• hellokill3r

När har erat barn fått assistans? Hur funkar det? Ny i detta..

Har en dotter som har en grav hjärnskada, i princip hela storhjärnan är "borta" och hon har epilepsi. Hon har nedsatt funktion k hela kroppen men värst på vänster sida. Nu börjar hon närma sig året, och det börjar bli dags för mig att jobba. Jag MÅSTE jobba, antingen som hennes assistent eller på ett vanligt arbete då jag är helt ensamstående med henne och hennes storebror. Den prognos jag fått från neurologerna är att hon kommer stanna på en i princip nyfödd bebisnivå, inte sitta, inte prata, gå, eller greppa saker. Hon tillhör alltså både personkrets 1 och 3 och är flerfunktionshindrad. Jag har pratat lite med habiliteringen om detta men har ingen ny tid där förrän i augusti. Mina föräldradagar tar slut nu i augusti.

Jag ser inte hur hon skulle kunna gå på en förskola, när hon inte kan kommunicera med omvärlden eller ens sitta med stöd. Behöver höra lite hur det varit för er andra. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden När har erat barn fått assistans? Hur funkar det? Ny i detta..
  • hajgi

Hej!

Jag jobbar som personlig assistent inom JAG. Dom kan ge dig all hjälp och stöd du behöver;)! Kika in på deras hemsida: Jag,se 

inboxa mig om du har fler frågor eller vi ha direktnr:)

Kram   

• Mamma 080604

Hej!

Jag har en flerfunktionshindrad kille som verkar ha liknande problem som din kille. Vi har haft assistans sedan han var 1,5 år och innan dess hade vi avlösarservice. Det finns nog förskola även för honom. Vi har en träningsförskola där alla barn har svåra hjärnskador, och det fungerar bra.

Inboxa mig gärna om du vill veta mer! 

• Tatula
    Mamma 080604 skrev 2013-07-24 21:49:46 följande:
    Hej!

Jag har en flerfunktionshindrad kille som verkar ha liknande problem som din kille. Vi har haft assistans sedan han var 1,5 år och innan dess hade vi avlösarservice. Det finns nog förskola även för honom. Vi har en träningsförskola där alla barn har svåra hjärnskador, och det fungerar bra.

Inboxa mig gärna om du vill veta mer! 
    Hej!

Jag har en pojke som är 1,2 år och har liknande problem.Jag skulle bli jätte tacksamt om ni skulle kunna besvara mina frågor kring peson.assistent.Just nu det verkar vara så att det bli avslag trots att min son har jätte nedsatt både psykisk och motorisk utveckling.Skulle oxå gärna veta mer om  hur går det med habilitering och behandling för er...

Tack och hoppas verkligen på svar.

Ta hand om dig och din kille

Svar på tråden När har erat barn fått assistans? Hur funkar det? Ny i detta..