• Anonym (Fläckig)

Vad är det här för bruna fläckar på min hud?

Har alltså dessa bruna fläckar på huden, de i armhålan har bleknat lite, men då tillkom de på bröstkorgen. Har även såhär på insidan av låren.
    Känner mig ful och äcklig, och vet inte vad jag ska göra åt det?

• Svar på tråden Vad är det här för bruna fläckar på min hud?
  • Anonym (oxå haft)

låren har jag ingen aning om missade det i inlägget.....

• Anonym (Fläckig)

Ibland, men det var längesedan nu. Men just eftersom jag har fläckar på låren också, så tror jag inte att det handlar om det...

• Anonym (oxå haft)

Då kan du ju prata med doktorn iaf 

Hoppas du får bukt med dem  

• Anonym (Fläckig)

Har haft fläckarna i armhålorna i kanske åtta år, och har inte märkt att jag är "sjuk". Men tack för all hjälp, ska pallra mig iväg till doktorn när jag vågar.

Antar att problemet ligger i att jag är fet och äter dålig mat.

• SpanskaFlugan
    Anonym (oxå haft) skrev 2013-07-19 13:48:41 följande:
    låren har jag ingen aning om missade det i inlägget.....

Nej exakt! Så du kanske ska tänka dig för innan du hoppar på folk? Och om du läser lite till så ser du att TS själv höll med mig. Och typ 2 diabetes hänger ihop med övervikt OCH de bruna fläckarna. Bättre kanske att hitta RÄTT orsak än att babbla om bh:ar?
  • Anonym (oxå haft)

Säger bara min erfarenhet...... Och för min del var det fel på bh:arna....

Sen enligt bilderna så ser inte TS väldigt överviktigt ut . Det finns människor som ser bra mycket mer överviktiga ut än TS.

Desssutom kom det svar under tiden jag satt och skrev. 

• Anonym (M)
    Anonym (oxå haft) skrev 2013-07-19 14:27:57 följande:
    Säger bara min erfarenhet...... Och för min del var det fel på bh:arna.... Sen enligt bilderna så ser inte TS väldigt överviktigt ut . Det finns människor som ser bra mycket mer överviktiga ut än TS. Desssutom kom det svar under tiden jag satt och skrev. 

Jag tycker TS ser väldigt överviktig på bild 2. Fingrarna är tjocka och det man det av underarmen ser extremt kraftig ut.
  • Anonym (Fläckig)

Ni behöver inte diskutera huruvida jag är väldigt överviktig eller inte, för det är jag.

• Anonym (?)

Kan det där inte vara svamp bara?

• Anonym (Fläckig)
    Anonym (?) skrev 2013-07-19 15:15:17 följande:
    Kan det där inte vara svamp bara?
    I så fall har jag haft svamp i typ åtta år.
  • Betmen

Men du skriver ju senare i tråden att du haft fläckarna väldigt länge? Varför har du inte pratat med någon doktor?
    Känns ju extremt att du har gått i förstadie till diabetes typ 2 i åtta (?) år utan att må dåligt? 

• Anonym (Fläckig)

Jag har trott att det har varit något som ska gå över med tonåren och sådär. Nu är jag en bra bit från tonåren, så den teorin verkar ju inte stämma...
    Ska som sagt se om jag vågar bege mig till någon doktor. 

• Anonym (?)
    Anonym (Fläckig) skrev 2013-07-19 15:16:36 följande:
    I så fall har jag haft svamp i typ åtta år.
    Så fläckarna har varit exakt likadana i 8 år? Annars är ju svamp typiskt i hudveck.
  • Anonym (Fläckig)

Praktiskt taget, de i armhålorna i alla fall. Sen har de på bröstkorgen tillkommit de senaste åren.

• Anonym (.)

Kopierade texten från wikipedia, slipper ni googla på det Skrattande

Acanthosis nigricans
     är en form av melanos, med brunsvarta, bristfälligt definierade hyperpigmenteringar med hyperkeratos av huden, i synnerhet hudveck. Acanthosis nigricans kan vara ett symtom på en endokrin sjukdom eller på andra problem med hormonnivåerna.

Innehåll   [göm
    1 Symtom 2 Orsaker 3 Behandling 4 Källor Symtom[redigera]

Acanthosis nigricans uppträder långsamt i böjveck som bakre nacken, i armhålorna, i ljumsken och kring naveln. Förutom hyperprigmentering, yttrar den sig i en förändring av hudstrukturen, som kan te sig sammetslik eller verka som om den har små vårtor.

Symtomen kan vid mycket sällsynta fall uppkomma på till exempel knogar, fotsulor, läppar med mera. Om symtomen uppkommer på ovanliga ställen är det ofta ett tecken på en värre sjukdom, till exempel cancer.[1]

Orsaker[redigera]

Hyperpigmenteringen beror ofta på sjukdomar i hypofysen, till exempel en tumör eller annan hormonrubbning. Det kan också uppträda hos i övrigt friska personer.[1]

En vanlig orsak är överskott av insulin (hyperinsulinemi) eller hypoglykemi till följd av insulinresistens eller färre insulinreceptorer. Hos yngre kvinnor kan detta höra samman med virilisation och stor längdtillväxt. Det kan också bero på ettautoimmunt tillstånd.[2] Tillståndet kan föregripa fullt utvecklad typ 2 diabetes mellitus.

Det kan också vara ett symtom på akromegali,[3] metabolt syndrompolycystiskt ovariesyndrom, med mera.[4]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Acanthosis_nigricans

• Anonym (Fläckig)

Jag har läst det här, men det känns konstigt att det skulle vara symptom på någon mer eller mindre allvarlig sjukdom då jag, trots min övervikt, är väldigt frisk av mig. Dessutom har jag ju som sagt haft dessa märken under väldigt lång tid...
    Om någon har något annat tips så är ni välkomna att skriva.
    Tack för hjälpen alla! 

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2013-07-19 16:00:34 följande:

Orsaker[redigera]

Hyperpigmenteringen beror ofta på sjukdomar i hypofysen, till exempel en tumör eller annan hormonrubbning.

Det kan också uppträda hos i övrigt friska personer.[1]

läs igen
  • Anonym (.)

så jag tycker att du bör söka hjälp hos en läkare som kan fastställa varför du har fläckarna så att du vet om de är något ofarligt eller om du behöver medicineras

• Busbellan

kan vara hudsvamp. Jag gick med bruna fläckar under brösten och ner till revbenskanten ungefär i flera år och störde mig på dem. Läste sen nånstans om hudsvamp och behandlade mot det och fläckarna försvann helt på nån vecka. Värt att testa i alla fall kanske

Mamma till Nora, August och Ella
  • Anonym (.)

Hej har du kollat upp fläckarna nu eller?

Svar på tråden Vad är det här för bruna fläckar på min hud?