• Myran76

Vågar jag??

Jag tycker nog att ni ska testa. Som du säger så kanske ett halvår udner föräldraledigheten är bra. Eller kan ni inte söka jobb i förväg härifrån och åka när i alla fall en av er har fått ett jobb så att ni har någon slags försörjning? Att åka utan att någon av er har jobb och hoppas på att få det i arbetslöshetens Spanien kanske är lite ansvarslöst.

Men jag tycker också att den viktigaste faktorn är att din man vantrivts i Sverige och ändå har han stannat i 7 år. Det är dags för honom att få lite av den livskvalitet han är van vid och att få vara nära sin familj. Allt handlar inte om pengar utan det finns andra värden i livet också. Och jag förstår honom helt. Jag är gift med en amerikan och bara när vi är på besök i Sverige kan jag se hur svårt det skulle vara för honom att få vänner här i Sverige. I USA har vi massor av vänner, båda egna och gemensamma och det finns alltid folk som är sugna på att umgås och hitta på något. I Sverige får jag verkligen kämpa med att få ut vännerna på grejer. Det var en av anledningarna till att jag flyttade härifrån själv för 6 år sedan. Det och vädret! :)

Jag var också tillsammans med en spanjor för flera år sedan och när han var i Sverige fick han bara invandrarvänner för de var de enda som var öppna för att umgås och hitta på saker. Det var som om alla svenskarna redan hade sitt umgänge och inte var sugna på fler vänner.

Så med tanke på din mans sociala hälsa så tycker jag nog det är dags för er att prova Spanien. Och vad är det värsta som kan hända? Får ni så dålig ekonomi så det blir ohållbart så flyttar ni väl hem till Sverige igen och då kanske din man känner fördelarna mer med att bo här på ett annat sätt och kan ha överseende med vintern och umgänget.

Svar på tråden Vågar jag??