• isolde 79

Hjälp med råd om plastlakan

Hej alla föräldrar! Jag har BF på söndag och har börjat sova med flanell/frottélakan med plastundersida ifall vattnet går plötsligt. Det som slår mig är hur SJUKT varmt det blir! Har läst att man brukar bädda med plastlakan till bebis, har köpt ett par såna jag med. Men i den här värmen?? Ökar inte stark värme risken för psd? Har inte alls lust att den ska bli så varm som jag blivit nu om nätterna.. Tack för svar :) :)

• Svar på tråden Hjälp med råd om plastlakan
  • castafiore

Jag tror iden är att man  har plasten under bäddmadrassen... Och att man bäddar vanligt runt denna.

• castafiore

...och du behöver ingen plast förrän de börjar sova utan blöja

• Jill 79

Jag har aldrig använt plastad frotté eller liknande till mina bebisar. Just av den anledningen du tänker på och att jag är rädd att materialet inte andas om bebisen vänder sig med ansiktet ned. Jag har aldrig kännt behovet heller. Vid mycket kräkning har nån gång lagt en handduk under

• Ellie

Jag försökte använda dessa under min bebis i sängen, men det var omöjligt. Hon blev alldeles genomblöt av svett, och jag kände också hur obekvämt det var, så vi skippade dem.
    Det går ofta bra med att byta lakan ofta istället (mest pga lite kräks, och ibland urinläckage från blöjan). Bra om man kan ha ett madrasskydd som kan tvättas.

Det verkar finnas bättre varianter, som känns mer som lakan och som andas. Tex B-sensible som bla säljs på Babyproffsen. Jag har själv inte provat, men det är nog väl värt pengarna om det fungerar. 

• Stårschan
    castafiore skrev 2013-07-23 08:40:09 följande:
    ...och du behöver ingen plast förrän de börjar sova utan blöja

Nja, det beror väl på hur mycket barnet kräks och om blöjorna läcker... Plastad frotté kan vara bra att ha i den egna sängen också om man ammar i sängen, eller om brösten läcker mycket. För att minska värmen kan man lägga plastad frotté, sedan ett badlakan, och så vanligt lakan ovanpå.

Bebisar svettas inte alls på samma sätt som en höggravid kvinna, så det blir inte lika otäckt för en bebis som för dig - framförallt inte om du ser till att ha andra mjuka textilier som andas emellan.

Lycka till med förlossningen!
  • Vickan I

Vi har kört de som är annat material och som inte gör att det blir varmt och svettigt. Vi behövde dem från början då båda våra killar varit små och smala och blöjorna lätt läckte då.

De är perfekta att ha i soffan också nu när barnen är större och när magsjukan härjar, blä. 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • isolde 79

Tack för alla svar och tips! Glad

Ska prova o lägga plastlakanet under, och kolla hur jag löser det i vaggan och vagnen.
    Vet ju inte hur tight blöjan sitter heller, eller hur mkt plats det finns för flera lager tyg.

Vickan: vad är det för annat material? 

• Vickan I

Åh nu minns jag inte märke. Kan kolla upp, men är i bomull och inte med en plastad sida. Finns säkert olika. Vi köpte ett stort för dubbelsäng och så klippte vi det i perfekt strl för där vi skulle ha det.

• cosinus

Dukfilt, eller heter det filtduk har vi i sängarna med plastad frotté. Den suger upp massor och kissar något barn ned sig flyter det inte ut som på plastad frotté där pölen blir gigantisk. Håller även lakanet bra på plats då det är lite strävt. Inte alls varmt att sova på heller, vi har det för jämnan i vår dubbelsäng då några av barnen kommer över på natten.

Så mitt tips är plastad frotté, filtduk och sen lakan. Finns på metervara på Ohlssons tyger bl a

• cosinus

Sen kan jag ju tillägga att mina 2 förlossningar som startat med vattenavgång och inga värkar hade inte förstört någon säng. Då filmpoffar det inte utan rinner och ligger man ner rinner det inga floder, man hinner skutta upp. De två förlossningarna där vattnet gått vi 10 cm öppen och under värk där har det varit explosion men dit kommer man ju sällan utan att ha märkt av att det är på gång :)

• Kattflickan

Jag använder rätt starts tätskikt som andas både i min säng och i bebisens. Det är jättebra! Hade jag inte haft det hade madrassen blivit nedbajsad flera gånger om då blöjorna läckt flera gånger. En nedbajsad madrass kan vara svår att få ren och kan då innehålla bakterier som inte är bra. I vår säng har tätskiktet varit bra för att mina bröst läckt en del.

• isolde 79

OK, har rätt starts plastat lakan till baby, använder det själv nu på natten ;)

Har ett stort till mig själv, och två till baby.
    Mycket bra tips att lägga det underst och så ha frottéhandduk+lakan över, tack!

Tänkte ha bebis i babynest, och det är ganska enkelt att bädda och bara lyfta över vart den än sover.

Har inte heller tänkt att det är nån "filmpoff" hehe... ;) men man vet ju aldrig!

Svar på tråden Hjälp med råd om plastlakan