• Anonym (lite orolig)

Tillväxthormon utan hormonbrist - någon med erfarenhet?

Har en flicka som är 11 år och 125 cm lång, alltså kort till växten. Hon har stått stilla i tillväxt under ett år, och blev remitterad till hormonläkare som rekommenderar tillväxthormon, trots att hon alltså inte har någon brist.
     Läkaren säger att det finns väldigt få kända biverkningar, men nu börjar jag undra om jag kan lita på det när jag har läst på nätet om att det finns en viss risk för vissa sjukdomar när de blir vuxna, en liten risk, men den finns.
     Om hon inte tar tillväxthormon finns det en risk att hon bara blir 149 cm lång, och det är ändå lite handikappande.
     Det är bara statistik, jag var kort som liten, fast jag minns inte att jag stod stilla i tillväxten... Är 158 cm nu.
     Men gör jag rätt om hon får tillväxthormon!?!

Finns någon här som har erfarenhet?      

• Svar på tråden Tillväxthormon utan hormonbrist - någon med erfarenhet?
  • frökenelisabeth

Jag fick tillväxthormon mellan 12-15 år, utan att ha hormonbrist. Märkte aldrig av några biverkningar då, och har inte märkt av något som vuxen heller.

När jag var 11 år gjorde man prognosen utifrån en handröntgen samt mammas/pappas längd att jag skulle bli 150 cm lång. Jag är idag 164 cm. Huruvida det är hormontillsatsen som gjort det eller en felaktig analys vet jag inte.

Tillväxthormon finns ju naturligt i kroppen, så jag tänker att dte nog är väldigt liten risk för biverkningar. Min syster och bror har också fått hormonet, utan problem.

Fråga gärna mer om du undrar något!

• Anonym (lite orolig)

Tack för svar! Var det jobbigt att hålla på och ta sprutor?

• frökenelisabeth
    Anonym (lite orolig) skrev 2013-07-23 19:51:33 följande:
    Tack för svar! Var det jobbigt att hålla på och ta sprutor?

Ja, lite, de första sprutorna var jag lite nervös. Minns att jag satt och darrade jättemycket på handen. Men det gick över fort, på ett par dagar. Sen på slutet slarvade jag rätt mycket med sprutorna, minns jag, men då handlade det nog mer om att det var "tråkigt" och lite tidskrävande, även om det inte tog mer än ett par minuter, men det tyckte man ju inte man hade tid med som tonåring.. . Sen var det ibland lite bökigt att det skulle förvaras i kyl, om man var iväg på läger och så.

Jag var spruträdd som liten, men det försvann ju snabbt i och med detta, och det tyckte jag ju också var väldigt praktiskt, när jag väl kommit över det
  • Anonym (lite orolig)

Hoppas det är likadant för min flicka!! Tusen tack för svar, jag trodde inte att jag skulle ha sån tur att jag fick kontakt med en som hade erfarenhet av det här! Jag hoppas behandlingen ska hjälpa henne, att bara blir 149 cm är nog inte alltid roligt...

• frökenelisabeth
    Anonym (lite orolig) skrev 2013-07-23 20:00:00 följande:
    Hoppas det är likadant för min flicka!! Tusen tack för svar, jag trodde inte att jag skulle ha sån tur att jag fick kontakt med en som hade erfarenhet av det här! Jag hoppas behandlingen ska hjälpa henne, att bara blir 149 cm är nog inte alltid roligt...

Ja, hoppas det ger någon effekt. På både mig och min syster syns det jättetydligt på tillväxtkurvan när vi började med sprutorna, den blev väldigt mycket brantare direkt. Däremot gav det inte nån effekt på min bror när han började, så där avbröt man behandlingen efter ett år, om jag inte minns fel.

Lycka till!
  • Liten elak och intelligent

Vad har man tittat på för möjliga orsakertill kortvuxenheten? Vilka undersökningar har hon genomgått? Min son är kortvuxen och får tillväxthormon.

• Anonym (lite orolig)

De tog en massa blodprov, jag minns inte allt som skulle kollas. Men hon har inte legat inne och testats över natten, som jag hört att man gör för att kolla! Men doktorn tyckte att vi skulle prova tillväxthormon ändå. Hon vill själv också, tycker det är jobbigt att vara huvudet kortare än den kortaste i klassen!

• Anonym (Självfallet)

Har ett barn som har fått tillväxthormon i tre år. H*n har eget hormon i kroppen, men snäppet för lite. H*n tar sina sprutor själv och är 6 år gammal, så det klarar din dotter av på egen hand!

Biverkningar: växtverk på nätterna, ibland lite oroliga nätter (hänger säkert ihop med värken) samt ökad aptit.

• Anonym (Självfallet)
    Anonym (lite orolig) skrev 2013-07-23 21:11:14 följande:
    De tog en massa blodprov, jag minns inte allt som skulle kollas. Men hon har inte legat inne och testats över natten, som jag hört att man gör för att kolla! Men doktorn tyckte att vi skulle prova tillväxthormon ändå. Hon vill själv också, tycker det är jobbigt att vara huvudet kortare än den kortaste i klassen!
    Var glad om hon slipper det testet, de håller på i närmare ett dygn och de tar så många prover att det är sanslöst. Har man sen otur går kärlet sönder där nålen sitter och barnet måste stickas flera gånger. Det är ett väldigt tufft dygn. Testa hormon för flickans skull, inte skoj att vara så kort.
  • Anonym (lite orolig)

Hon vill ju själv, så vi kör på med det här nu då. Pratade med en som är 149, och hon hade tagit sprutor om hon haft en chans, det är mycket som blir besvärligt, att köra olika bilar t.ex. Kläder är ett annat problem, och naturligtvis att nå saker.. Jag får lita på läkaren då, när jag läste mer i artikeln som stod på nätet var det vid överdosering som det fanns risk för biverkningar. Tack igen för svar!

• Liten elak och intelligent

Min son har gjort testet två gånger och jag tyckte faktiskt inte att det var ett så extremt tufft dygn. Jag hade inte velat ge tillväxthormon utan mätning.

• miamåne

Hej!

Åh jag undrar vilket sjukhus trådstartaren och frökenelisabeth varit på och fått tillväxthormonsbehandling??
    min son är väldigt kort, 11 år och 132 cm
    jag behöver få en second opinion,,,på ett annat sjukhus
    då de i sthlm inte vill behnadla med tillväxthormon utan brist... :(
    VART har ni varit?
    Väldigt tacksam för svar i denna fråga!

Kramar

• frökenelisabeth
    zaid88 skrev 2015-03-30 19:50:07 följande:

till vilken ålder kan man anväda tillväxthormon?

Tror inte det finns någon specifik åldersgräns, men man växer inte så mycket efter man kommit in i puberteten, så då brukar man avsluta behandling. Jag slutade när jag var 16 såvitt jag minns, jag var också rätt sen in i puberteten. 
Svar på tråden Tillväxthormon utan hormonbrist - någon med erfarenhet?