• Anonym (uppgiven pappa)

Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något

fick brev från skatteverket i veckan att dom mottagit en adressändring på våran genemsamma dotter. jag ringde till mamman å de enda svar jag fick var att jag itne hade godkänt det om hon frågat mig. har hon rätt att göra så? jag har inte hört ett ljud om de från varken soc eller skatteverket.. har man som pappa inget att säga till om angående barnen? vi separerade för ca 8 månadersen å hon flyttade till en annan komun, mendans jag bor kvar i vår gamla bostad, vi har delad vårdnad på barnet varannan vecka. ringde till skatteverket men dom hade stängt för veckan..

tacksam för svar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 15:55
    dottern har varit skriven hos mig hela tiden och hon går kvar på samma förskola som innan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 17:59
    Har oroat mig ända sen separationen vad som ska hända när hon blir så gammal så att hon börjar förskolan. vi bor ju för långt isär för att hon ska kunna pendla då. vill ju att hon ska få bo lika mycket hos båda. är några år kvar, men kan ändå inte släppa det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 22:57
    har fått påbackning om avståndet.. e 42 kilometer å inte 50 som jag sagt..

• Svar på tråden Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något
  • TanganyikaIka

Vård och vårdnad är inte samma sak. Om ni har juridisk gemensam vårdnad (ni har skrivit på papper vid födseln eller varit gifta) då ska du skriva under flytt och adressanmälan, om du inte har det (det spelar ingen roll hur mycket du har barnet eller inte om du inte har gemensam vårdnad, då har ni delad _vård_ av barnet, inte vårdnad) så är brevet från Skatteverket bara en underrättelse för deras del. Tyvärr. 
    Gemensam vårdnad är den juridiska vården om barnet, dvs rätten att lika dela beslut kring barnets liv, flytt, skola, dagis, sekretess inom vården etc. Har du inte det måste vårdnadshavare godkänna att du får ta del av sådana saker.  

• Curlie

Vad konstigt. Jag kunde inte ändra min dotters folkbokföringsadress utan hennes pappas underskrift (vi har gemensam vårdnad, vet inte om det är samma sak som delad).

På blanketten från Skatteverket om adressändring så krävs båda vårdnadshavarnas underskrift.. Har hon förfalskat din underskrift?

• Anonym (märkligt)

Har man gemensam vårdnad så kan man inte ändra adress utan att den andra föräldern samtycker.
    Antingen har mamman ensam vårdnad även om du har barnet vv eller så har hon förfalskat och skrivit under med din namnteckning.

Om du inte skriver på en adressändring så gör skatteverket en boendeutredning dvs vilken adress barnet sover mest på och fattar sedan ett beslut efter det. 

jag tror vi har genemsam vårdnad, var nere på soc iaf efter födseln å fyllde i papper om fadeskap. då hade vi ju gemensam vårdnad eftersom vi bodde ihop. hon frågade i samband med separationen om ja ville adressändra dottern till henne, men jag sa nej. hon har barn med en annan sen tidigare, som hon har ensam vårdnad på, dom andra barnen har ingen kontakt med sin riktiga pappa, å har varit med sen dom var i stort sett nyfödda, så känns som mina egna, fast jag inte har ngn juridisk rätt till dom, å jag kände/känner att dottern e de enda jag har kvar, så vill inte mista henne också. vad innebär gemensam vård då?

mina vänner som varit i liknande situationer har alla fått skriva under gemensamt vid ändring av barnens adress  

om dom gör en boende utredning, borde inte jag meddelats om det isåfall? finns de något sätt att bestrida de hela? när hon flyttade bodde dottern hos sin mamma några veckor, för hon tog allt utom köksbordet med sig. jag jobbade, så var inte hemma den dagen hon flyttade, fast visste ju om de, men inte att hon skulle ta allt... sen flytten är hon inne på sin tredje bostad å andra förskola, så känns som dottern har haft de stabilare här..

skatteverket öppnar inte växeln förrän kl. åtta  morgon, så har gått hela helgen å mått dåligt över att hon bara kör över mig för att hon e sur på mig..

