Bump till November.
Alltså, ja...vänner som utnyttjar en finns ju garanterat. Har speciellt EN vän, tyvärr en släkting, som ända sedan han var ung har betett sig väldigt konstigt. Min morsa kallade honom för en "igel" och det är ta mig fasen ett perfekt uttryck; Söker sig dit det är roligt, och hakar gärna på saker man själv tipsar om. Däremot aldrig, någonsin det motsatta. Har bjudit och inviterat honom på roliga saker, men...ja på några deciennier så har inget skett från motsatt håll.
Men vi kanske pratar om olika saker? Här är det nog en gnidenhet och snålhet, men jag känner att din fråga går in lite på detta med - att bli utnyttjad i smått och stort. Just det där att fråga, och kanske som en självklarhet önska att man kan få komma och att det ska "ingå" ditten och datten. Usch... DET har jag i och för sig inte upplevt själv, men däremot har vi ändå bjuckat på saker osv.
Mannen jag pratar om (nu 50+) fortsätter och beta sig exakt som när han var ung. Nu verkar det vara Tinder som gäller där han träffar damer för att de har bil, eller för att de bor bra, eller för att de hittar på saker med honom. Tror inte han kommit med några idéer eller bjudit till hos sina tidigare flickvänner heller. Sorgligt. Men damer kanske vill ta hand om förtappade, livegna själar? Ok, off topic nu märker jag...
Men i hans fall har det slagit lite fel, och därför så kanske man inte helt kan jämföra med kärnan i din fråga: Han kunde inte komma till vårt hyfsat nybyggda hus. Kanske på grund av avund etc. Men när han väl "önskade besöka" oss så kom inga kommentarer om något kring huset, flytten osv. lngenting. Däremot försåg han sig av de fina frukostar vi bjöd på, eller så... Säg inte att det inte är konstigt.
Jag har knappt varit hemma i hans lägenhet. Han har bott i samma i 20-25 år och jag har kanske varit där 6 gånger. Min sambo har inte heller bjudits in alls. Vi känner varandra väl, släkt som sagt.
Det finns så mycket konstiga människor.... Ibland tror jag det handlar om någon beteendestörning, ibland kanske att personen ligger på NPF:en - eller bara att personen är snål, gniden eller bara JÄ! Jäkligt Egen. =P
Jag/Vi väntar fortfarande på att bli inkluderade i någon. Kommer inte hända.