Inlägg från: Paulina P P |Visa alla inlägg
  • Paulina P P

Kvinna, byter du kläder varje arbetsdag? (INTE underkläder och strumpor)

Det har kanske nämnts, men i USA är det av någon anledning BIG nono att ha samma kläder tå dagar i sträck. Om det beror på att man antyder att man kan ha sovit över hos någon av motsatt kön på natten (och därför inte haft andra kläder att ta på sig) eller om det är för att det verkar som man har haft på sig kläderna i 24 timmer och soit i dem  (= ofrächt) vet jag inte. I Sverige bryr i oss äl inte lika mycket.

Själv byter jag ibland och ibland inte. Det beror på vad jag ska göra på jobbet och vilket väder det är.

• Paulina P P
    alynda skrev 2013-07-21 18:47:15 följande:
    Jag byter ungefär varannan dag, men min känsliga näsa får avgöra om det blir tvättkorg eller vädring/återanvändning. Svettas ganska lite för den delen. Generellt så tvättar vi ju lite för ofta i Sverige om man ser till det hygieniska. Vad gäller amerikanska filmer så verkar de ha en ngt skev uppfattning om hygien (hur ofta har de inte skor när de ligger på sängen t ex?), men generellt så tvättar man på mycket lägre temperaturer (även under 30 grader) i USA än i Sverige, och då måste man tvätta oftare för att det ska kännas fräscht. Rent i fråga om att ta kål på bakterier blir det ju inte under 60grader om man inte använder typ klorin - bleach som de säger i filmerna.
    Kunde inte skrivit det bättre själv! Jag svettas också väldigt lite. I princip kan jag ha samma topp i en vecka utan att det luktar och då känns det väldigt miljöovänligt att tvätta. Jag vädrar också så mycket det går och det funkar utmärkt! Tvätt sliter både på kläderna och på miljön.
Svar på tråden Kvinna, byter du kläder varje arbetsdag? (INTE underkläder och strumpor)