• Anonym (dr)

Svullna knän utan an ledning. Vad kan det bero på?

Mina knän har varit svullna i snart tre veckor, jag kan inte gå i trappor, sitta på knä, dana eller springa.
    Det gör inte ont, de är bara otympliga liksom. Och inte så snygga...

Vad kan det vara? Kan det vara symptom på något annat?

jag är inte gravid eller överviktig - tvärtom, tränad..

• Svar på tråden Svullna knän utan an ledning. Vad kan det bero på?
  • Anonym (dr)

Oj, jag är inte direkt typen som särskriver... Jag halkade på tangentbordet.
    Och det ska stå dansa, inte dana. Lite trött idag.

• Jesper f

Du har fått vätska i knäna, förmodligen har du någon slags inflammation som kroppen försöker att bli av med. Förmodligen har du tränat med inflammationen, vilket gjort saken värre. Vore jag du skulle jag gå till VC så dom kan avgöra om det behöver dräneras, eller om det bara räcker med vila + inflammationshämmande typ Ipren.

• Anonym (dr)

jesper, tack för ditt svar. Jag ringde just vc, de tar inte emot mig eftersom jag inte har ramlat, typ. De skickade vidare till sjukgymnasterna, så nu väntar jag på att de ska ringa.

• Jesper f

Ja, fast man kan ha vätska i knät, oavsett om man har ramlat eller inte.. Även om det är mer ovanligt. Men iom att du tränar kan du vara överbelastningsskada. Men sjukgymnasterna är så pass utbildade att dom klarar av att se på knät..

Men det är så svårt att säga utan att få titta och klämma på ditt knä. Generellt, är huden liksom "svampig" ovanför/nedanför knäskåeln till höger/vänster, brukar det innebära att man har extra vätska. Huden kan få en rodnad färg, bli lite lokalt varmt. Dock, någon måste få känna på ditt knä för att kunna avgöra hur mycket vätska du har där. Men ja, i slutändan det är sjukgymnastik, ipren, och vila som brukar vara det vanligaste för att bli av med det. Sällsynt - men händer - att det är så mkt att det måste dräneras. I ditt fall, god allmänhälsa och fysik, samt ung ålder, talar för att det är den enklare varianten som gäller för dig =) Men man kan ha problem nästan upp till halvåret på sånt där, innan det rättar till sig, och går ivågor bättre/sällan emellan. Du måste vara försiktig med att träna dina knän i framtiden, så du inte ger dom en belastningsskada.
  • Anonym (dr)
    Jesper f skrev 2013-07-22 11:21:58 följande:
    Ja, fast man kan ha vätska i knät, oavsett om man har ramlat eller inte.. Även om det är mer ovanligt. Men iom att du tränar kan du vara överbelastningsskada. Men sjukgymnasterna är så pass utbildade att dom klarar av att se på knät..

Men det är så svårt att säga utan att få titta och klämma på ditt knä. Generellt, är huden liksom "svampig" ovanför/nedanför knäskåeln till höger/vänster, brukar det innebära att man har extra vätska. Huden kan få en rodnad färg, bli lite lokalt varmt. Dock, någon måste få känna på ditt knä för att kunna avgöra hur mycket vätska du har där. Men ja, i slutändan det är sjukgymnastik, ipren, och vila som brukar vara det vanligaste för att bli av med det. Sällsynt - men händer - att det är så mkt att det måste dräneras. I ditt fall, god allmänhälsa och fysik, samt ung ålder, talar för att det är den enklare varianten som gäller för dig =) Men man kan ha problem nästan upp till halvåret på sånt där, innan det rättar till sig, och går ivågor bättre/sällan emellan. Du måste vara försiktig med att träna dina knän i framtiden, så du inte ger dom en belastningsskada.
    Tack snälla för svar. Det låter som om du vet vad du pratar om.

Ja, lite svampigt till höger och vänster ovanför knät stämmer. en äggformad utbuktning i ena knävecket också. Och det känns varmt.

Jag har starkare diklofenak efter en operation, det kanske vore något?
Svar på tråden Svullna knän utan an ledning. Vad kan det bero på?