• Anonym (fundersam mamma)

TV-spelande för 7-åring

Vi har en blivande 7-åring här hemma, som vi hittills lyckats stå emot att köpa TV-spel till. Han har ett Nintendo DS. Han har en otrolig fantasi och leker lekar mycket bra, vilket vi gärna vill främja och därför undvikit att köpa TV-spel. Vi har märkt att de kompisar som har TV-spel redan i 7-årsåldern nästan har förlorat förmågan att leka. Härom veckan var en sådan kompis på besök. Sonen försökte hitta på alla möjliga lekar, men inget var intressant. Till slut hämtade maken in ett gammalt TV-spel från förrådet och de fick spela ett spel (de andra är för vuxna). En stund senare frågade sonen sin kompis om han vill sova över hos oss någon gång. Kompisen svarade "nej, det är inte så kul hos dig. Det enda som är kul är att spela TV-spel". Sonen blev naturligtvis ledsen. Idag var en annan kompis på besök (som själv inte har TV-spel). Vi har satt som regel att inte spela TV-spelet före lunch, vilket vår son är införstådd med. När kompisen i förmiddags inte fick spela, så gick han hem. Nu är jag bekymrad över detta. Ska vi behöva ge efter och köpa TV-spel för att vår sons kompisar som vilja vara med honom, eller ska vi stå på oss?

• Svar på tråden TV-spelande för 7-åring
  • Frontline

Visst kan ni köpa ett tv-spel men ni sätter då upp regler så att han inte blir speltokig.

En kompis till mig har 4 barn från 4 år upp till 11 och dom lever fan hemma så fort dom inte får spela
    och kompisen har släppt det för långt redan nu tycker jag så att det är svårt att få dom att spela mindre...

Våran 6 åring spelar lite men vi har våra regler hur mycket och när han får spela...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (ja)

Vi köpte tv-spel till 7-åringen ganska nyligen. Nyhetens behag var att vilja spela hela tiden, andra lekar uteblev i ca 2 veckor. Under det halvår som gått står tv-spelet mest och dammar igen. Inte alls så intressant som jag trodde (och befarade!) Dock spelas sällan med kompisar hemma, endast ibland och ex om det är ruskigt väder ute. Familjen spelar tillsammans också vilket barnen gillar.

Leker precis samma lekar och har samma fantasi som tidigare.
    Har en skeptisk inställning till allt med tv-spel, data-spel och surfplattor men det finns faktiskt fantastiska spel där man kan lära sig mkt, inte bara vara slött hänga framför en skärm. Så min inställning ändras successivt för samtidigt är det ju nuet. Som med allt annat så är det bra i lagom dos.

Så mitt svar är att våga köpa tv-spel. Men samtidigt är det inte det enda de ska få göra med kompisar.    

Sen verkar det vara nästintill synd om de kompisar som uttrycker sig så till ditt barn, hade nog behövt lite begräsning i spelande men det kan ju ni tyvärr inte lösa...    

Svar på tråden TV-spelande för 7-åring