• stickkontakt

Vad göra med hallon?

En bekant är bortrest några veckor och erbjöd oss att få alla hallon från trädgården eftersom de ändå inte skulle kunna plocka något. Det kommer väl bli 2-3 liter i alla fall, men inga enorma mängder. För egen del så fryser vi bara in hallonen men jag tänkte att det vore trevligt att göra något litet och ge tillbaks till våra bekanta som tack. Jag känner dem inte så väl så jag vet inte vad de brukar göra eller vad de gillar.

Vad kan man göra som är ett säkert kort till en barnfamilj? Finns något annat än sylt? 

• Svar på tråden Vad göra med hallon?
  • traveler

Panacotta med hallon på:)

• missan75

Jag hade gjort en burk hallonsylt eller marmelad.

• stickkontakt

Tack för alla förslag. Glass och panacotta går bort för att det har kort hållbarhet, och saft går det åt så mycket bär för att få ihop en flaska.

Hallonkaka låter gott, ska se om jag hittar ett recept. Annars blir det sylt. Det kan väl inte bli helt fel i alla fall, alla gillar väl hemkokt sylt?

• Choco
    stickkontakt skrev 2013-07-23 09:41:01 följande:
    Tack för alla förslag. Glass och panacotta går bort för att det har kort hållbarhet, och saft går det åt så mycket bär för att få ihop en flaska.

Hallonkaka låter gott, ska se om jag hittar ett recept. Annars blir det sylt. Det kan väl inte bli helt fel i alla fall, alla gillar väl hemkokt sylt?
    I inlägg nr 2 fick du recept av mig. Glad
  • stickkontakt
    Choco skrev 2013-07-23 15:43:55 följande:
    I inlägg nr 2 fick du recept av mig. Glad
    Åh, tack! Nu ser jag. Länken syntes inte från mobilen av någon anledning.
  • No Logo

Hallonlikör; fyll en flaska med hallon, fyll upp med sprit. Låt stå i soligt fönster 3 veckor, sila bort hallonen och häll tillbak den nu röda spriten. Nu fyller du istället upp flaskan med florsocker och låter stå en vecka innan förtäring så att sockret löser upp sig. Ett liknande men billigare och enklare alternativ är att göra hallonvinäger. Fyll en burk/flaska med hallon och vitvins- eller äppelcidervinäger. Efter 3-7 dagar kan du sila av hallonen och fyll på i en flaska och sätt på en fin hemgjord etikett!

Svar på tråden Vad göra med hallon?