• Äldre 19 Jul 08:05
    2811 visningar
    10 svar
    10
    2811

    Bäst att barnet går i vanlig skola utrikes eller engelsk skola?

    Vårat barn kommer bli trespråkig, men vi planerar en flytt utomlands så då blir det fyra språk. Är det bättre ifall barnet går i en engelsk skola utomlands i det landet vi ska flytta till, eller till en vanlig skola och lär sig landets första språk?

  • Svar på tråden Bäst att barnet går i vanlig skola utrikes eller engelsk skola?
  • ytrewq
    Äldre 19 Jul 08:07
    #1
    Rottiss skrev 2013-07-19 08:05:51 följande:
    Vårat barn kommer bli trespråkig, men vi planerar en flytt utomlands så då blir det fyra språk. Är det bättre ifall barnet går i en engelsk skola utomlands i det landet vi ska flytta till, eller till en vanlig skola och lär sig landets första språk?
    Beror inte det väldigt mycket på vilket land ni tänkt flytta på och standarden på de skolor ni kan välja mellan?

    Skola handlar inte enbart om språk, det är ganska mycket annat man som elev ska lära sig...
  • Äldre 19 Jul 10:15
    #2

    Jag tycker också att det beror mycket på hur länge ni tänker stanna, hur ni bor osv. Kommer ni mest att umgås med andra utlänningar som också går på engelska skolan, eller mer med grannar (om ni bor så att ni har inhemska grannar t ex).

  • Äldre 19 Jul 10:49
    #3

    Haller med de som skrivit innan, det beror pa hur länge ni ska stanna och vad det är för skolor. Fyra sprak är mycket, vi hade tre sprak innan och bara det var (tyckte jag) pa gränsen, men det beror pa barnet och vilka förväntningar man har. Nu har vi tva sprak och det är inga problem alls.

    Om jag planerade att stanna längre i ett land hade jag velat att mitt barn kunde landets sprak, men det är klart hade jag haft chansen att sätt honom i tex en EU skola hade jag nog gjort det och valt undervisning pa pappans sprak (ett av de större inom EU) eftersom de haller sa hög kvalitet. 

  • Äldre 19 Jul 11:43
    #4

    För det första tror jag att tre språk blir knepigt. Sedan beror det som sagt på hur länge ni ska stanna och om ni ska till något annat land senare. I så fall är nog engelska bäst. Om ni ska tillbaka till Sverige sedan, så tänk på att språket hemma och skolspråket inte är samma sak, i så fall kanske en svensk skola är bäst.

  • Äldre 19 Jul 11:48
    #5
    WSalma skrev 2013-07-19 10:15:01 följande:
    Jag tycker också att det beror mycket på hur länge ni tänker stanna, hur ni bor osv. Kommer ni mest att umgås med andra utlänningar som också går på engelska skolan, eller mer med grannar (om ni bor så att ni har inhemska grannar t ex).
    Vi kommer stanna runt 7 år, och vi känner inga där. 
  • Äldre 19 Jul 12:22
    #6

    Kanske värt att titta pa vad olika skolor kostar ocksa. Här kostar den internationella skolan ca 100 000 kr/ar. Ofta tillkommer även "frivilliga" avgifter. Jag vet inte om det finns billigare engelska skolor eftersom vi inte kommer att välja det. Sen skulle jag titta vilka som gar pa skolan. Jag skulle vara lite orolig för att den sprakliga nivan blir för lag om det är manga barn som inte har engelska som första sprak. Skulle vara intressant att veta vad andra har för erfarenhet av det.

  • Äldre 31 Jul 16:43
    #7

    Ofta finns det tvåspråkiga skolor där de undervisar på engelska och landets språk, och det kan vara en bra lösning. Vår son gick i en sådan när vi bodde i Paris och det funkade jättebra både för engelskan och franskan, och han har fortsatt i en tvåspråkig skola i USA där vi bor nu. Det kanske vore en bra kompromiss för er om det finns någon sådan dit ni ska?
     

  • Äldre 24 Aug 14:36
    #8

    Om ni ska stanna så länge som sju år tycker jag att det vore synd att inte ge ert barn chansen att få bli en del av den lokala kulturen, lära sig språket och umgås med de som kommer därifrån. Engelska lär man sig i alla fall och det är oerhört tråkigt att leva i en expatbubbla när man bor utomlands. Ta chansen att integrera er familj och vidga era vyer i det nya landet, en lokal skola är perfekt för det.

  • Trieme­r
    Äldre 3 Sep 16:19
    #9

    Vårt barn har gått i internationell skola stora delar av sin skolgång. När vi flyttade började han i Skandinavisk skola men vi insåg ganska fort att en internationell skola är ett bättre alternativ. Men det kostar också, terminsavgiften är hög och så tillkommer det ''frivilliga'(som i praktiken inte alls är frivilliga)' avgifter. 

  • Hemmam­amma01
    Äldre 11 Sep 14:20
    #10

    Vi har bott utomlands i fem år nu och stått inför samma beslut som ni. De inlägg jag läst har mycket bra pointers. Vad jag kan bidra till därutöver är att fundera på att eftersom ni ska vara borta så pass länge kan det kanske vara skönt att känna att ni "hör hemma" där. Detta görs lättast genom att ta emot den nya kulturen fullt ut. Då blir gränsen mellan hemma i Sverige och hemma i utlandet mer tydlig och man känner sig inte som en gäst.
    Vi har både vänner med barn i internationell skola och vänner som valt lokal skola och alla är lika nöjda av olika orsaker.
    Vi har dock valt lokal skola eftersom vi planerar att stanna tills vidare. De nackdelar vi såg med den internationella skolan var följande: att barnen senare inte är fullt ackrediterade till en lokal högre utbildning. Likaså kan det uppfattas svårt för barnen att hela tiden få nya vänner och se gamla vänner flytta då den internationella skolan i första hand oftast har barn som stannar kortare tidsperioder. Kontinuiteten i vänskapsrelationer kan bli lidande. Barnens vänner befinner sig ofta långt från hemmet vilket gör att spontana träffar blir svårare och den vardagliga kontakten med andra barn utanför skolan blir lidande. Vi har sett barn som efter skolan sitter mest hemma eftersom de inte känner barn i grannskapet och likaså inte kan kommunicera med dem.Det ställer med andra ord större krav på dig som förälder att fixa och ordna med lekträffar osv.
    Slutligen, vi är mycket nöjda med vårt val av lokal skola och känner att det har gett oss alla en möjlighet att rota oss bättre här i utlandet. 

Svar på tråden Bäst att barnet går i vanlig skola utrikes eller engelsk skola?