• Äldre 19 Jul 12:27
    11037 visningar
    19 svar
    19
    11037

    Andra som lägger sig i erat beslut att skaffa barn?

    Jag och min sambo längtar så efter barn! Redan från början, den allra första kvällen som vi träffades så var huvudämnet framtiden, barn, familj etc. En av våra stora drömmar i livet är att ha en familj och även som ganska unga. Jag 25, han 26. Vi har nu nyligen flyttat in i en 3a och känner oss redo för att börja försöka. Det är många av våra vänner och bekanta i våran omgivning som är eller har fått barn så längtan blir ju bara ännu större när man ser ens vänner gosa med sina små. Men det som är jobbigt är när vår nära/familj lägger sig i. Vi får ständigt höra att vi är dumma om vi skaffar barn nu eftersom vi bor i en hyresrätt och att ska man ha barn ska man ha köpt en lägenhet eller ett hus så man vet att man har pengar att hämta från. Och att man absolut inte ska skaffa barn om man inte har en tvättmaskin i lägenheten (vilket vi inte har, men försöker kolla om det går att installera en). Och en annan grej är att man inte ska skaffa barn om man inte minst har 300 - 500 tusen på sparkontot och att vi inte är gifta och att det är inte bra för barnet. Ja en massa små pikar som vi får på oss hela tiden. Ska det verkligen behöva vara så? Och jag blir så otroligt ledsen och arg. Andra människor ska väl inte lägga grunden för om vi är berättigade och skaffa barn eller inte? Vi är båda fastanställda med heltidsjobb. Båda får ut runt 20 000 efter skatt i månaden. Det enda lånet vi har är på hans bil. Min bil är avbetald och jag använder inte den då jag cyklar till jobbet. Så egentligen, är vi ett sånt värdelöst fall till att skaffa barn eller är det bara jag som är så känslig och tar åt mig. Det blev långt, men kände att jag behövde skriva av mig! ;)

  • Svar på tråden Andra som lägger sig i erat beslut att skaffa barn?
  • Äldre 19 Jul 12:33
    #1

    Jag tycker inte föräldrar/familj nära vänner eller överhuvudtaget någon ska lägga sig i sådant. Om ni känner er redo & som det låter har det bra med bra ekonomi & allt är det väl bara att köra :D om jag var du skulle jag inte säga nåt förens det redan var försent ;) . Lycka till! :)

  • Äldre 19 Jul 12:37
    #2

    Det låter som ni är redo och ska skaffa barn om ni vill det. Strunta i alla andra, det finns inga måsten innan barn. Jag menar hus och tvättmaskin mm, det är deras personliga åsikter. Ni kanske är som dem som måste ha hus, trädgård osv.

  • Äldre 19 Jul 12:38
    #3

    Hej ts! Jag är 26 år, min sambo är 31. Vi bor i en hyresrätt, en trea. Vi har en gosse på 1,5 år och en tös på snart 2 veckor. Vi är inte gifta. Vi har inga planer på att köpa oss ett boende. Vi har inga planer på att gifta oss. Vi har inga 500,000 på banken heller för den delen. Men vet du vad vi har? Världens goaste ungar och varandra. Ett bra boende. Två fasta inkomster. Och en jävla massa kärlek.

    Kort sagt: skit i dom, och gör det som är rätt för er!!

  • Äldre 19 Jul 12:40
    #4

    Vi skaffade iofs tvättmaskin för vår egen bekvämlighets skull (mycket tvätt blir det med barn..) men vårt beslut om barn stod och föll inte med beslutet att skaffa den.. Tvättstugan duger fint den med, man måste ha lite mer bebiskläder bara.

  • Äldre 19 Jul 12:40
    #5

    Ska man ha allt det där innan man skaffar barn hade det inte fötts ca 100 000 barn i Sverige varje år Glad.

    Det finns massor av människor som aldrig bor i annat än hyresrätt (mängder av barn också), och det är inget kriterie att äga sin bostad för att skaffa barn. De pengar man satsar i lgh eller hus är ju inga pengar man "hämtar" i första taget. Snarast har de flesta lån att betala av.

    Ja, tvättmaskin i lägenheten är klart praktiskt, men inte ett krav. Det beror lite på hur det ser ut med tvättstugebokningar där ni bor. Där jag bodde innan kunde man i princip hitta åtminstonde ett par tvättmaskiner lediga någon gång varje dag. Annars får ni bunkra upp med en del extra kläder, om det är svårt att få till tvättar i tid.

