• yodi

kostnad sterilisering?

vi går och funderar lite smått på att skaffa katt

när vi diskuterade det hela i morse och gick igenom kostnader ( försäkringar och dylikt) så kom vi in på att katten vid lämplig ålder ska steriliseras för att undvika att det blir kattungar och nu kan det naturligtvis skilja åt i priserna men är det någon som har ett hum om vad det kostar att sterilisera en honkatt?  

• Svar på tråden kostnad sterilisering?
  • yodi

tack för era svar

är det fortfarande rekomenderat att man väntar tills efter första löp?  

• Dr Mupp

Sterilsera gör man inte utan man kastrerar.

Sterilisera = klippa av äggledarna. Katten löper, men kan inte få ungar
    Kastrera =  ta bort äggstockar. äggledare och livmoder. Katten slutar löpa

Rekommenderad ålder är ca 6 månader. De behöver inte ha löpt innan, men det är oftast vid löpet man upptäcker att de är könsmogna.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Frontline

Vi fick ge 900:- när vi kastrerade våran honkatt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nemo1

890:-  En katt bör kastreras INNAN första löp då även honor kan börja revirmarkera, ett beteende som sedan kan vara svårt att få bort. Kastreringen ska då göras vid sex månaders ålder och självklart ska inte katten släppas ut förrän det är gjort då katter kan bli dräktiga från fyra månaders ålder, och idmärkning, dubbelvaccinering och försäkring.

Köper ni kattunge så bör ni köpa två för att kattungen inte ska må dåligt. Den bör även vara dubbelvaccinerad INNAN flytt från mamma som enligt lag sker tidigast när de är tolv veckor.

Eftersom de flesta som har huskattskullar släpper ut sina fertila katter fritt och låter alla hanar i trakten kliva på så bör ni som sagt se till att den är vaccinerad x 2 innan ni tar hem den då den kan ha sjukdomar latent och som vid stressen det alltid är för den lilla att flytta från sin mamma bryter ut. 

Ni kan även teckna försäkring innan katten kommer till er då det är karens för sjukdomar. 

Tänk efter både två och tre gånger innan ni köper katt, har ni tid? Har ni ekonomin då katten ska ha kvalitetsfoder för att hålla sig frisk (inget torrfoder från mataffären) Har ni kattvakt när ni åker bort? Har ni pengar om katten skadar sig eller blir sjuk? (fruktansvärt dyrt trots försäkring) Inne-utekatt, bor ni kattvänligt till för att ha den som utekatt? Jobbar man heltid så får man räkna med att resten av tiden avsätts till katten då jag anser att den ska få lika mycket kvalitetstid med sin husse/matte som en hund.

Fundera gärna på att köpa katt från ett katthem, ni inte bara hjälper dessa två kattungar utan lämnar även plats så att två till får komma in och äta sig mätta varje dag, och ffa så stödjer ni inte denna hemska huskattsavel som finns när vi har över 100.000 hemlösa katter i Sverige. 

• yodi

tack för era svar

och Nemo   1: brukar du alltid ge råd folk inte ber om att få?  

• roffe
    yodi skrev 2013-07-21 20:33:07 följande:
    tack för era svar

Det är ju bättre ju mer information man har innan man fattar ett beslut? Du behöver ju inte läsa resten efter "890" om du inte vill :)

Jag betalade 1450 ungefär för kastrering och vaccination för min honkatt. Bara kastreringen kostar 950 där jag var. Jag tog inte det billigaste, jag valde det stället där personalen verkade mest omhändertagande och verkligen har passion för sitt yrke. Sen finns det säkert dyrare oxå men inte i stan jag bor :)

• nemo1
    yodi skrev 2013-07-21 20:33:07 följande:
    tack för era svar

Ofta, eftersom jag blir så ledsen över alla dessa annonser på Blocket där katter ska säljas för att folk inte tänker efter före. Det är ett liv som man ska ta hand om i 15-20 år och då behöver man få så mycket fakta som möjligt då många bara köper en katt (helst gratis) för att sedan inte ha någon som helst kunskap om djuret. Och alla som har inställningen att katt kan man ju köpa för dom är så självständiga så det behövs inte mycket uppoffringar. Och inte kostar dom heller, bara att köpa Friskis och blir dom sjuka så släpps dom ut eller avlivas för en katt ska inte kosta.

Älskar alla katter och vill därför att alla ska ha det bäst försöker därför informera eventuella blivande kattslavar.

Massor med nyttig läsning finns även på kattstatus.se 
  • yodi
    roffe skrev 2013-07-21 20:44:08 följande:
    Det är ju bättre ju mer information man har innan man fattar ett beslut? Du behöver ju inte läsa resten efter "890" om du inte vill :)

Jag betalade 1450 ungefär för kastrering och vaccination för min honkatt. Bara kastreringen kostar 950 där jag var. Jag tog inte det billigaste, jag valde det stället där personalen verkade mest omhändertagande och verkligen har passion för sitt yrke. Sen finns det säkert dyrare oxå men inte i stan jag bor :)

visst är det bra med information men i det här fallet en smula onödigt då jag har haft katt i hela mitt liv jag var mest nyfiken på vad det kostar nu för tiden då det nästan är 10 år sen vi kastrerade vår han katt.

personligen har jag väldigt svårt för det här med att ge folk råd dom inte ber om  
  • jumos

@nemo: HURRA för dig! Katter är ett stort ansvar och förtjänar att vara fullvärdiga familjemedlemmar!

