Här kommer lite tips & trix som jag lärt mig genom åren - kanske något kan vara till hjälp :)
(Har dock bara jobbat i kassan så har inga direkta tips för golvjobb)
1. Skriv upp allt du är osäker på på en lapp & ha i fickan! Allt från stängningsrutiner till hur du ska göra med kreditkunder & rekvisitioner. Antingen kan du fråga en kollega eller chefen när ni har en stund över & skriva upp allt i lugn & ro, eller skriv upp direkt efter du hamnat i en ny/osäker situation & har tid över. Ofta blir det så att man ber om hjälp för stunden & sen glömmer man det lika fort igen om man inte skriver upp det.
2. Börja småprata mer med kollegorna när det finns tid över. Bli lite mer personlig med dem! Att jobba i kassa är väl egentligen inte det roligaste jobbet i världen men jag trivs jättejättebra på mitt jobb tack vare att vi i personalen har så trevligt & roligt ihop :) Det är inte ovanligt att folk först är lite skeptiska när man kommer & inkräktar på deras revir, men det brukar gå över när man visar att man är trevlig & intresserad av de andra. Fråga om vad de gjort/ska göra i helgen eller på semestern eller om de gör något annat vid sidan om t.ex. & berätta lite om dig själv. Eller prata om roliga/knäppa kunder du haft. Ju fortare du "kommer in" i gruppen desto trevligare & hjälpsammare blir de säkert (om de inte är riktiga idioter..).
3. Småprata gärna även lite med kunderna! "Åh, den här XX har jag kikat på - är den god? Vad kan man ha till den?" "Jaha, blir det grillat idag? Det ser gott ut!" "Hur är vädret där ute? Regnar det fortfarande?" ... Det är kul när man får en liten relation till kunderna & lite sånt småprat livar upp dagen lite :)
4. När jag gör fel brukar jag först be om ursäkt (självklart) & sen ursäkta mig med något småkomiskt, typ "Jag tror jag behöver en stor kopp kaffe nu!" eller liknande, så blir det en lite komisk avslutning på en "otrevlig" situation. Det är sällan jag varit med om en kund som inte flinat & sagt att "det är lugnt!" eller "äh, alla kan göra fel" efter att jag sagt något sådant.
5. Att alltid le & vara trevlig är ju en självklarhet. Får du en riktigt sur kund så var bara ÄNNU trevligare! I början blev jag jätteknäckt när jag hade en otrevlig kund eller blev utskälld för något. Men jag har märkt att ju trevligare jag är tillbaka ju svårare blir det för dem att fortsätta gnälla ;) De flesta mjuknar efter ett tag bara man är snäll & tålmodig & visar att man förstår & vill hjälpa. & gör de inte det utan fortsätter att gala så har du en "rolig" historia att berätta för kollegorna senare!
6. Var duktig! Som jassan skrev; fronta, städa, gå med korgar, gå ut med varor.. Jättebra om du kan göra detta på eget initiativ & inte bara om någon ber dig.
Men ja, nyckeln är väl helt enkelt att vara glad & trevlig som fan! Fortsätter dina kollegor att tjura trots att du försökt komma dem närmre så försök hämta energi från trevliga kunder & småprata med dem istället! Eller sök jobb på ICA ;)