• Airlessplace

Sockerfritt 1-årskalas? Agave-sirap?

Om en månad fyller sonen 1 år och då blir det givetvis kalas. Han har inte fått smaka socker än och vi håller honom gärna borta från det så länge vi kan, men vill samtidigt att han ska få äta samma saker som oss andra på kalaset.

Men vi andra är ju inte sockerfria och jag vill ju inte att släkten ska tycka att det vi bjuder på är äckligt. Det vi har tänkt ut är glass gjord på bananer, mörk choklad, färsk frukt och bär och grädde, och sen har vi även kollat på att använda agave-sirap som ersättning för socker i eventuella bakverk.

Hur har ni andra gjort som väntat lite längre med att introducera socker för era barn? Och funkar det att använda agave-sirap eller kommer han fastna för den söta smaken ändå? Tar vi på oss för mycket, borde han få en egen sockerfri tårta medan vi andra mumsar på det vanliga?

Vore väldigt tacksam för svar :)

• Svar på tråden Sockerfritt 1-årskalas? Agave-sirap?
  • Paleo
    liquorice skrev 2013-07-21 17:19:46 följande:
    Folk är verkligen livrädda för socker nuförtiden. Är det LCHF-sekten som skrämt upp så många? Folk har ätit vitt socker i alla tider och överlevt. Man behöver inte överdriva, åt något håll!
    Folk har INTE ätit vitt socker i alla tider; du kanske borde bättre på dina antropologiska kunskaper. Raffinerat socker har vi bara ätit sedan agrikulturens intåg omkring 10,000 år f.Kr under paleolitiska eran (dvs när vi var jägare & samlare) så levde vi på bär, nötter, kött och grönsaker, dvs inget raffinerat socker eller kolhydrater genom bröd exempelvis.

Gör om, gör rätt!
  • liquorice
    Paleo skrev 2013-07-21 17:28:55 följande:
    Folk har INTE ätit vitt socker i alla tider; du kanske borde bättre på dina antropologiska kunskaper. Raffinerat socker har vi bara ätit sedan agrikulturens intåg omkring 10,000 år f.Kr under paleolitiska eran (dvs när vi var jägare & samlare) så levde vi på bär, nötter, kött och grönsaker, dvs inget raffinerat socker eller kolhydrater genom bröd exempelvis.

Gör om, gör rätt!
    Ja måste man tolka "i alla tider" hur långt bak som helst, varsågod! Jag antog de flesta skulle förstå på ett ungefär vart jag ville komma.

Men vissa måste krångla till det lite extra bara för att...
  • Airlessplace
    Paleo skrev 2013-07-21 17:28:55 följande:

Gör om, gör rätt!
  • Dixie

När mina barn fyllde ettbjöd vi på pannkakstårta med grädde och bär!

• Elyelle

Om han aldrig fatt tarta, kanske han inte kommer gilla den trots sockret. Min son var allergisk mot agg och mjolk, sa det var inte mycket bakat han kunde ha nar han var i den aldern. Till hans fodelsedag bakade jag agg- och mjolkfria cupcakes, men han at knappt nagot av dem. Fortfarande i 2-3-ars aldern, ville han inte ata sota kakor och bullar, da han inte var van vid dem.

Baka du tartan med Agave, om det far dig att kanna dig lugnare, men jag skulle nog inte oroa mig over en liten tartbit pa hans fodelsedag. :)

• Alby

Jag kan förstå dig lite, eftersom man som föräldrer vill att barnet ska lära sig bra vanor. Men personligen så hade jag hellre gett mitt barn lite socker än agavesirap. Pannkakstårta är med grädde och bär som ovanstående har tipsat om tycker jag låter som en bra idé.

• Millan83

För min del handlar det dels om att jag inte vill introducera sockret ännu och gärna INTE göra det en "sjävklar" del vid festligheter. Att socker måste till för att det ska vara festligt liksom!  Det för liksom inget bra med sig, helt ärligt. Den söta smaken kan man få från frukt och bär och det hoppas jag ska räcka en bra stund till. 

Kul att du vill testa receptet, TS! Vi ska ha kalas om två veckor så jag kan återkomma med  verdict!

Min tjej är mjölkallergiker också så det blir en sockerfri pannkakstårta med fusk-grädde och jordgubbar till "huvudfika"! 

Detta recept funderar jag också på att testa!
    http://brabarnmat.se/fjarilsmuffins/ 

• EJai

socker är ju verkligen i allt som vi äter idag. dricker ni inte mjölk hemma heller?

• Millan83
    EJai skrev 2013-07-21 19:05:33 följande:
    socker är ju verkligen i allt som vi äter idag. dricker ni inte mjölk hemma heller?
    Men varför skulle man då vilja tillsätta EXTRA socker? 
  • EJai
    Millan83 skrev 2013-07-21 19:06:13 följande:
    Men varför skulle man då vilja tillsätta EXTRA socker? 

Jag menar att man kan väll baka som vanligt, är inte så ett barn på 1 år trycker ner hela tårtan själv.
Svar på tråden Sockerfritt 1-årskalas? Agave-sirap?