• heymary

Tvätthjälp!

Hej! Kan man blanda följande färger i tvätten: ljust beige, ljusrosa, ljusblå (jeansskjortor), ljusgrått och vitt? Är alltid orolig över blandning och så nojjig ibland att jag kör ett plagg åt gången vilket gör att jag inte hinner tvätta allt annat (inte miljövänligt, jag vet).

• Svar på tråden Tvätthjälp!
  • ica
    Chianti skrev 2013-07-19 11:28:39 följande:
    Ja klart du kan. Jag tvättar nya kläder separat men sen är det bara att blanda. Vitt tvättar jag alltid separat för de riskerar att bli grådaskiga, men redan färgade kläder tar ingen skada.
    Just att tvätta nya kläder och starka färger för sig räcker.
  • bradfield

Jag gör det, bara plaggen inte är nya.

• heymary

Tack så jättemycket, då gör jag så!

• Lena

Röda kläder och blå eller svarta jeans tvättar jag med något i vit bomull tills det inte färgar av sig på bomullen mer. Efter det sorterar jag bara efter temperatur och inget blir missfärgat.

• Ramborg

Det finns små pappersdukar som heter color catchers som man kan ha i maskin om man är orolig. Finns på ica bland tvättmedel o sånt.

42.
  • view

Jag har två skalor, vitt och svart kläderna åker med i den tvätt dom passar bäst i men nya färgade plagg blötlägger ja några ggr innan ja tvättar med dom andra, om det inte är färgat och vitt i samma så åker det i svart som nytt och sen lite som det passar

• Nyfikna72
    Ramborg skrev 2013-07-19 13:02:26 följande:
    Det finns små pappersdukar som heter color catchers som man kan ha i maskin om man är orolig. Finns på ica bland tvättmedel o sånt.
    42.

Såna de testade på plus? Gjorde ingen som helst skillnad utom på plånboken.
  • Thegiirl

Någon kanske kan hjälpa mig med detta då? 
    Brukar köra nya kläder själv först o sen sortera efter svart respektive vitt, ibland en blandning på sånt som inte passar någon stans o har funkar i alla år men nu för någon månad sedan så helt plötsligt börjar allt som är ljust färgas till lite lila aktigt. Har testat att rensat, tvättat med medel som ska "städa" maskinen men nej det blir endå :S hjälp?! :S 

Vår lilla prinsessa <3
  • isisisis

Jag tvättar alltid vita kläder separat.
    Blåa för sig
    Röda för sig
    Svarta för sig
    och lakan och handdukar för sig.

Är jag säker på att saker är gamla och inte färgar alls kan jag köra en "blandtvätt ljus" ibland om jag måste
    köra en snabb maskin av någon anledning.En kissig kalsong eller nåt.
    En fläck som jag inte vill ska torka in för länge.

Svar på tråden Tvätthjälp!