• Anonym (massa frågor)

familjehem till norskt barn?

hej!
    jag har massor av frågor.
    en närstående har förlorat sitt barn till barnevernet (båda föräldrarna dricker mycket) och barnet har, så vitt jag förstår hamnat i ett tillfälligt fosterhem.
    en av föräldrarna ringde mig och bad mig vara familjehem till barnet. det vill både jag och min sambo vara, hemskt gärna.
    vi har tre barn sedan tidigare och är ett tryggt och snällt hem åt barnen.

till frågorna:
    är det möjligt för en svensk familj att ta hand om ett norskt barn? (den ena föräldern är svensk)

vad krävs för att få vara ett familjehem?

barnet är en nära släkting  till mig, ökar det chanserna att vi får ta hand om barnet?

jag får knapphändig information från föräldrarna, som vill att vi ska ta hand om barnet, men har ännu inte fått nummer att ringa (då föräldrarna mår dåligt och knappt orkar prata om det) finns det något att vinna på att hitta nummer själv och ringa? eller ska man vänta? (vill inte att barnet ska placeras hos någon annan  bara för att det dragit ut på tiden)

hur lång tid kan det ta för barnevernet att hitta en familj, jag vet inte hur länge barnet har varit i tillfälligt fosterhem ?

någon som haft en utländskt barn hemma?

hur länge är man familjehem/fosterfamilj? till/om föräldrarna ryckt upp sig?

vi har tre barn varav ett som är under året, är det ett hinder?

finns säkert massa frågor till, men just nu är det slut. är oändligt tacksam för alla svar.

Svar på tråden familjehem till norskt barn?