Vi som avbrutit 2013
anjiz skrev 2014-01-24 23:56:01 följande:
Hej. Jag har också tvingats avbryta min graviditet. Jag var bara i v.12 så det verkar som om många tycker att jag inte behöver vara ledsen... 2dec åkte jag till akuten med svåra smärtor i magen. Jag gjorde ul och fick veta att bebben mådde bra. Jag var så lycklig att det inte var barnet. Jag opererade bort blindtarmen och skulle få åka hem dagen efter. innan jag åkte tjatade till mig ett ul för att kolla så bebben va ok efter op. Hjärtat slog och det var full aktivitet på den lilla, sen kom chock beskedet. Ditt barn har acrani (saknar skallben) och kan inte överleva utanför magen ...jag fick tabl och 2 dagar senare var jag tillbaks på sjukhuset. Min pyttelilla bäbis fick plats i min hand. fullt utvecklad med 10 fingar/tår, så fina små händer lika små som en nagel... även om jag bara han med en 3e del av graviditeten har jag mått så fruktansvärt dåligt eftetåt...
Hej.. först vill jag verkligen beklaga sorgen. Har gått genom det också nyligen, v 16. Det är säkert olika känslor beroende på hur långt man är i graviditeten, men det betyder INTE att man inte påverkas enormt och sörjer bara för att det är tidigt. Min lilla pojke var också liten, men precis som du skriver såg jag alla hans 10 tår och fingrar, hans söta små öron, fina lilla näsa.. i mina ögon såg jag inte ett foster. Jag såg mitt barn. Jag känner att jag kände honom. Jag kände honom redan i magen. Jag hade redan lovat honom i magen allt jag någonsin skulle ge honom, göra för honom. Jag älskade honom från första dagen jag var gravid. När jag såg honom var det inte som något främmande, jag såg bara min bebis, som att jag alltid haft honom. Hur mycket jag saknar honom kan jag inte förklara. Jag saknar just honom. Även om jag kan och vill bli gravid igen, kommer min kärlek för honom inte att försvinna, för just denna lilla pojke som bara var 16 veckor gammal. Han fanns och det hände. Och ingen får lov att förminska det. Paniken och ångesten när jag vaknar upp efter att ha sovit och inser att min mage är tom, min pojke är borta - det kan jag inte förklara med ord.
Känslan av att förlora sitt barn kan ingen annan avgöra hur man ska/får känna. Du får känna och sörja precis hur du vill, finns inga rätt eller fel och ingen i världen har rätt att avgöra hur du känner. Det är ingen annan men man själv som har gått genom sin egen upplevelse, och då ska ingen annan komma och säga vad och hur du får känna. Och en sista sak: man kan INTE förstå detta om man inte själv har gått genom det. Man kan förstå det intellektuellt och känna empati, men man kan aldrig förstå det känslomässigt. Hade jag hört om avbruten graviditet en månad sen, då när jag aldrig ens tänkt tanken på att det kunde hända, då hade helt ärligt nog aldrig heller kunnat förstå hur det känns. En moders kärlek går inte att förklara.
Stor kram <3