18 20:07:12 följande:
    Dom åker tillbaka till dig efter umgänget alltså. Ta med kläder till honom, och sen ska dom tillbaka vid varje umgänge. Till exempel.
    Så det kommer bli att man eventuellt får frakta kläder, leksaker, vagn, cykel osv fram och tillbaka varannan vecka? Samma sak med nappflaskor och liknande? så även om vi kommer ha varannan vecka till slut behöver umgängesföräldern vara ha 1 ombyte hemma? resten ska jag stå för?
  • ZsaZsa
    Anonym (Förvirrad..) skrev 2013-07-18 21:09:22 följande:
    Så det kommer bli att man eventuellt får frakta kläder, leksaker, vagn, cykel osv fram och tillbaka varannan vecka? Samma sak med nappflaskor och liknande? så även om vi kommer ha varannan vecka till slut behöver umgängesföräldern vara ha 1 ombyte hemma? resten ska jag stå för?
    Ja, så är det.

Det finns en annan poäng än ekonomisk också, nämligen att det är _barnets_ grejer och att dessa ger en viss trygghet. Här har vi skickat med vissa leksaker också som åkt fram och tillbaka. Det är ju, som sagt, _barnets_ och det oavsett var barnet är.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Förvirrad..) skrev 2013-07-18 20:01:35 följande:

Nej eftersom då får du inget underhåll. Då står ni helt för er egen tid. Har hellre aldrig hört att man måste skicka med NÅGONTING eg, men har den andra bara varannan helg är det ju kutym att man skickar med kläder och ev cykel etc.

Man bör då också stå för halva kostnaden var för dyrare inköp, men man kan inte själv köpa en sak och sen kräva halva summan, man måste komma överens innan.  
  • Anonym (Förvirrad..)
    ZsaZsa skrev 2013-07-18 21:52:32 följande:
    Ja, så är det.

Det finns en annan poäng än ekonomisk också, nämligen att det är _barnets_ grejer och att dessa ger en viss trygghet. Här har vi skickat med vissa leksaker också som åkt fram och tillbaka. Det är ju, som sagt, _barnets_ och det oavsett var barnet är.
    Oj, ja då blir det att införskaffa en ny resväska så småningom då. Tanken på hur mycket man får lov att packa ner när barnet är 3½ och kanske ska vara hos pappa 1 vecka.. Hålla reda på att man får tillbaka allt också.. Har redan försvunnit både gummistövlar, tröjor och hattar.

För det är iaf inte meningen att jag ska stå för saker som han har hemma hos sig när barnet är hos mig? Känns inte riktigt ok att jag ska betala för dubbla uppsättningar kläder när han har barnet hos sig längre tid senare.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Förvirrad..) skrev 2013-07-18 22:05:21 följande:
    Oj, ja då blir det att införskaffa en ny resväska så småningom då. Tanken på hur mycket man får lov att packa ner när barnet är 3½ och kanske ska vara hos pappa 1 vecka.. Hålla reda på att man får tillbaka allt också.. Har redan försvunnit både gummistövlar, tröjor och hattar.

För det är iaf inte meningen att jag ska stå för saker som han har hemma hos sig när barnet är hos mig? Känns inte riktigt ok att jag ska betala för dubbla uppsättningar kläder när han har barnet hos sig längre tid senare.

De som säger att det är så har fel. Detta gäller om du får underhåll, men det får du inte vid varannan v.
  • Anonym (Förvirrad..)
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-18 22:11:46 följande:

De som säger att det är så har fel. Detta gäller om du får underhåll, men det får du inte vid varannan v.
    Så när det blir varannan vecka så ska han skaffa kläder och saker själv så barnet klarar sig en vecka?

Vi gjorde så i början att jag skickade med kläder, när han hade varannan helg bara. Sen när det utökades så sa jag att han fick börja köpa lite egna kläder också för det blev så mycket att skicka med. när man inte vet vad det blir för väder blir det ju både tunna kläder, tjocka kläder, regnkläder, extra jacka och 3 olika sorters skor..

Nu kommer han snart ha varannan helg igen från att inte ha haft barnet alls ett tag. Han har väl redan lite saker men han verkar vara stenhård på att jag ska betala ALLT förutom typ mat och blöjor. Själv tycker jag att nappflaskor, lite ombyte(mer än 1 par då barn på 2½ skitar ned sig något oerhört ibland) och en del leksaker kan han väl stå för själv.. kräver ju inte att det ska vara mängder men man vill ju att det ska kännas som att barnet har saker där, inte bara kommer på besök och måste ta med allt. Om ni förstår vad jag menar..
Svar på tråden Vad gäller vid ensam vårdnad och umgänge?