• Ramlösa

Ts du skriver att Skatteverket mottagit en adressändring på barnet, det är bra då vet du om det. Har ni gemensam vårdnad skall du godkänna barnets flytt om du inte gör det dvs som nu skett mamman har adressändrat utan din vetskap då får du det pappret och ska förmodligen skriva i när under de senaste 2-3 månaderna barnet varit med dig eller hur? Annars kommer det. Har du inte skrivit under så skall Skatteverket utreda var barnet had sin mesta dygnsvila under en månad, visar det sig att barnet har det hos dig så kommer hon stå kvar hos dig och visar det sig att barnet har mer dygnsvila hos mamman så kommer barnets folkbokföring flyttas till mammans adress oavsett om du vill det eller ej. Spar alla papper i detta för det kan du få användning för om det blir en tvist senare

• Anonym (samma sits)
    Anonym (uppgiven pappa) skrev 2013-07-21 16:10:29 följande:
    skatteverket öppnar inte växeln förrän kl. åtta  morgon, så har gått hela helgen å mått dåligt över att hon bara kör över mig för att hon e sur på mig..
    Var ni gifta eller bra sambos när barnet kom. Även om man skriver på för faderskapet har inget med det att göra så hon har hon ensam vårdnad och vi pappor har inget att säga emot. Var ni gifta så kan hon inte göra som hon vill. Låter som att hon vill bråka med dig.
    Ramlösa skrev 2013-07-21 16:16:38 följande:
    Ts du skriver att Skatteverket mottagit en adressändring på barnet, det är bra då vet du om det. Har ni gemensam vårdnad skall du godkänna barnets flytt om du inte gör det dvs som nu skett mamman har adressändrat utan din vetskap då får du det pappret och ska förmodligen skriva i när under de senaste 2-3 månaderna barnet varit med dig eller hur? Annars kommer det. Har du inte skrivit under så skall Skatteverket utreda var barnet had sin mesta dygnsvila under en månad, visar det sig att barnet har det hos dig så kommer hon stå kvar hos dig och visar det sig att barnet har mer dygnsvila hos mamman så kommer barnets folkbokföring flyttas till mammans adress oavsett om du vill det eller ej. Spar alla papper i detta för det kan du få användning för om det blir en tvist senare

citerar brevet: 

adressändring

skatteverket bekräftar genom detta meddelande att en anmälan om adressändring har kommit in till skatteverket. Meddelandet sänds för att motverka risken för falska anmälningar.

anmälan gäller

xxxxxx xxxxxx xxxx

Om du inte anmält adressändring ska du kontakta skatteverket och hänvisa till ovanstående ärendenummer. Har du däremot anmält andressändring, så behöver du inte göra någonting.

adressen ovan är den som gäller före ändring

med vänlig hälsning 

skatteverket

//slut citat, står ju inget om vårdnadshavare eller utredningar..                     
  • Ramlösa
    Anonym (märkligt) skrev 2013-07-21 16:00:55 följande:
    Har man gemensam vårdnad så kan man inte ändra adress utan att den andra föräldern samtycker. Antingen har mamman ensam vårdnad även om du har barnet vv eller så har hon förfalskat och skrivit under med din namnteckning. Om du inte skriver på en adressändring så gör skatteverket en boendeutredning dvs vilken adress barnet sover mest på och fattar sedan ett beslut efter det. 

Det står bara enl ts att Skatteverket mottagit adressändring inte att den gått igenom! Mamman kan självklart lämna in en ansökan om att barnets skall adressändras och då får man papper hem om att Skatteverket mottagit det och då får man yttra sig om man går med på det eller ej så just nu ekrar allt gå rätt till
Svar på tråden Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något