• Jordgubben

Någon i gävleborg?

Undrar om det är någon i gävleborg, främst sandviken-gävle kommun, som har barn med autism eller som ska utredas för detta? Hade varit roligt att få kontakt och lära känna varandra lite mer, man känner sig ganska ensam emellanåt.. Min son är snart 3 år och ska utredas för autism.

• Svar på tråden Någon i gävleborg?
  • mammamu1

Hej,
    Maria heter jag:)
    Är 36 år o bor i Strängnäs, men i höst/ vinter flyttar jag o familjen till Sandviken.
    Bor du där?

Jag har tre barn, en dotter på 9, en son som är 7 (o autistisk) o en tös på 6 mån.
    Har även en bonus-son på 7 år.
    Håller med om att det kan vara ensamt ibland, har man inte barn med speciella behov
    förstår man ju inte hur det är!:)
    Utbyter gärna tankar o funderingar!:)

Mvh,
    Maria 

• Jordgubben
    mammamu1 skrev 2013-08-06 18:40:37 följande:
    Hej,
    Maria heter jag:)
    Är 36 år o bor i Strängnäs, men i höst/ vinter flyttar jag o familjen till Sandviken.
    Bor du där?

Jag har tre barn, en dotter på 9, en son som är 7 (o autistisk) o en tös på 6 mån.
    Har även en bonus-son på 7 år.
    Håller med om att det kan vara ensamt ibland, har man inte barn med speciella behov
    förstår man ju inte hur det är!:)
    Utbyter gärna tankar o funderingar!:)

Mvh,
    Maria 
    Jaha där ser man! :) Ja jag bor i Sandviken. Nej det är ju så.. förr umgicks vi mycket med andra mammor och barn men har blivit lite som att man håller sig ifrån dem nu, genom att det är jobbigt när situationen är som den är, deras barn utvecklas snabbare osv. Mitt barn bryr sig ju inte om andra barn heller och har inget intresse av dem så känner inte att jag gör något fel mot han heller genom att göra.. Som du säger, går inte att prata med de heller.. de förstår aldrig på samma vis som en förälder som är i lika situation. Hur kommer det sig att ni flyttar till sandviken då? :) Hur gammal var din son när han fick diagnosen? 

Låter bra, det gör jag jättegärna också! :)

• trebarnsmorsan
    Jordgubben skrev 2013-08-06 19:40:57 följande:
    Jaha där ser man! :) Ja jag bor i Sandviken. Nej det är ju så.. förr umgicks vi mycket med andra mammor och barn men har blivit lite som att man håller sig ifrån dem nu, genom att det är jobbigt när situationen är som den är, deras barn utvecklas snabbare osv. Mitt barn bryr sig ju inte om andra barn heller och har inget intresse av dem så känner inte att jag gör något fel mot han heller genom att göra.. Som du säger, går inte att prata med de heller.. de förstår aldrig på samma vis som en förälder som är i lika situation. Hur kommer det sig att ni flyttar till sandviken då? :) Hur gammal var din son när han fick diagnosen? 

Låter bra, det gör jag jättegärna också! :)

Har pm dig:)
    Tog ett tag tyvärr.. 
    Mvh 
  • Mrs Firren

Hej,
    Vi har en 4-åring som ska utredas utifrån autismspektrat (ev asperger) samt för utvecklingsstörning efter nyår. Vi bor i Gävle.

Jag har flera kontakter här i stan vars barn har just aperger eller adhd. Även om det inte är samma som autism så tror jag ändå att det är viktigt att ha kontakt med andra föräldrar som har det extra problematiskt i vardagen. Jag tycker iaf att det är skönt  att ventilera ibland med kompisar som fattar vad jag pratar om eftersom de varit med om samma resa.

Finns det ingen föräldragrupp el förening via barn-hab så att du kan träffa folk därifrån? Vi har inte kommit in riktigt där än så jag har ingen pejl.   

• Jordgubben
    Mrs Firren skrev 2013-09-17 17:42:33 följande:
    Hej,
    Vi har en 4-åring som ska utredas utifrån autismspektrat (ev asperger) samt för utvecklingsstörning efter nyår. Vi bor i Gävle.

Jag har flera kontakter här i stan vars barn har just aperger eller adhd. Även om det inte är samma som autism så tror jag ändå att det är viktigt att ha kontakt med andra föräldrar som har det extra problematiskt i vardagen. Jag tycker iaf att det är skönt  att ventilera ibland med kompisar som fattar vad jag pratar om eftersom de varit med om samma resa.

Finns det ingen föräldragrupp el förening via barn-hab så att du kan träffa folk därifrån? Vi har inte kommit in riktigt där än så jag har ingen pejl.   
    Hej!
    Jahaa, vad skönt för dig att du har några att ventilera lite med. :) Tror också det är jätteviktigt! Nej vi har bara varit på hab en gång och då träffade vi enbart psykologen, men förhoppningsvis så blir det lite mer möjlighet till sånt sen. Min kille ska också utredas i januari förmodligen.. tycker det är jobbigt att det tar tid.

• Mrs Firren

Hej, igen. Vi kommer också börja utredning efter nyår. Snart är vi där så väntetiden känns inte jättelång. Jag har precis börjat läsa lite om Asperger, som främst är det vi ska kolla på, och kan känna igen mig i en hel del. Just nu är Ds svårigheter att koncentrera sig i vissa lägen samt ett utåtagerande beteende det vi har mest problem med. Utöver det tycker jag att har gör framsteg på många sätt. Tack och lov har vi en riktigt bra förskola som vi samarbetar bra med för att fixa så att allt blir så bra som möjligt för D. Hur går det för er? Hur funkar era andra barn på förskolan?

• Mrs Firren

Läste förresten igår att UR precis skulle börja med en ny serie om autism. Ser att ett avsnitt är på 1:an ikväll, men annars går programmen att hitta på UR Play.

Svar på tråden Någon i gävleborg?