• Shoaj

Hjälp!!! Min kille vaknar inte

Min sambo har flertal larm ställda på mobilen och lägger mobilen en bit från sängen men ändå vaknar han inte! Han har kommit sent till jobbet två gånger på en månad så det här börjar bli ett problem.

Jag vet inte om det är att han undermedvetet skiter i larmet för när mobilen ringt för att jobbet undrar vart han är så flyger han upp ur sängen. däremot när jag försöker väcka honom så kan vi ha en tydlig dialog som han inte minns senare på dagen.

Vafan ska vi göra??

• Svar på tråden Hjälp!!! Min kille vaknar inte
  • listo

Antingen väcker du honom eller så gör du det inte, och du verkar redan ha bestämt sig för att du inte vill göra det, så vad är problemet? Hans jobb är väl rimligtvis HANS ansvar, inte ditt?

• Enter Sandman

Som Grodan Hopp skriver, skit i honom.
    Så länge du tar på dig ansvaret för att väcka honom, kan hab slappna av, han vet ju att du håller i det.
    Det gagnar varken honom eller dig, som du skriver han är vuxen.
    Låt honom lösa det själv, det är enda sättet för honom att lära sig.
    Det funkar inte att ställa in musik som går igång eller en radio som börjar låta när det är dags?     

• Shoaj
    viseversa skrev 2013-07-21 08:13:21 följande:
    Äh han kanske lär sig av det och börjar ta sig upp när klockan ringer.

kanske det!
    pluvdo skrev 2013-07-21 08:13:32 följande:
    Har han provat att byta melodi på mobilens larm? Om det går. Det kan hjälpa mig ifall jag slutar vakna av larmet jag har. Om jag då byter till något annat så blir jag liksom ställd när det börjar låta. Särskilt om jag använder samma ringsignal som ifall någon ringer.

Det här får han prova!
    listo skrev 2013-07-21 08:14:36 följande:
    Antingen väcker du honom eller så gör du det inte, och du verkar redan ha bestämt sig för att du inte vill göra det, så vad är problemet? Hans jobb är väl rimligtvis HANS ansvar, inte ditt?

Jo visst är det hans ansvar och visst vill jag inte väcka honom varenda dag men jag blir orolig över att det aldrig ska ta slut. Är det normalt att man har diskussioner som man sedan inte minns? Han går upp och stänger av alarmen och minns inte det.
  • Shoaj
    Enter Sandman skrev 2013-07-21 08:16:19 följande:
    Som Grodan Hopp skriver, skit i honom.

Så länge du tar på dig ansvaret för att väcka honom, kan hab slappna av, han vet ju att du håller i det.

Det gagnar varken honom eller dig, som du skriver han är vuxen.

Låt honom lösa det själv, det är enda sättet för honom att lära sig.

Det funkar inte att ställa in musik som går igång eller en radio som börjar låta när det är dags?     

Fast den senaste tiden (2 månader) så har jag inte väckt honom. Han springer upp i sista sekund varje dag.
  • listo

Sluta ha diskussioner när han är helt nyvaken/halvsovande, så slipper du problemet med att han inte minns vad han har sagt.

• mebbebebbe

har inte läst vad andra skrivit, men det finns flera varierande väckarklockor man kan köpa för den som har svårt att komma upp; sånna med dosa att lägga i madrassen så den vibbrerar när det ringer, sådan som simulerar soluppgång så man blir piggare och vaknar lättare, olika varianter av klockor som rullar iväg och liknande, så ska det finnas en (kommer inte ihåg om det är en mobil app eller inte) som väcker en när man är i REM stadiet, alltså när man drömmer, eftersom man sover som lättast då och oftast är pigg när man blir väckt i den perioden.... det finns ju en hel del att välja på för den svårväckte! får han sova ordentligt med timmar? han kanske ska lägga sig tidigare?

• To08

Gud vad jag känner igen mig. Hann bli 23 innan jag började vakna när folk pratade med mig. Stängde alltid av väckarn i sömnen. Men som någon har skrivit, ställ flera väckare. De mest hemska ljud du kan tänka dig, så de riktigt tjuter i öronen typ. Har de fortfarande och min sambo vill skjuta mig varje morgon då han kan sova en timme längre än mig på morgonen.

Börja den första ringningen en timme innan planerad uppstigning, om han ska upp sex, ställ första på fem och sen en varje fem minuter till klockan sex. Jobbigt jag vet, men tillslut lär han sig att vakna till den första. Man får ta det lite steg för steg. Jag var orolig varje kväll att jag inte skulle vakna på morgonen och de gjorde att jag hade svårt att sova vilken inte gjorde de lättare att komma upp på morgonen heller, ond cirkel de där.

• Anonym (vx)

Han är en vuxen människa och får själv ta ansvar för att komma upp i tid. Människor beter sig såsom de tillåts bete sig. Han kan försova sig några gånger till jobbet, men förr eller senare kommer någon där att reagera - och då kan du ge dig på att han inte kommer ha några som helst problem med att stiga upp i tid...

• Enter Sandman
    Shoaj skrev 2013-07-21 08:22:07 följande:

Fast den senaste tiden (2 månader) så har jag inte väckt honom. Han springer upp i sista sekund varje dag.

Det låter som om det kanske är dags att åka till en sömnklinik och undersöka vad som faktiskt händer inom honom när han sover.
    Men vad säger han själv, ser han det som ett problem och vad har han för förslag till lösningar? 
  • Anonym (Samma problem)

Har samma problem med min sambo. Ibland tar det en timma att väcka honom. Jag har en gång ringt honom 40! gånger utan att han vaknade och han vaknar aldrig av sitt larm. Funkade dåligt för honom att jobba 7-16 jobb då han ofta kom för sent. Nu jobbar han natt vilket funkar mycket bättre eftersom han är en nattmänniska. Vi har ofta diskussioner på morgonen som han inte kommer ihåg. Vi har bott ihop i 1.5 år och det har inte blivit bättre. En del har nog bara svårt att vakna. Har egentligen inget bra tips förutom att kanske bara acceptera det och hoppas att det till slut ska funka på rutin.

Svar på tråden Hjälp!!! Min kille vaknar inte