(Sorry för off topic)

• yodi
    nemo1 skrev 2013-07-21 21:02:43 följande:
    Ofta, eftersom jag blir så ledsen över alla dessa annonser på Blocket där katter ska säljas för att folk inte tänker efter före. Det är ett liv som man ska ta hand om i 15-20 år och då behöver man få så mycket fakta som möjligt då många bara köper en katt (helst gratis) för att sedan inte ha någon som helst kunskap om djuret. Och alla som har inställningen att katt kan man ju köpa för dom är så självständiga så det behövs inte mycket uppoffringar. Och inte kostar dom heller, bara att köpa Friskis och blir dom sjuka så släpps dom ut eller avlivas för en katt ska inte kosta.

Älskar alla katter och vill därför att alla ska ha det bäst försöker därför informera eventuella blivande kattslavar.

Massor med nyttig läsning finns även på kattstatus.se 

men nu vet du inte vad jag har för kunskaper eller erfarenheter utan du tog bara för givet, två gånger dessutom.
  • yodi
    jumos skrev 2013-07-21 21:08:35 följande:
    @nemo: HURRA för dig! Katter är ett stort ansvar och förtjänar att vara fullvärdiga familjemedlemmar!

(Sorry för off topic)
    som sagt varför bara ta för givet?

jag har haft katt hela mitt liv så jag är väl medveten om vilket ansvar det innebär.

• nemo1
    yodi skrev 2013-07-21 21:40:07 följande:

men nu vet du inte vad jag har för kunskaper eller erfarenheter utan du tog bara för givet, två gånger dessutom.
    yodi skrev 2013-07-21 21:40:07 följande:

Bara för att du haft en katt så behöver du inte vara kunnig Flört, eftersom det inte heter sterilisering utan kastrering även på honor så tolkade jag det som att du behövde mer information Flört Se bara på alla som ger sina katter Friskis som ett exempel, trots äran att ha haft katt i massor med år. Och vad en kastrering kostar idag är ju inte så svårt att ta reda på.
    Och om inte annat så kanske någon annan härinne får sig en tankeställare. Hjälper jag bara en enda liten kisse med det jag informerade om så är jag nöjd.

• yodi
    nemo1 skrev 2013-07-21 21:45:47 följande:
    Bara för att du haft en katt så behöver du inte vara kunnig Flört, eftersom det inte heter sterilisering utan kastrering även på honor så tolkade jag det som att du behövde mer information Flört Se bara på alla som ger sina katter Friskis som ett exempel, trots äran att ha haft katt i massor med år. Och vad en kastrering kostar idag är ju inte så svårt att ta reda på.
    Och om inte annat så kanske någon annan härinne får sig en tankeställare. Hjälper jag bara en enda liten kisse med det jag informerade om så är jag nöjd.

anledningen till att jag skrev sterilisering är att jag har varit med så många gånger om att jag har sagt kastrering och fått en "lektion" i att man kastrerar hanar och steriliserar honor, men tro mig då jag själv har assisterat vid flera kastreringar så är jag väl medveten om vad det är

och visst är det inte så svårt att ta reda på, men då våran veterinär inte jobbar på helgerna så ville vi ha en ungefärlig summa i diskussions syfte.

och det må vara för ett gott syfte men jag har oerhört svårt för människor som inte kan svara på en enkel fråga utan att börja komma med starkt framlagda "råd" som inte är efterfrågade.      
  • nemo1
    yodi skrev 2013-07-21 21:55:19 följande:
    anledningen till att jag skrev sterilisering är att jag har varit med så många gånger om att jag har sagt kastrering och fått en "lektion" i att man kastrerar hanar och steriliserar honor, men tro mig då jag själv har assisterat vid flera kastreringar så är jag väl medveten om vad det är

och visst är det inte så svårt att ta reda på, men då våran veterinär inte jobbar på helgerna så ville vi ha en ungefärlig summa i diskussions syfte.

och det må vara för ett gott syfte men jag har oerhört svårt för människor som inte kan svara på en enkel fråga utan att börja komma med starkt framlagda "råd" som inte är efterfrågade.      
    Som du ser så finns det många okunniga människor, du skriver att du själv stött på dom som "läxar" upp dig. Vid kastrering så tas både livmoder och äggstockar bort det borde du veta om du nu har "assisterat" vid så många ingrepp.
    Och vill du inte ha råd så skapa inte en tråd här utan ring din veterinär i morgon istället. Natti natti. 
  • nozpa

Tror det kostade ca 1000:- för kastrering av våran hona. Men vi vaccinerade också samtidigt så det gick på några hundralappar till.
    När vi kastrerade vår hankatt så kostade det 400 något. Då hade som tydligen kampanjer under våren för att fler skulle kastrera sina katter. Vet inte om dom har det på fler ställen, eller om det var en engångsgrej på djursjukhuset här. 

• MissEofc

Kostade 800 för oss men tycker inte det vart bra sytt på våran katt efteråt så det kanske är värt att göra det där det är lite dyrare?

• jumos

Jag förstår din ståndpunkt, men tänker också på alla som är inne och kikar på trådar utan att ha en massa erfarenhet och kanske får en liten tankeställare. Sen är det så det är på ett öppet forum med möjlighet att fråga om precis vad som helst, många som frågar har ibland lite dålig koll i allmänhet och uppskattar "gratis" information. De som är mer insatta får helt enkelt sålla ut informationen de behöver, oavsett vilken fråga det gäller : )

• Harvester

Där jag jobbar kostar kastration hona 1350 kr, märkning tatuering i örat 180 kr, märkning chip 400 kr. Glöm för Guds skull inte att märka din katt, det missar många som haft katter hela livet. Sen kommer de skadade in till oss och ingen ägare kan hittas.. Säkert lite billigare att kastrera på mindre kliniker men det brukar vara en sämre narkosövervakning där.

Svar på tråden kostnad sterilisering?