Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hjälpa till hemma

Men snälla du, han är 5 år och för honom är det nog inte lika viktigt att ha fint i rummet, som för er. Jag vet att det finns 4-åringar som kan storstäda sitt rum, men det hör inte till vanligheterna.

För det första, en 5-åring kan inte ta det ansvar som du förväntar dig. Om du vill att han ska vara med och städa hans rum (för det är det är frågan om, att vara med) så måste ni göra det tillsammans och vara beredd på att du eller pappan gör den stora biten. Hjälp honom med att ge tydliga saker att göra t.ex plocka upp legot.

Och kom ihåg, vägrar han så vägrar han, antingen gör du det till en jättegrej, hotar med indraget lördagsgodis, dammsuga upp legot eller något annat. Eller så släpper du det.

Jag tycker det är fel att ge barnen arbetsuppgifter som krav, självklart ska man lära barnen hur man städar, tvättar lagar mat etc. Men huvudansvaret för ordningen hemma ligger hos er föräldrar.

Ju äldre de är desto mer kan man förvänta sig att de ansvar för sina egna saker, men inte efter oss andra.       

• sextiotalist
    SweetBaby skrev 2013-07-19 21:12:17 följande:
    Jag har inte sagt något om KRAV. 
    Det är inte så att han måste göra det utan jag undrar liksom hur man kan börja.
    Jag fattar väl att det som går jättebra ena dagen kan gå åt helt andra hållet nästa. Har ändå haft barn i fem år så dum i huvudet är jag inte.

Men det är inte fel att barnen lär sig att man ska hjälpas åt med saker. Vi bor trots allt här tillsammans.
    Det hade vart en sak om jag ställt frågan om hur många barn i fem års åldern som kan laga mat.
    Men de saker jag gärna vill att han ska göra här hemma är sådant han även gör på förskolan. Då förstår jag inte problemet.
    Det är som sagt Ni som har sagt krav, inte jag.  
    Det är problemet, du förstår inte att det är en sak hemma och en sak på förskola. Gör det till en lek och inget måste, vägrar han, så gör ingen affär av det.  
  • sextiotalist
    SweetBaby skrev 2013-07-20 15:14:14 följande:
    sextiotalist skrev 2013-07-19 21:36:58 följande:
     Men shit! 
    Jag förstår visst att det inte är samma sak hemma som på förskolan.

Vad jag ville med min inlägg var liksom få lite tips på hur man gör för att få barnen att faktiskt hjälpa till.
    Inget tvång, jag lever med en femåring. Självklart vet jag att det som går jättebra en gång kan bli värsta kampen nästa dag.
    Vissa saker kan man liksom inte rucka på och de duster får man ta, detta är inte en av dem.

"Gör det som en lek"
    TACK för ett bra tips. 

Här ställer jag en vanlig fråga och ingen fattar. Gör det istället till värsta grejen.

Kanske för att man läser i allt för många inlägg rör det sig om att man vill drilla sina barn till fullfjädrade hembiträden (lite överdrivet), där föräldrarna förväntar sig att ha pedantiskt hemma, med straff och konsekvenser ifall barnen inte sköter sina arbetsuppgifter.

Hur man tävlar i hur mycket ens barn fixar, om man inte har speciella arbetsuppgifter åt barnen så curlar man dom

/Hon som är uppvuxen med arbetsuppgifter och har inte tagit med sig det som förälder   
Svar på tråden Hjälpa till hemma