• Anonym (?)

Utnyttjande vänner

Är det normalt/ok att känna sej utnyttjad i den här situationen och vad gör man?

Vi bor i hus vid havet och nu på sommaren upplever jag att både vänner jag och min sambo har OCH folk vi aldrig annars träffar, samt släktingar hör av sej och vill komma " och hälsa på". Ofta ingår en önskan om en segeltur eller något annat de vill göra, ofta stannar de flera dagar. Hur roligt det än kan vara att ses så innebär det rätt mycket jobb att vara värd hela sommaren. Planera mat, handla osv.

Det känns som att de som vill "umgås" bara kommer hit och utnyttjar oss för en gratis och rolig aktivitetsdag med sina barn ( vi har själva inte barn).

Den dagliga skörden av SMS som frågar efter en skärgårdsupplevelse är rätt ansenlig. Är vi bara världens tråkigaste eller är detta utnyttjande?

• Svar på tråden Utnyttjande vänner
  • Anonym (nej)
    Anonym (?) skrev 2013-07-23 05:20:55 följande:
    Är det normalt/ok att känna sej utnyttjad i den här situationen och vad gör man?

Vi bor i hus vid havet och nu på sommaren upplever jag att både vänner jag och min sambo har OCH folk vi aldrig annars träffar, samt släktingar hör av sej och vill komma " och hälsa på". Ofta ingår en önskan om en segeltur eller något annat de vill göra, ofta stannar de flera dagar. Hur roligt det än kan vara att ses så innebär det rätt mycket jobb att vara värd hela sommaren. Planera mat, handla osv.

Det känns som att de som vill "umgås" bara kommer hit och utnyttjar oss för en gratis och rolig aktivitetsdag med sina barn ( vi har själva inte barn).

Den dagliga skörden av SMS som frågar efter en skärgårdsupplevelse är rätt ansenlig. Är vi bara världens tråkigaste eller är detta utnyttjande?

Säg nej. Efter ett tag fattar folk.

Eller så svarar du välkomna, vi har haft så många gäster att vi har valt att from i år ta en avgift på 300 kr per person och natt (gäller även barn) för att skilja dem som verkligen villt träffa oss från dem som endast är här för utsiktens skull.
  • Vickan I

En del utnyttjar säkert rakt av och andra tänker väl som ni att det var länge sedan ni sågs och "passar på". Oavsett kan ni ju bara svara att ni inte kan/orkar/vill. Eller skit i att svara alls, då kommer nog alla snart sluta höra av sig öht ! Nej men allvarligt, känner ni er utnyttjade säg ifrån!

• Orcha

Låter som att vissa utnyttjar er gästfrihet ja.

Make love, not english quotes...
  • Anonym (vänd på det)

Vänner som man umgås med även annars skulle åtminstone inte jag protestera lika livligt mot men ni kan ju säga att det vore skönt att komma hemifrån lite och kan ni inte ses hos dem istället? Vill de umgås borde det inte vara några större problem

• Coruscant

Vill ni umgås och tycker det är trevligt så är det väl okej, men självklart är det lika okej att säga nej när ni inte vill. Och finns det bra tillfällen för er att hälsa på era vänner mån helg en annan tid på året kanske inte det heller vore fel?! Ge och ta.

• Stårschan

Det är ju knepigt det där. Jag förstår att det är jobbigt, och att du känner dig utnyttjad när vännerna som ni aldrig träffar annars kommer ut just när det är sommar och fint.

Men vänd på det. På sommaren har folk semester. Då har folk tid att hälsa på vänner som man sällan träffar till vardags. De som kommer och våldgästar er har ju inte hela bilden klar för sig, utan ser det nog till stor del som "det trevliga årliga besöket hos våra kära vänner vid havet". För som du säger så har ni det ju trevligt när de väl kommer.

Tips. Gäster som ni känner att ni orkar med:
    -Berätta att ni har haft fullt hus och är slutkörda, men att era vänner är hjärtligt välkomna ändå. Ni står för husrum så fixar de matplanering och inköp och så hjälps ni åt med matlagning.

