• Anonym (Bonusmamma)

Hur stor del ska vi låta bonusbarnen ta av det nya tillskottet?

Jag och min man ska få vårat första gemensamma barn om några veckor. Han har två barn sedan tidigare, dom är 3 och 6 år.

Sexåringen ser väldigt mycket fram emot sitt nya syskon, klappar, kramar och pussar på min mage. Frågar hur bebisen mår, och är väldigt upprymd. 3 åringen pratar inte så mycket om det, men det hör väl till åldern.

När jag var i den åldern, så fick inte jag hålla i mina nyfödda syskon/kusiner, dom tyckte att jag var för liten (var dessutom lite äldre runt 7-8)

Nu när vårat gemensamma barn kommer, undrar jag hur mycket det är ''okej'' att låta barnen få ta del av? Jag känner att dom klarar av att hålla i bebisen själva väl? Fast bara sittandes? Eller?

Hur gjorde ni med syskon? Hur mycket tycker ni är rimligt att dom ska få ta del av? Är 3 åringen för liten för att hålla i spädbarn?

Berätta gärna  

• Svar på tråden Hur stor del ska vi låta bonusbarnen ta av det nya tillskottet?
  • Masken84

Jag skulle låta de hålla bebisen när de sitter i soffan med en kudde under armen osv :) klart de ska få vara delaktiga så mycket de kan!

• Anonym (går bra)

Båda barnen kan nog hålla själva sittandes i soffan med stöd av kuddar och sånt :) Sen får någon vuxen vara nära såklart och ha koll :) 

• Anonym (mamma)

Om treåringen är intresserad kan hen sitta på sängen och hålla bebisen.
    Sexåringen kan prova att sitta i soffan och hålla första gången.

Det kan nog bli lite jobbigt i början när ni kommer hem, speciellt om sexåringen är väldigt engagerad och "på" nu. Men det lugnar ner sig när nyhetens behag bleknar.

SEn vad som är "lagom" när dom ska hjälpa till, beror på deras intresse och mognad, och på vad ni som föräldrar tycker är ok att få "stjälp"Glad med. 

• Anonym (Bonusmamma)
    Masken84 skrev 2013-07-20 23:24:09 följande:
    Jag skulle låta de hålla bebisen när de sitter i soffan med en kudde under armen osv :) klart de ska få vara delaktiga så mycket de kan!
    Vad mer kan man göra så de kan känna sig delaktiga?  
  • Aileen Allannah

Klart de ska vara med och hålla sitt syskon! Hjälpa till vid blöjbyten om de vill, kanske få hålla flaskan om du inte ammar, allt sånt är viktigt för att inte känna sig utanför. Om du matar bebisen kanske de andra kan få sitta bredvid i soffan och ni tittar på en film tillsammans eller liknande.

• FruMa

Vid blöjbyten - hämta vatten, servetter, blöjan, etc :) Hämta även sådant som kanske inte behövs utan mer för delaktighetens skull :)

• Benjimom
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-07-20 23:27:23 följande:
    Vad mer kan man göra så de kan känna sig delaktiga?  
    Låta dom hjälpa till att trösta bebisen, tex ge nappen, nalle, snuttefilt eller vad nu bebisen föredrar. Man kan även läsa sagor tillsammans med bebisen där som en sak att göra tillsammans, de stora barnen kan få förklara och visa bebisen, även om inte den lille förstår så kan det vara en kul grej för dom som får dom att även känna sig stora och delaktiga.
  • EllisBell

Min 7-åring klarade galant att hålla och även bära och ligga och mysa med sitt nyfödda syskon. En 6-7-åring kan om hen vill hjälpa till med nästan allt bebisrelaterat. Jag tror det bara är bra. 3-åringen bör man hålla mer koll på.

• Masken84

De kan välja ut kläder :) mysa lugga tillsammans i eran säng och bara mysa! Sjunga ja massor! Byta blöja vara med och bara titta ni berättar vad ni gör med bebisen de får vara med vid badet osv!

• Anonym (syskonbarn)

Min syster fick precis barn, hon har en 6-åring sen innan och jag har en 3-åring. min 3-åring är jättekär i sin lilla kusin och får sitta i soffan och hålla bebisen med en kudde under och en vuxen bredvid. Samma med min systers 6-åring såklart:)

Svar på tråden Hur stor del ska vi låta bonusbarnen ta av det nya tillskottet?