• Amyfinlay

Vad gör man om man tror man har brutit näsan?

Hej,
    Igår när jag och min pojkvän skulle lägga oss råkade vi slå ihop våra huvuden i mörkret. Hans panna träffade min näsa rakt framifrån och jag kände och hörde ett högt knak. Efteråt började det rinna lite blodblandad vätska i ca 1 timme. Näsan såg inte sne ut, möjligvis för att den knäcktes inåt. Men den var ganska svullen, och kunde inte andas genom ena näsborren. Idag är det ungefär samma sak. Idag känns näsan fortfarande allmänt konstig och jag är orolig att jag ska få svårt att andas eller att den ska bli sne längre fram i framtiden. Borde jag uppsöka en läkare idag? Gör de något åt sådant här eller är det "Den är ju rak så det får läka av sig själv, vi kan inte göra något"?

Snälla svara om ni har någon aning gott folk!

• Svar på tråden Vad gör man om man tror man har brutit näsan?
  • missan75

Ring sjukvårdsupplysningen.

• Emy85

Lite sent att bryta tillbaka det nu eftersom man ska fixera allt brutet direkt annars växer det som det sitter i i ditt fall snett,det är ingen hit att bryta tillbaka ett ben som börjat växa i det läget

• Anonya

Tycker det är klart du ska gå till läkaren om det fortfarande känns fel och inte bara ömt eller så. Bättre kolla upp en gång för mycket än för lite när det handlar om brott och liknande.

• Nyfikna72

Sitter den rakt lär de knappast göra nåt utan det läker så bra på egen hand. Oftast tejpar de bara så den hamnar rätt och sen får det vara så.

• Anna i Hult

Jag tycker att du ska gå till doktorn, franförllt eftersom det rann någon konstig vätska från näsan. Hade det varit blod så, men vad var det här?

Svar på tråden Vad gör man om man tror man har brutit näsan?