    300-500 tusen på sparkontot är det nog inte så många som har. Självklart ett plus, men inget kriterie. Om ni får ut ca 40 000 ihop per månad så har ni kanske möjlighet att påbörja ett sparande, om ni inte redan sparar. 5-10 000 per månad och ni har en ok buffert redan efter 1 år. Bra att spara på två olika konton, ett inför framtiden (framtida planer på husköp, tex? Bil?), ett annat för närmare framtid (cyklar mm till barnet, semesterresor, annat lite dyrare ni vill göra). 
    På era löner kommer ni inte ha några problem att köpa allt nödvändigt till barnet (vi får ut ca 20 000 ihop, och det går det med).

    Ett stort antal familjer lever med ogifta föräldrar. Jag kan inte alla regler för detta, men tror att det finns sätt att ge barnet (och respektive förälder) samma trygghet som vid äktenskap vad gäller bodelning om förhållandet tar slut, eller dödsfall. Läs på lite om vad som verkligen är bättre med äktenskap. Både för att kunna ge svar på tal, men också för att se vad ni behöver göra för att skydda er själva. Eller så gifter ni er.... :)

    Kort sagt... folk har åsikter (som folk alltid har av olika anledningar), men inga som bör hindra er att skaffa barn. Ni är redo. Dags att försöka :)
    Lycka till!

  • Äldre 19 Jul 13:38
    #6

    Vilka dumma kommentarer från nära och kära! Vi har bara en fast inkomst och bor i en hyresrätt men jag har utbildning men hann inte börja jobba efter studenten eftersom våran son kom. Tvättmaskin är verkligen inget måste, jag tvättar en gång i veckan och det gjorde jag innan jag fick barn också! Och vi har även bott i en 2a nu tills han fyllt 1 och ska nu flytta. Tycker ni verkar redo att skaffa barn, det är erat beslut och ingen kan bestämma åt er! :)

  • Äldre 19 Jul 13:50
    #7

    Det enda som behövs är ett hem, råd att betala räkningar, hyra, mat, blöjor etc.. och en massa kärlek. 

    Man behöver inte vara en miljonär med bra jobb o stor hus för att skaffa barn. Då hade 80% av vuxna befolkningen varit barnlösa. 
     
    Vi bor i en trea. Hyresätt. Min sambo har ett fast jobb medans jag är arbetslös. Vi har pengar så det räcker till oss alla tre. Vi har inte mycket men behöver inte vända på varenda krona för att köpa ett par byxor tex om det skulle behövas. 

    Vi är lyckliga och så är vår dotter på 20 mån. 

  • Äldre 19 Jul 13:50
    #8

    Sluta diskutera saken med dem. Simple as that.

  • Äldre 19 Jul 23:24
    #9

    Tack så jätte mycket för alla era svar!! Det får mig verkligen att inse att jag måste sluta ta åt mig och lyssna på vad alla andra tycker och tänkerhela tiden. Jag har alltid varit en sån person som kollat hur alla andra gör för att göra på "rätt sätt". Men just barn är ju så himla individuellt och personligt hur man själv är och vad man själv tycker är viktigt. Måste försöka hitta min egen väg. Och vi ska definitivt börja skaffa en liten snart =)

  • Äldre 20 Jul 07:59
    #10
    Grumpy88 skrev 2013-07-19 23:24:16 följande:
    Tack så jätte mycket för alla era svar!! Det får mig verkligen att inse att jag måste sluta ta åt mig och lyssna på vad alla andra tycker och tänkerhela tiden. Jag har alltid varit en sån person som kollat hur alla andra gör för att göra på "rätt sätt". Men just barn är ju så himla individuellt och personligt hur man själv är och vad man själv tycker är viktigt. Måste försöka hitta min egen väg. Och vi ska definitivt börja skaffa en liten snart =)



    Ni verkar mer än redo! Lycka till! (Och du. Förbered dig på att su kommer få ÄNNU fler åsikter nedkörda i halsen när ni fått ert barn.. "Varför gör ni si, varför gör ni så". Bara att bli lite hårdhudad redan nu :)
  • Äldre 20 Jul 08:12
    #11

    När man har fått sitt barn så får man ett nyfunnet mod. Vet inte hur många gånger jag har sagt åt folk: Det är mitt barn! Jag bestämmer! 
    Till o med min pappa blir tyst.. Bara till å köra hårt ;)
    Ert barn kommer vara lyckligt lottad att ha er som föräldrar! 

