• Bellabanana

Jobba i butik/sitta i kassan hjälp och tips!

Har sen ett tag tillbaka börjat jobba på Coop. Jag sitter i kassan, plockar in varor och gör lite av varje. Tycker att det går helt okej men vill göra så bra ifrån mig som möjligt så jag får behålla jobbet. Mina arbetskamrater verkar inte gilla mig alls eftersom jag är yngst och inte lärt mig allt än. Det är sjukt stressigt och alla kunder är ju inte precis trevliga. Gör man en arbetsuppgift fel eller något fel i kassan får man skämmas ordentligt. Allt det här accepterar jag och jag förstår att min arbetsgivare kräver det bästa av mig, är glad att jag ens har ett jobb. 
    Privat är jag ingen känslig person men får verkligen kämpa för att inte bryta ihop på jobbet utan le och se trevlig ut, vad som än händer. 

Jag undrar helt enkelt om ni som jobbar/har jobbat i någon form av butik har tips på hur ni jobbar så bra som möjligt eller håller energinivån uppe etc., alla slags tips är mycket uppskattade!

• Svar på tråden Jobba i butik/sitta i kassan hjälp och tips!
  • Sandylol

Jag har jobbat i butik sen 2010 men känner inte igen mig helt då mina arbetskamrater accepterar fel i början och hjälpte mig så fort jag behövde det. Mitt enda tips är att man får helt enkelt gå in i en jobbroll på jobbet och le. LÖN - leende, ögonkontalt

• jassan

Min vän fixade arbete till mig i pressbyrån för två årsen. Jobbade i 3 dagar tillsammans med någon för att sedan börja arbeta helt själv. Visste typ inte alls vad jag skulle göra så min vän skrev alltid en lapp till mig om vad

som skulle göra. Efter ett tag kommer saker automatiskt. Tycker att du ska alltid se till att fylla på varor där det är tomt. Städa där du ser att det är smutsigt, kan tänka mig att det finns en hel del ställen där folk inte orkar städa på på sitt arbete. Gör skiten som ingen annan vill göra, detta kommer garanterat uppskattas av chefen. Var trevlig och var inte rädd för att fråga dina arbetskamrater eller chef om du undrar något eller om de finns något du kan göra. Lycka till :)

• jassan

Min vän fixade arbete till mig i pressbyrån för två årsen. Jobbade i 3 dagar tillsammans med någon för att sedan börja arbeta helt själv. Visste typ inte alls vad jag skulle göra så min vän skrev alltid en lapp till mig om vad

som skulle göra. Efter ett tag kommer saker automatiskt. Tycker att du ska alltid se till att fylla på varor där det är tomt. Städa där du ser att det är smutsigt, kan tänka mig att det finns en hel del ställen där folk inte orkar städa på på sitt arbete. Gör skiten som ingen annan vill göra, detta kommer garanterat uppskattas av chefen. Var trevlig och var inte rädd för att fråga dina arbetskamrater eller chef om du undrar något eller om de finns något du kan göra. Lycka till :)

• Bellabanana

Tack för svaren! Ska tänka på era tips! :)

• Sandylol

Såg nu att inte hela mitt kom med, blö för mobil-fl.. Men vill i alla fall önska dig lycka till! :)

• LilijaCom

Här kommer lite tips & trix som jag lärt mig genom åren - kanske något kan vara till hjälp :)
    (Har dock bara jobbat i kassan så har inga direkta tips för golvjobb)

1. Skriv upp allt du är osäker på på en lapp & ha i fickan! Allt från stängningsrutiner till hur du ska göra med kreditkunder & rekvisitioner. Antingen kan du fråga en kollega eller chefen när ni har en stund över & skriva upp allt i lugn & ro, eller skriv upp direkt efter du hamnat i en ny/osäker situation & har tid över. Ofta blir det så att man ber om hjälp för stunden & sen glömmer man det lika fort igen om man inte skriver upp det.

