• Guldlock80

    Vågar jag??

    Hörrni, behöver lite råd/pepp/motivering/olika erfarenheter och synpunkter i ett dilemma som jag och min sambo gått och dragits med i ca 7 års tid nu.

    Vi träffades nere på en av Kanarieöarna i Spanien för 8 år sedan. Jag jobbade där nere för tillfället och han är född kanarier. Vi bestämde oss för att flytta till Sverige efter ett år tillsammans där nere eftersom jag ville utbilda mig i Sverige och han kände att det var spännande att få testa på att bo i ett annat land. Vi var båda less på de dåliga arbetsförhållandena som rådde där nere med låg lön, långa arbetsdagar och dåliga arbetstider (vi jobbade båda inom handels). Jag kände mig dessutom aldrig riktigt hemma där utan kände mig lite av ett UFO med mitt blonda hår och blåa ögon och hade väldigt svårt för att få kontakt med människorna där, hade inga egna vänner (trots att jag i princip talade flytande spanska).

    Tanken var då vi flyttade till Sverige att vi skulle stanna max 4 år, medan jag pluggade, och sedan flytta tillbaka till Spanien. Men åren har bara flutit på, vi fick vår underbara dotter för 3 år sedan, och vi har därför stannat kvar här. Min sambo har dock vantrivts i stort sett sedan dag 1 vi flyttade hit. Han gillar inte klimatet, klarar inte av mörkret och kylan, och tycker att han inte har något socialt liv här då han har svårt att hitta egna vänner utan lever bara genom mig. För mig däremot har tanken på att flytta tillbaka till Spanien tagit emot nåt enormt, framförallt för att min familj bor här och vi har en väldigt fin och nära kontakt med dom.

    MEN, nu börjar jag mer och mer känna mig sugen på att testa att flytta ner dit. Mest utifrån att jag känner mig alltmer kräkless på det svenska väderklimatet, både på sommar- och vintertid. Båda mina föräldrar är nu pensionerade och har större möjlighet att resa och komma och hälsa på om man skulle flytta ner. Dessutom känner jag att kontakten med mina/våra vänner förändrats utifrån att barn kommit med i bilden, och jag tror inte att den vänskap vi har idag skulle förändras avsevärt om man skulle ha den på distans.

    Vi åker ju ner till Spanien och hälsar på familjen där nere 1-2 ggr per år och vår dotter älskar att vara där nere. Jag känner mig mer bekväm med kulturen där nere nu än då vi bodde där. Jag känner att jag har lättare för kontakten med människorna, vi har skaffat oss en liten bekantskapskrets som vi umgås med varje gång vi åker ner, så på så sätt är det annorlunda nu än då vi bodde där för 7-8 år sedan. Däremot så vet jag ju hur situationen ser ut nu där nere med hög arbetslöshet och på något sätt så känns det lite ansvarslöst att lämna tryggheten här i Sverige för att flytta ner dit med tanke på vår lilla 3-åring. Jag menar, vad händer om någon eller båda av oss blir arbetslösa där nere? Varken socialbidrag eller a-kassa är väl att räkna med där nere i dagsläget? Eller?

    Vågar jag ta steget att flytta ner med familjen? Hur ser det ut med förskolor där nere? Vad kostar det och hur är standarden på dem?

    Jag är utbildad socionom, någon som vet hur möjligheterna ser ut för att få ett sådant typ av jobb och hur mycket tjänar en socionom där nere?

    Tips, råd, delgivning av erfarenheter etc mottages tacksamt!! Är så kluven. Ena delen av mig vill flytta nu, medan den andra är livrädd för det.

    (som en liten parentes kan jag bara tillägga att vi alla tre talar både svenska och spanska flytande.)  

  • Svar på tråden Vågar jag??
  • solrosen17

    Jag vill inte vara negativ, men jag skulle INTE flytta till Spanien i dagsläget. Den ekonomiska situationen är EXTREMT svår och det är väldigt svårt med jobb. Jag flyttade tillbaka till Sverige med mina två barn för ca ett år sen och det var det bästa jag gjort. Jag är utbildad men ändå hade jag svårt med att få ett kvalificerat jobb där nere. Situationen är så för dom flesta och det finns ingen hjälp förutom familjen. Det är inte alls som i Sverige så på så sett är vi bortskämda. Jag tycker att det är så synd med alla som kämpar i Spanien, dom gör sitt bästa för att hitta en utväg från mardrömmen men det är väldigt svårt.
    Det ni kanske har just nu är en romantisk bild på situationen, vilket jag och min man också hade. Allt blev annorlunda när vi flyttade dit....både ekonomiskt och för oss som par.

  • Guldlock80

    Tack för era svar.

    Jo, jag förstår att det är en oerhört svår situation där nere just nu. Men det är som du säger, det är ju lätt att få en romantiserad bild av verkligheten då man åker dit på semester. Men då vi hört oss för med de vänner o bekanta som vi har där nere så är det väldigt olika budskap. Vissa säger (bl a min svärmor) att situationen är hemsk just nu och att vi har det mycket bättre här i Sverige just nu, medans andra (bl a min svägerska) menar att situationen inte alls är så dålig som alla vill påstå och att arbetslösheten/den dåliga ekonomin inte är vidare påtaglig. Så det är svårt att veta vad man ska tro!

    Just i dagsläget så håller vi på att försöka bli gravida igen, så därför är lite av min tanke att testa åka ner och bo där ca 1/2 år under föräldraledigheten för att försöka bilda oss en egen uppfattning o se hur verkligheten där nere blir för oss.

  • Myran76

    Jag tycker nog att ni ska testa. Som du säger så kanske ett halvår udner föräldraledigheten är bra. Eller kan ni inte söka jobb i förväg härifrån och åka när i alla fall en av er har fått ett jobb så att ni har någon slags försörjning? Att åka utan att någon av er har jobb och hoppas på att få det i arbetslöshetens Spanien kanske är lite ansvarslöst.

    Men jag tycker också att den viktigaste faktorn är att din man vantrivts i Sverige och ändå har han stannat i 7 år. Det är dags för honom att få lite av den livskvalitet han är van vid och att få vara nära sin familj. Allt handlar inte om pengar utan det finns andra värden i livet också. Och jag förstår honom helt. Jag är gift med en amerikan och bara när vi är på besök i Sverige kan jag se hur svårt det skulle vara för honom att få vänner här i Sverige. I USA har vi massor av vänner, båda egna och gemensamma och det finns alltid folk som är sugna på att umgås och hitta på något. I Sverige får jag verkligen kämpa med att få ut vännerna på grejer. Det var en av anledningarna till att jag flyttade härifrån själv för 6 år sedan. Det och vädret! :)

    Jag var också tillsammans med en spanjor för flera år sedan och när han var i Sverige fick han bara invandrarvänner för de var de enda som var öppna för att umgås och hitta på saker. Det var som om alla svenskarna redan hade sitt umgänge och inte var sugna på fler vänner.

    Så med tanke på din mans sociala hälsa så tycker jag nog det är dags för er att prova Spanien. Och vad är det värsta som kan hända? Får ni så dålig ekonomi så det blir ohållbart så flyttar ni väl hem till Sverige igen och då kanske din man känner fördelarna mer med att bo här på ett annat sätt och kan ha överseende med vintern och umgänget.

Svar på tråden Vågar jag??