Mannen har fått Diabetes typ 2...
Jag fick veta att mitt blodsocker var för högt och läkaren ville skriva ut tabletter. Bad om att få försöka "lösa" problemet på egen hand först och sedan ta nya prover efter 6 mån.
Vad jag gjorde:
Ingen läsk, saft, juice, snask eller kakor och bullar
Mycket små mängder pasta, ris och bröd (om jag äter det så ska det vara lågt GI)
Mycket sparsamt av potatis och då jag äter det så gör jag aldrig mos eller pressad potatis (mer finfördelade kolhydrater höjer blodsockret)
Inga rotfrukter eller sånt som växer under marken
Inga fruktyoghurts
Jag unnar mig ca 1 timmas promenad var dag, utöver annan aktivitet.
Till frukost äter jag oftast omelett eller LCHFbröd
Jag äter mer, inte bara oftare, än förut
I samband med diabetes kan även kolesterolvärdet stiga (det onda kolesterolet) så jag bytte ut allt fett mot kallpressad rapsolja och kallpressat kokosfett.
Äter nötter och fröer oftare (rostade pumpafrön, muuuums!) har även gjort eget cashewnötsmör med flingsalt i.
Äter vitkålssallad varenda dag (typ pizzasallad som jag gör själv)
Äter psylliumfrön varenda dag.
Bytte ut mjölken mot havremjölk (är ingen stor mjölkdrickare)
Turkisk yoghurt istället för vanlig
Bytte ut koost mot får och getost.
Mitt första test var 7.2 på fasteblod och 52 på långtidsvärde
Ett år senare sitter jag här med 6.0 i fasteblod och 41 på långtidvärde utan medicinering
Kolesterolet är normalt och jag har tappat 19 (nitton!) kilo. Bara en viktminskning i sig sänker också blodsockret.
Numera behöver jag inte vara lika strikt varenda dag som jag var i början så jag bryter inte ihop av ångest om jag dricker några groggar med läsk i en gång i månaden!
PS. Nikotin höjer blodsockret.