  • Äldre 20 Jul 17:04
    #12
    LillGris skrev 2013-07-20 07:59:28 följande:


    Ni verkar mer än redo! Lycka till! (Och du. Förbered dig på att su kommer få ÄNNU fler åsikter nedkörda i halsen när ni fått ert barn.. "Varför gör ni si, varför gör ni så". Bara att bli lite hårdhudad redan nu :)


    Tack så mycket!! Det värmer så att höra! :) Jag har följt en del mammabloggar här på nätet och det är som du säger, dom tar ofta upp just det att människor inte är rädda för att berätta hur dem tycker att man ska uppfostra sitt barn. Ska definitivt försöka förbereda mig och tänka att det inte är bara jag som känner såhär xD

  • Äldre 20 Jul 17:06
    #13
    Serahjay skrev 2013-07-20 08:12:21 följande:
    När man har fått sitt barn så får man ett nyfunnet mod. Vet inte hur många gånger jag har sagt åt folk: Det är mitt barn! Jag bestämmer! 
    Till o med min pappa blir tyst.. Bara till å köra hårt ;)
    Ert barn kommer vara lyckligt lottad att ha er som föräldrar! 

    Haha!! Jag hoppas verkligen att jag kommer känna modet att göra det! En av mina bästa vänner fick sin lilla flicka för 6 veckor sedan och hon har haft det väldigt jobbigt med svärmor som lägger sig i och säger hur hon ska göra fastän hon kan tycka att det känns fel för henne osv. Så ja jag ska försöka ställa mig in på det redan nu då ;)
  • Äldre 20 Dec 13:47
    #14

    Jag tycker det låter som ett YPPERLIGT tillfälle att skaffa barn!

    Inga renoveringar eller elräkningar att bråka om. Ingen snöskottning eller sophämtning. Åh så skönt!!!

  • Faluma­mman
    Äldre 20 Dec 13:52
    #15

    Lätt att säga, men strunta i vad andra tycker, tänker och säger. Det är erat beslut och ingenting som någon annan har med att göra. Ni har fast jobb vilket underlättar för ekonomin. Vad spelar det för roll om ni bor i en hyresrätt? Det är inte olagligt att skaffa barn för det. Men ett tips är att kolla upp om det finns möjlighet till tvätt maskin, det underlättar rejält oavsett barn eller inte. Lycka till och hoppas att 2014 blir det år ni också får gosa med bebis :)


  • Faluma­mman
    Äldre 20 Dec 13:53
    #16

    Men eller hur :)


    Moolie skrev 2013-12-20 13:47:45 följande:
    Jag tycker det låter som ett YPPERLIGT tillfälle att skaffa barn! Inga renoveringar eller elräkningar att bråka om. Ingen snöskottning eller sophämtning. Åh så skönt!!!

  • Äldre 21 Dec 07:58
    #17
    Falumamman skrev 2013-12-20 13:52:48 följande:
    Lätt att säga, men strunta i vad andra tycker, tänker och säger. Det är erat beslut och ingenting som någon annan har med att göra. Ni har fast jobb vilket underlättar för ekonomin. Vad spelar det för roll om ni bor i en hyresrätt? Det är inte olagligt att skaffa barn för det. Men ett tips är att kolla upp om det finns möjlighet till tvätt maskin, det underlättar rejält oavsett barn eller inte. Lycka till och hoppas att 2014 blir det år ni också får gosa med bebis :)

    Håller helt och hållet med! :) Vi bestämde oss för att strunta i alla andra och köra på det vi tyckte kändes rätt och nu väntar vi en liten i början på Juni! Överlyckliga båda två! :D tack för stöd!
  • Äldre 21 Dec 08:00
    #18
    Moolie skrev 2013-12-20 13:47:45 följande:
    Jag tycker det låter som ett YPPERLIGT tillfälle att skaffa barn! Inga renoveringar eller elräkningar att bråka om. Ingen snöskottning eller sophämtning. Åh så skönt!!!

    Tack för stöd!! Vi kände likadant och har valt att trotsa pessimisterna i denna familj. Vi väntar vårt första barn i juni och hoppad på att allt ska lösa sig tills dess :)
  • Äldre 21 Dec 08:50
    #19
    Grumpy88 skrev 2013-12-21 08:00:20 följande:

    Tack för stöd!! Vi kände likadant och har valt att trotsa pessimisterna i denna familj. Vi väntar vårt första barn i juni och hoppad på att allt ska lösa sig tills dess :)
    Lycka till!! :))
Svar på tråden Andra som lägger sig i erat beslut att skaffa barn?