2. Börja småprata mer med kollegorna när det finns tid över. Bli lite mer personlig med dem! Att jobba i kassa är väl egentligen inte det roligaste jobbet i världen men jag trivs jättejättebra på mitt jobb tack vare att vi i personalen har så trevligt & roligt ihop :) Det är inte ovanligt att folk först är lite skeptiska när man kommer & inkräktar på deras revir, men det brukar gå över när man visar att man är trevlig & intresserad av de andra. Fråga om vad de gjort/ska göra i helgen eller på semestern eller om de gör något annat vid sidan om t.ex. & berätta lite om dig själv. Eller prata om roliga/knäppa kunder du haft. Ju fortare du "kommer in" i gruppen desto trevligare & hjälpsammare blir de säkert (om de inte är riktiga idioter..).

3. Småprata gärna även lite med kunderna! "Åh, den här XX har jag kikat på - är den god? Vad kan man ha till den?" "Jaha, blir det grillat idag? Det ser gott ut!" "Hur är vädret där ute? Regnar det fortfarande?" ... Det är kul när man får en liten relation till kunderna & lite sånt småprat livar upp dagen lite :)

4. När jag gör fel brukar jag först be om ursäkt (självklart) & sen ursäkta mig med något småkomiskt, typ "Jag tror jag behöver en stor kopp kaffe nu!" eller liknande, så blir det en lite komisk avslutning på en "otrevlig" situation. Det är sällan jag varit med om en kund som inte flinat  & sagt att "det är lugnt!" eller "äh, alla kan göra fel" efter att jag sagt något sådant.

5. Att alltid le & vara trevlig är ju en självklarhet. Får du en riktigt sur kund så var bara ÄNNU trevligare! I början blev jag jätteknäckt när jag hade en otrevlig kund eller blev utskälld för något. Men jag har märkt att ju trevligare jag är tillbaka ju svårare blir det för dem att fortsätta gnälla ;) De flesta mjuknar efter ett tag bara man är snäll & tålmodig & visar att man förstår & vill hjälpa. & gör de inte det utan fortsätter att gala så har du en "rolig" historia att berätta för kollegorna senare!

6. Var duktig! Som jassan skrev; fronta, städa, gå med korgar, gå ut med varor.. Jättebra om du kan göra detta på eget initiativ & inte bara om någon ber dig.

Men ja, nyckeln är väl helt enkelt att vara glad & trevlig som fan! Fortsätter dina kollegor att tjura trots att du försökt komma dem närmre så försök hämta energi från trevliga kunder & småprata med dem istället! Eller sök jobb på ICA ;)

• LängtansBlåaBlomma

Ett sätt du kan prova är att använda deras erfarenhet. Fråga hur de brukar bemöta arga kunder, hur de fyller på varorna utan att sträcka musklerna och vilka arbetsskor som är skönast.
    Det kan inte vara lätt för dem att någon ung ny kan lära sig deras jobb på någon vecka. 

• Kojbe

Gör det du ska och var tillgänglig först och främst och ta alla pass du kan när de behöver ha in extra pga sjukdom el liknande.
    Prata gärna med kollegerna och fråga gärna om diverse saker även om du eg kan svaret redan så de får en chans o känna sig lite överlägsna och att de lär dig saker.
    Även om de verkar ointresserade av att prata så låt inte det hindra dig för det är det lättaste sättet att få bli kvar.
    Du måste upprätta relationer  med de för att de ska vilja ha kvar dig.

I övrigt så ja prio ett inom Coop är väl FRONTA så fort du får en chans och när el om du går igenom butiken så  ta nåt här el där o var uppmärksam på om det finns prisfel o åtgärda de. Kan du inte själv be någon hjälpa dig o visa hur man gör.
    Först o främst var inte rädd för att ta initiativ själv för ofta är de stressade och har inte tid o hjälpa dig när du behöver hjälpen så försök gärna hitta en lösning själv om du kan.

Svar på tråden Jobba i butik/sitta i kassan hjälp och tips!