Gäster som ni inte känner att ni orkar med:
    -Beklaga och säg att ni redan har andra gäster, och att sommaren är fulltecknad, men att ni gärna ses hemma hos dem till hösten.

• lillekatt
    Stårschan skrev 2013-07-23 08:14:13 följande:
    Det är ju knepigt det där. Jag förstår att det är jobbigt, och att du känner dig utnyttjad när vännerna som ni aldrig träffar annars kommer ut just när det är sommar och fint.

Men vänd på det. På sommaren har folk semester. Då har folk tid att hälsa på vänner som man sällan träffar till vardags. De som kommer och våldgästar er har ju inte hela bilden klar för sig, utan ser det nog till stor del som "det trevliga årliga besöket hos våra kära vänner vid havet". För som du säger så har ni det ju trevligt när de väl kommer.

-Berätta att ni har haft fullt hus och är slutkörda, men att era vänner är hjärtligt välkomna ändå. Ni står för husrum så fixar de matplanering och inköp och så hjälps ni åt med matlagning.

-Beklaga och säg att ni redan har andra gäster, och att sommaren är fulltecknad, men att ni gärna ses hemma hos dem till hösten.
  • 123
    Stårschan skrev 2013-07-23 08:14:13 följande:

• EnMandarin

Tacka bara ja till dem ni har kontakt med och umgås resten av året!

• Anonym (Känns igen)

Bump till November.

Alltså, ja...vänner som utnyttjar en finns ju garanterat. Har speciellt EN vän, tyvärr en släkting, som ända sedan han var ung har betett sig väldigt konstigt. Min morsa kallade honom för en "igel" och det är ta mig fasen ett perfekt uttryck; Söker sig dit det är roligt, och hakar gärna på saker man själv tipsar om. Däremot aldrig, någonsin det motsatta. Har bjudit och inviterat honom på roliga saker, men...ja på några deciennier så har inget skett från motsatt håll. 

Men vi kanske pratar om olika saker? Här är det nog en gnidenhet och snålhet, men jag känner att din fråga går in lite på detta med - att bli utnyttjad i smått och stort. Just det där att fråga, och kanske som en självklarhet önska att man kan få komma och att det ska "ingå" ditten och datten. Usch... DET har jag i och för sig inte upplevt själv, men däremot har vi ändå bjuckat på saker osv. 

Mannen jag pratar om (nu 50+) fortsätter och beta sig exakt som när han var ung. Nu verkar det vara Tinder som gäller där han träffar damer för att de har bil, eller för att de bor bra, eller för att de hittar på saker med honom. Tror inte han kommit med några idéer eller bjudit till hos sina tidigare flickvänner heller. Sorgligt. Men damer kanske vill ta hand om förtappade, livegna själar? Ok, off topic nu märker jag... 

Men i hans fall har det slagit lite fel, och därför så kanske man inte helt kan jämföra med kärnan i din fråga: Han kunde inte komma till vårt hyfsat nybyggda hus. Kanske på grund av avund etc. Men när han väl "önskade besöka" oss så kom inga kommentarer om något kring huset, flytten osv. lngenting. Däremot försåg han sig av de fina frukostar vi bjöd på, eller så... Säg inte att det inte är konstigt. 

Jag har knappt varit hemma i hans lägenhet. Han har bott i samma i 20-25 år och jag har kanske varit där 6 gånger. Min sambo har inte heller bjudits in alls. Vi känner varandra väl, släkt som sagt. 

Det finns så mycket konstiga människor.... Ibland tror jag det handlar om någon beteendestörning, ibland kanske att personen ligger på NPF:en - eller bara att personen är snål, gniden eller bara JÄ! Jäkligt Egen. =P 

Jag/Vi väntar fortfarande på att bli inkluderade i någon. Kommer inte hända. 

Svar på tråden Utnyttjande vänner