• Anonym (abc)

Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något

TS: Det du och ditt ex redan nu behöver ta tag i är er dotters framtida skolgång.

Ni vet båda att hon inte kan gå i två skolor så hennes huvudsakliga boende måste vara på ett ställe.
    Som jag ser det så bör hon bo med sina syskon.
    Det betyder ju inte att du ska mista umgänget med henne.
    Ni kan t ex komma överens om att du har två av tre helger, alla dina semesterveckor, varannan jul, nyår, påsk, sportlov, höstlov etc (du kanske måste försöka ta tjänstledigt vissa veckor. Kan du inte det med ditt nuvarande jobb så försök byta jobb).
    Kan du kanske flytta närmare din dotters mamma?
    Kan du jobba över fyra dagar i veckan och den femte sluta tidigare och då åka och hälsa på din dotter direkt efter skolan och hitta på något kul?

Det sämsta ni kan göra är att bråka om umgänget och boendet.
    Det bästa ni kan göra är att försöka komma överens och att se till att dottern känner sig älskad.
    Glöm inte att mail, sms, telefonsamtal är mycket värt. Ibland får man väldigt korta svar från barnen (eller inga svar alls) men det är förälderns ansvar att ha kontakt med barnet - inte barnets ansvar.      

• Anonym (abc)
    Anonym (uppgiven pappa) skrev 2013-11-27 22:48:51 följande:
    Det har inte hänt något på länge här, har ej glömt bort de, utan bara att de vart väldigt tyst från skatteverket.. för ca en månadsen ringde dom å ställde några frågor å sen fick vi ett preliminärt besked å sen kom de med posten idag att ärendet är nedlagt utan att ett beslut är fattat, så hon står ff skriven hos mig.

önskar jag kunde vara glad, men känslan är ungefär som när någon man bryr sig om får besked om en dödlig sjukdom å nu har avlidit.. man har gått å mått dåligt så länge, å nu borde man vara lättad att det är över, men känslan man får är: vad blir de härnäst? dom saker som händer nu påverkar ju dottern hela livet, och är orolig för hur de kommer bli för henne när det är så många olika miljöer hon måste vistas i då hon bor varannan vecka å sen dessutom har två olika förskolor..

Oavsett var hon står skriven så måste ju du och mamman komma överens om var hon snart ska börja i förskoleklass. Hos oss tar man det beslutet efter nyår samma år som man börjar förskoleklass så för min dotter var det strax efter hon fyllt 5.
    Den som då kommer ha boendet kommer ju få fler dagar med barnet, men det betyder ju inte att den som inte har boendet blir utan. Det finns ju alla möjliga varianter, allt från vh till varje helg, men kanske mer vanligt - två av tre helger och de flesta skollov samt minst 4 veckor på sommaren. Har ni haft vv fram till skolstart (=förskoleklass) så är det mer troligt att det blir ett större umgänge. Tanken är ju att flickan fortfarande ska ha kvar så mycket tid som möjligt med båda sina föräldrar. Det är ju inte ni föräldrar som har rätt till umgänge med dottern, utan dottern som har rätt till umgänge med er.
Svar på tråden Min dotters mamma har adressändrat henne utan att säga något